سم آلتمن میلیاردها دلار از غرب آسیا برای پروژه تراشه OpenAI جمع آوری می کرد. حالا چه اتفاقی برای آن می افتد؟

منابع آگاه فاش کردند که در پیش از خروج غیرمنتظره خود از OpenAI، سام آلتمن به طور فعال درگیر تأمین میلیاردها سرمایه از سرمایه گذاران بزرگ جهانی برای سرمایه گذاری جدید تراشه بود.

آلتمن بیشتر از مدیر عامل OpenAI بود. او در واقع چهره هوش مصنوعی مولد به عنوان یک کل بود و در جمع آوری سرمایه برای OpenAI نقش اساسی داشت. با برکناری آلتمن، OpenAI یکی از بزرگترین گاوهای نقدی خود را از دست داد.

آلتمن سفرهای متعددی را به غرب آسیا انجام داده بود تا برای پروژه ای که اسم رمز آن دجله بود، سرمایه جمع آوری کند. این طرح رویایی شامل ایجاد یک شرکت تراشه متمرکز بر هوش مصنوعی بود که قادر به تولید نیمه هادی ها برای رقابت با NVIDIA، رهبر فعلی بازار در وظایف هوش مصنوعی بود. سرمایه‌گذاری تراشه‌ها هنوز در مراحل اولیه خود است، با بحث‌های خصوصی مداوم بین آلتمن و سرمایه‌گذاران بالقوه که ترجیح می‌دهند شناسایی نشوند.

به طور همزمان، آلتمن به دنبال پشتیبانی مالی برای یک دستگاه سخت افزاری متمرکز بر هوش مصنوعی بود که با همکاری مدیر طراحی سابق اپل، جانی آیو توسعه یافته بود. بر اساس گزارش‌ها، گفتگوها در مورد این سرمایه‌گذاری‌ها با نهادهای مهمی مانند گروه سافت بانک، صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی و شرکت سرمایه‌گذاری Mubadala با هدف تضمین ده‌ها میلیارد دلار برای شرکت‌های جدید صورت گرفت.

جزئیات مربوط به مقیاس و تمرکز آرزوهای تراشه آلتمن، و همچنین نام رمز پروژه، قبلاً فاش نشده بود.

فعالیت‌های جمع‌آوری سرمایه آلتمن با دوره‌ای حیاتی برای OpenAI مصادف شد که در مرحله نهایی کردن یک پیشنهاد مناقصه به رهبری Thrive Capital بود که به کارمندان اجازه می‌داد سهام خود را با ارزش ۸۶ میلیارد دلار بفروشند. به گفته منابع، آلتمن سرمایه گذاران را تشویق کرد تا سرمایه گذاری های جدید او را در این دوره موقت در نظر بگیرند.

OpenAI برکناری آلتمن را با استناد به بررسی داخلی اعلام کرد که نشان می‌دهد او “به طور مداوم در ارتباطات خود با هیئت مدیره صادق نبوده است.” اختلاف نظر در مورد ایمنی هوش مصنوعی، سرعت توسعه فناوری و تجاری‌سازی شرکت باعث تشدید روابط تیره بین آلتمن و هیئت مدیره شد.

علیرغم فشار سرمایه گذاران برای بازگرداندن آلتمن، هیئت مدیره OpenAI با چندین چالش مواجه است. اکنون که آلتمن از بازگشت به OpenAI خودداری کرده است، استعدادهای برتر این شرکت قرار است ترک کنند. این نه تنها شامل محققان برتر، بلکه برخی از باهوش ترین مهندسان هوش مصنوعی در این زمینه می شود.

پیشنهاد آلتمن از طرف OpenAI شامل راه اندازی یک استارتاپ متمرکز بر ساخت واحدهای پردازش تانسور (TPU) بود، نیمه هادی هایی که برای حجم بالای کار تخصصی هوش مصنوعی طراحی شده بودند. هدف این است که رقابت مقرون به صرفه ای را برای NVIDIA فراهم کند و به طور بالقوه هزینه های عملیاتی OpenAI را برای سرویس هایی مانند ChatGPT و Dall-E کاهش دهد، اکنون که او از OpenAI خارج شده است، آزاد است تا سرمایه گذاری خود را برای ساخت TPU راه اندازی کند و با سایرین کار کند. استودیوهای توسعه هوش مصنوعی، یا، سرمایه گذاری هوش مصنوعی خود را راه اندازی کرده و با OpenAI و دیگران رقابت کند.

به گفته فیلیپ لودویگسون، یکی از مقامات سابق وزارت خزانه داری ایالات متحده که اکنون وکیل در کینگ اند اسپالدینگ است، جمع آوری وجوه از سرمایه گذاران خارج از کشور می تواند موجب نگرانی تنظیم کننده های ایالات متحده شود، اگرچه ماهیت سرمایه گذاری های غیرفعال زیر ۱۰ درصد مالکیت ممکن است نظارت دقیق را کاهش دهد.

طبق گزارش‌ها، چندین شرکت سرمایه‌گذاری برجسته، از جمله سرمایه‌گذاران OpenAI موجود، آماده حمایت از هر گونه سرمایه‌گذاری جدیدی هستند که آلتمن دنبال می‌کند. گفته می‌شود که مایکروسافت، بزرگترین سرمایه‌گذار OpenAI، برای حمایت از سرمایه‌گذاری تراشه آلتمن ابراز علاقه کرده است.


منبع: https://www.firstpost.com/tech/sam-altman-was-raising-billions-rom-west-asia-for-openais-chip-project-what-happens-to-it-now-13406942.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *