روشن تر برای نمایشگرهای OLED بهتر نیست. یک کارشناس دلیل تعجب آور آن را به من گفت

گرایش های دیجیتال

“این خیلی تاریک است.”

این همان بازخوردی است که من همیشه هنگام بررسی دریافت می کنم مانیتورهای بازی OLED، که در طول این سال موجی به پا کرده اند. این انتقاد بر رنگ جذاب و کنتراست بی‌نقص ضربه می‌زند. اندازه‌گیری‌های روشنایی مطمئناً این شک را تأیید می‌کنند و نشان می‌دهند که گاهی اوقات بیش از نیمی از روشنایی یک صفحه نمایش LCD سنتی را ارائه می‌دهند. اما آیا واقعاً آنها خیلی کم نور هستند؟

برای درک بهتر تفاوت‌های OLED، با جکی کیو، معاون و یکی از بنیان‌گذاران OTI Lumionics صحبت کردم. OTI پنل نمی‌سازد، اما تحقیقات آن در مورد این فناوری برای نحوه استفاده از OLED توسط شرکت‌های بزرگ امروزی حیاتی است. و به گفته Qiu، دلیل خوبی برای کم نور بودن OLED وجود دارد – پس مراقب باشید که چه چیزی می خواهید.

سیب تا پرتقال

دن بیکر / گرایش های دیجیتال

OTI شرکتی است که OLED را درون و بیرون می شناسد. این یک شرکت مواد است، یا به قول کیو، “هر چیزی که به چیزهای علمی سخت مرتبط باشد” فناوری OLED. ادعای اصلی آن برای شهرت الگوبرداری CPM است که “پنجره ای” را در مواد برای قرار دادن سنسورها در زیر نمایشگر باز می کند. کیو به یک دوربین، یک فرستنده IR و یک دوربین IR برای اجرای Face ID به عنوان مثال اشاره کرد.

اما برای اهداف ما، این شرکت فناوری OLED را با حمایت شرکت‌هایی مانند سامسونگ، ال‌جی و یونیورسال نمایشگر بررسی می‌کند. بنابراین، اولین سوال من بر بازخوردی بود که همیشه در مورد تیرگی پنل های OLED می بینم. کیو به یک تفاوت اساسی بین نمایشگرهای LCD و نمایشگرهای OLED اشاره کرد: “برای یک LCD، شما اساساً دارای نور پس زمینه هستید … و می توانید آنها را به همان اندازه که می خواهید روشن کنید.”

همانطور که کیو اشاره می کند، LCD و OLED اساساً متفاوت هستند. این مقایسه بین روشنایی LCD و روشنایی OLED را برای خرابی تنظیم می کند: “شما دارید چیزی را مقایسه می کنید که برای روشنایی یا چیزی دیگر استفاده می شود. [that] می تواند بسیار بسیار روشن باشد تا چیزی که OLED است، یعنی اساساً هر سلول جداگانه در مانیتور شما به عنوان دیود ساطع نور کوچک خود عمل می کند.

OLED همیشه کم نور خواهد بود زیرا نمی تواند به تنهایی به نور پس زمینه روشن متکی باشد. کیو به لامپ های LED که ممکن است در اطراف خانه خود داشته باشید اشاره کرد.

“شما می توانید اتاق خود را با لامپ های LED روشن کنید، بنابراین می توانید آن نور را منفجر کنید تا بسیار قوی باشد.” مانیتورهای LCD با مناطق کم نور، سپس به طور انتخابی انتخاب می کنند که در کجای صفحه آن نور روشن را منفجر کنند و کنتراست را افزایش دهند. برخی از فناوری‌ها، مانند mini-LED، شامل تعداد زیادی از مناطق کم نور برای کنترل دقیق کنتراست هستند.

شرکت نمایش جهانی

نمایشگر OLED به این شکل کار نمی کند. هر پیکسل دیود خود ساطع کننده خودش است (در اصل یک کانال کوچک است که می تواند جریان الکتریکی را عبور دهد)، بنابراین شما نمی توانید فقط نور پس زمینه را منفجر کنید و روشنایی بیشتری دریافت کنید. هیچ نور پس زمینه ای وجود ندارد.

بدون نور پس زمینه LCD، گزینه بعدی فقط ارسال جریان الکتریکی بیشتر از طریق دیود برای افزایش روشنایی است، اما اینجاست که OLED ممکن است با مشکل مواجه شود.

عواقب ناخواسته

ویکی‌مدیا کامانز

اولین چیزی که در مورد مانیتورهای OLED می شنوید این است که بسیار کم نور هستند. دومین چیزی که می شنوید این است که نمایشگرهای OLED از سوختگی رنج می برند. اینجاست که عناصر استاتیک به مرور زمان در صفحه محو می شوند و شما نمی توانید از شر آنها خلاص شوید. Rtings اخیراً یک گزارش سوختگی در مانیتورهای بازی OLED منتشر کرده است و دریافته است که برخی از نمایشگرها می توانند سوختگی را در کمتر از ۷۰۰ ساعت نشان دهند. مطبوعات را متوقف کنید!

را خطر سوختن OLED اغراق آمیز است. Qui گفت که اکثر موارد استفاده با سوختن مشکلی ندارند.

Qiu گفت: “بیشتر موارد موجود در این زمینه، حتی مربوط به ۱۰ سال پیش – به عنوان مثال، PlayStation Vita شما – سوختن در هر استفاده مشکل بزرگی نیست.” تا زمانی که اساساً از تلویزیون OLED خود برای تماشای CNN یا تماشای ورزش‌ها، مانند ۲۴ ساعت هفته، بدون وقفه استفاده نمی‌کنید، سوختگی آنچنان قابل توجه نیست. کیو مراقب بود که توضیح دهد که “ما روی OLED کار می کنیم، همیشه هر چیزی را که می گویم با مقدار کمی نمک مصرف کنید.”

سوختن در نتیجه میزان تخریب یک دیود منفرد است. اگر یک عنصر ثابت روی مجموعه‌ای از پیکسل‌ها داشته باشید، نسبت به بقیه صفحه‌نمایش که محتوا و رنگ‌ها مدام در حال تغییر هستند، سریع‌تر از بین می‌روند و آن تصویر را نشان می‌دهند. اگرچه نمایشگرهای OLED مدرن راه هایی برای دور زدن این خطر دارند.

Alienware 34 QD-OLED اخطارهای سوختگی را ارائه می دهد. جیکوب روچ / روندهای دیجیتال

کیو همچنین به نحوه برخورد نمایشگرهای OLED مدرن با خطر سوختگی اشاره کرد. اول این که، در حالی که شما در حال مشاهده محتوا هستید، پیکسل ها روی عناصر استاتیک جابه جا می شوند و سعی می شود به طور یکنواخت پیکسل ها را از بین ببرند تا سوختن قابل توجه نباشد. سپس، تقریباً یک بار در روز، مانیتور آستانه ولتاژ را به دیودها تنظیم می کند تا یکنواخت شوند. و در نهایت، پس از تقریباً هر ۱۰۰۰ ساعت استفاده، پانل از هر دیود عبور می کند و آنها را برای یکنواختی در سراسر صفحه به روز می کند. مواد هنوز در حال تخریب هستند، هیچ راهی برای دور زدن آن وجود ندارد. اما این ویژگی‌ها تضمین می‌کنند که تخریب یکنواخت است، به طوری که هرگز هیچ سوختگی بدی را مشاهده نمی‌کنید.

تمام این تلاش ها برای به تاخیر انداختن مرگ اجتناب ناپذیر مواد آلی سازنده OLED است. به مرور زمان تحلیل می‌رود، اما تا زمانی که تخریب یکنواخت است، نباید متوجه سوختگی شوید.

هر چه صفحه نمایش روشن تر باشد، خطر سوختگی بیشتر می شود.

چگونه این عامل به روشنایی کمک می کند؟ شما نمی توانید از تخریب جلوگیری کنید، اما این روند با تغذیه جریان بیشتر دیودها و افزایش روشنایی آنها تسریع می شود. کیو می‌گوید: «شما اساساً انتخاب می‌کنید که روشن‌تر شوید یا طول عمر بیشتری داشته باشید. “این معمولاً یک معامله است.”

به عنوان مثال، کیو به افزایش تئوری روشنایی تا ۲۰ درصد اشاره کرد. مصرف‌کنندگان نهایی می‌خواهند که ۲۰ درصد روشن‌تر باشد، درست است؟ بنابراین می‌تواند به جای اینکه ۲۰ درصد روشن‌تر باشد، می‌تواند ۱٫۵ برابر طول عمر بیشتری داشته باشد.»

خطر سوختگی در آن زمان بسیار واقعی تر می شود. به جای اینکه به عمر شش ساله نگاه کنید، ممکن است به زندگی تنها چند سال نگاه کنید. سازندگان OLED باید بین روشنایی و طول عمر تعادل ایجاد کنند.

این هم مشکل جدیدی نیست. من با Caleb Denison، کارشناس تلویزیون مقیم Digital Trends صحبت می کردم، که به من گفت که پانل های LCD در هنگام افزایش روشنایی نور پس زمینه مشکلات مشابهی دارند. ال سی دی ها دچار سوختگی نیستند، بلکه با افزایش روشنایی کیفیت تصویر کاهش می یابد. LCD و OLED اساساً از نظر نحوه نزدیک شدن به روشنایی متفاوت هستند، اما هر دو باید با متعادل کردن روشنایی در برابر عوامل دیگر مقابله کنند.

ادراک در مقابل واقعیت

جیکوب روچ / روندهای دیجیتال

نمایشگرهای OLED همیشه تاریک‌تر از LCD هستند، اما برای داشتن یک تجربه لذت‌بخش، نیازی به تسلیم سوختن ندارید. روشنایی واقعی ارائه شده توسط OLED کمتر است، اما این چیزی نیست که چشمان شما درک می کنند.

کیو به چیزی اشاره کرد که به اعتراف خودش در آن متخصص نیست. اما حقیقت زیادی دارد. اگر از OLED استفاده می‌کنید، اساساً، به دلیل اینکه یک خود تابشگر است، می‌توانید کنتراست واضح‌تری داشته باشید که می‌تواند به شما اثر درک بالاتری از روشنایی بدهد.

روشنایی به زمینه نیاز دارد و هنگام مقایسه دو عددی که از درخشندگی سنج گرفته شده است، زمینه از پنجره بیرون پرتاب می شود. OLED کم نورتر است، اما آیا در واقع کم نورتر به نظر می رسد؟ در بیشتر موارد، اینطور نیست.

اول، کنتراست. OLED از نظر تئوری کنتراست بی‌نهایتی دارد و چشم شما فقط می‌تواند نور زیادی را به یکباره جذب کند. یک روز روشن و آفتابی بسیار روشن تر از تلویزیون ال سی دی ۲۰۰۰ nit شما است، اما تلویزیون شما احتمالاً در یک اتاق تاریک روشن تر به نظر می رسد. کنتراست بیشتری در یک ناحیه وجود دارد. همین امر در مورد OLED نیز صادق است. از آنجایی که قسمت های تاریک بسیار تاریک هستند، قسمت های روشن در مقایسه روشن تر به نظر می رسند.

مانیتور Alienware 34 QD-OLED | 7 اسطوره از بین رفت

چندین عامل دیگر نیز با روشنایی درک شده در بازی وجود دارد. یکی اینکه چقدر منبع نور به چشمان شما نزدیک است. به عنوان مثال، کالب روشن شدن یک لامپ در یک اتاق بزرگ را مطرح کرد. درست در کنار آن قرار بگیرید، و احتمالاً به چشمان خود آسیب خواهید رساند. یک قدم دورتر شوید و می توانید کتاب بخوانید. به طرف دیگر اتاق بروید و ممکن است نتوانید به اندازه کافی بند کفش خود را ببندید.

همین امر در مورد مانیتور شما نیز صادق است. هرگز بیش از چند فوت از صورت شما فاصله ندارد، بنابراین درک نور بسیار بزرگتر است. از کالب پرسیدم که فاصله دید چقدر بر روشنایی تأثیر می‌گذارد، و او حرف‌ها را خرد نکرد. من می گویم: “بسیار بزرگ است.”

با یک مانیتور بازی، احتمالاً بیش از دو فوت فاصله ندارید.

فاکتور دیگر در اینجا میزان بزرگی منبع نور است. من اخیرا بررسی کردم Samsung Odyssey OLED G9، و من بازخوردهای زیادی شنیدم که با توجه به قیمت خیلی کم رنگ بود. این یک مانیتور عظیم است، بنابراین هرگز تاریکی احساس نمی شود زیرا منبع نور فیزیکی بسیار بزرگ است. در واقع، بدون توجه به آنچه که درخشندگی سنج می گوید، به طرز وحشتناکی روشن می شد.

روشنایی واقعی که می بینید به عوامل مختلفی بستگی دارد: فاصله مشاهده، کنتراست صفحه، خلوص رنگ و نور محیط. تنها در آخرین قسمتی است که OLED با مشکل مواجه می شود.

سطحی وجود دارد که در آن OLED نمی تواند به اندازه کافی روشن شود که بر نور محیط اتاق شما غلبه کند، اما این تنها یکی از چندین عاملی است که بر میزان روشنایی واقعی یک مانیتور تأثیر می گذارد. و در زمینه یک مانیتور بازی، جایی که احتمالاً بدون نور مستقیم خورشید در فاصله ۲ فوتی قرار نخواهید داشت، جای نگرانی نیست.

منظورم این است که بدترین چیزی که ممکن است اتفاق بیفتد چیست؟ آیا نیاز به کشیدن سایه دارید؟

توصیه های سردبیران







برای درک بهتر تفاوت‌های OLED، با جکی کیو، معاون و یکی از بنیان‌گذاران OTI Lumionics صحبت کردم. OTI پنل نمی‌سازد، اما تحقیقات آن در مورد این فناوری برای نحوه استفاده از OLED توسط شرکت‌های بزرگ امروزی حیاتی است. و به گفته Qiu، دلیل خوبی برای کم نور بودن OLED وجود دارد – پس مراقب باشید که چه چیزی می خواهید.


منبع: https://www.digitaltrends.com/computing/brighter-isnt-better-for-oled-monitors/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *