ستاره‌های پیشین و آینده آندرومدا

تصویر امروز ناسا موقعیت فعلی و آینده‌ ستاره‌های کهکشان آندرومدا را نشان می‌دهد. کهکشان بزرگ و زیبای آندرومدا (M31) یک کهکشان مارپیچی است که فقط ۲٫۵ میلیون سال نوری از ما فاصله دارد.

در تصویر امروز ناسا چه می‌بینیم؟

این نمای خیره‌کننده از آندرومدا در طول‌موج‌های نور مرئی و خارج از آن، ترکیبی از داده‌های تصویری از رصدخانه‌های فضایی و زمینی است. نور مرئی موقعیت حال‌حاضر ستارگان M31 را در رنگ‌های سفید و آبی نشان می‌دهد که توسط تلسکوپ‌های هابل، سوبارو (Subaru) و میال (Mayall) تصویربرداری شده است.

نور فروسرخ ستارگان آینده M31 را به رنگ نارنجی مشخص می‌کند. تصویر فروسرخ که توسط تلسکوپ فضایی اسپیتزر (Spitzer) ناسا تصویربرداری شده است، نشان می‌دهد که ستارگان آتی به‌زودی در کدام قسمت از آندرومدا شکل خواهند گرفت.

ستاره‌های پیشین و آینده آندرومدا

طیف فروسرخ خطوط عظیمی از غبار را که توسط ستاره‌ها گرم شده است، در امتداد بازوهای مارپیچی آندرومدا شناسایی می‌کند. این غبار نشان‌دهنده‌ گاز میان‌ستاره‌ای کهکشان یا همان ماده خام برای تشکیل ستاره‌های آینده است. البته ستارگان جدید احتمالاً طی صد میلیون سال آینده (یا بیشتر) شکل خواهند گرفت. این اتفاق بسیار زودتر از ادغام آندرومدا با کهکشان راه شیری، در حدود ۵ میلیارد سال آینده رخ خواهد داد.


منبع: https://digiato.com/astronomy/the-once-and-future-stars-of-andromeda-apod

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *