زندگی روی مریخ؟ مدارگرد آژانس فضایی اروپا رسوبات آب یخی را در استوا کشف کرد

دانشمندانی که مدارگرد مریخ اکسپرس اروپا را اداره می کنند، رسوبات آب یخی گسترده ای را که در زیر سطح مریخ پنهان شده اند، شناسایی کرده اند. یافته‌ها بر اساس داده‌های مدارگرد، نشان می‌دهد که ضخامت این رسوبات می‌تواند به ۳٫۷ کیلومتر برسد و این احتمال را افزایش می‌دهد که مریخ در گذشته خود از شرایط مناسب برای زندگی پشتیبانی می‌کرده است.

حجم تخمینی این ذخایر خیره کننده است، با پتانسیل پر کردن دریای سرخ زمین پس از ذوب شدن یا پوشاندن کل سطح مریخ در لایه ای به عمق دو متر از آب.

به گفته کارشناسان، این شواهد نشان می دهد که مریخ در گذشته محیط بسیار متفاوتی را به نمایش گذاشته است که دارای یخچال های طبیعی، دریاچه ها و کانال های رودخانه است.

کالین ویلسون، دانشمند پروژه در آژانس فضایی اروپا (ESA)، توضیح داد: «ما شواهدی از یخچال‌های طبیعی، یخچال‌های منقرض شده که دیگر وجود ندارند، اما همچنین برخی از یخچال‌های طبیعی پوشیده از گرد و غبار دیده‌ایم.

بیشتر یخ‌های آبی که امروز در مریخ دیده‌ایم در عرض‌های جغرافیایی بالاتر قرار دارند، جایی که دما سردتر است و بنابراین یخ می‌تواند پایدار باشد.

این مکاشفه مفروضات قبلی را به چالش می کشد، زیرا رسوبات آب یخ در استوای مریخ به جای قطب های آن یافت شده است. ویلسون خاطرنشان کرد: “ما انتظار نداریم که یک کلاهک یخی قطبی را در خط استوا ببینیم. در مریخ به همان اندازه که روی زمین مضحک است، اما این چیزی است که داده ها به ما می گویند و می گویند که اینطور به نظر می رسد.”

مکان غیرمنتظره ذخایر آب یخ، شور و هیجانی را در میان دانشمندان برانگیخته است، به‌ویژه در زمینه مأموریت‌های اکتشافی بالقوه انسان در آینده به مریخ. بر خلاف مناطق قطبی، موقعیت استوایی می‌تواند فرود برای مأموریت‌های اکتشافی را به دلیل مکانیک مداری مطلوب و افزایش در دسترس بودن نیرو تسهیل کند.

جیم گرین، مدیر علوم سیاره ای ناسا، اهمیت این کشف را بیان کرد و اظهار داشت: “امروز، ما در حال تحول در درک خود از این سیاره هستیم. مریخ نوردهای ما در حال دریافتند که رطوبت هوا بسیار بیشتر از آنچه تصور می کردیم وجود دارد.”

مدارگرد Mars Express که در ابتدا وجود یخ در مریخ را در سال ۲۰۰۴ تایید کرد، این ذخایر را در سال ۲۰۰۷ کشف کرد. با این حال، ترکیب تا کنون نامشخص باقی مانده است، با آخرین داده‌ها که نشان می‌دهد این رسوبات از لایه‌هایی از غبار و یخ تشکیل شده‌اند.

علیرغم مزایای بالقوه برای ماموریت‌های اکتشافی آینده، ویلسون هشدار داد که لایه‌های گرد و غبار و یخ با یک لایه محافظ به ضخامت چند صد متر پوشانده شده‌اند که دسترسی مستقیم را به چالش می‌کشد. وی افزود: “متاسفانه، این احتمالا پاسخی به نیازهای اکتشافی ما نخواهد بود.”

کاوشگر مریخ اکسپرس که در ژوئن ۲۰۰۳ پرتاب شد، اخیراً دو دهه از مطالعه سیاره سرخ را رقم زد و بینش های ارزشمندی از تاریخ زمین شناسی مریخ و پتانسیل حفظ حیات در گذشته های دور ارائه کرد.


منبع: https://www.firstpost.com/tech/life-on-mars-european-space-agencys-orbiter-discovers-ice-water-deposits-at-equator-13642742.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *