سوخت‌های فسیلی در حال از دست دادن جایگاه خود برای انرژی‌های تجدیدپذیر در اروپا هستند

یک گزارش جدید نشان می‌دهد که انتشار گازهای گلخانه‌ای و تولید برق از سوخت‌های فسیلی یک رکورد کاهش یافته است.

بر اساس یک گزارش جدید، اتحادیه اروپا در سال گذشته شاهد کاهش بی سابقه آلودگی ناشی از نیروگاه های سوخت فسیلی بود. اخگر، یک اتاق فکر انرژی که اعداد را به هم زد، آن را “یک فروپاشی بی سابقه در تولید برق زغال سنگ و گاز” می نامد. انرژی های تجدیدپذیر بالاخره شروع به تسخیر شبکه برق کرده است.

سوخت‌های فسیلی به پایین‌ترین حد خود از زمان شروع ثبت سوابق قابل اعتماد در سال ۱۹۹۰ رسیده است و کمتر از یک سوم تولید برق اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۳ را تشکیل می‌دهد. تولید برق بدون آلودگی کربن – که شامل انرژی‌های تجدیدپذیر و انرژی هسته‌ای است – بیش از دو یک سوم ترکیب برق و دو برابر سوخت های فسیلی.

“یک فروپاشی بی سابقه در تولید برق زغال سنگ و گاز.”

سارا براون، مدیر برنامه اروپا Ember’s می گوید: “آنچه دلگرم کننده است این است که فقط به کاهش ساختاری سوخت های فسیلی ادامه می دهد.” و در حالی که رکوردها در سال ۱۹۹۰ شروع شد، او می‌گوید: “ما فکر می‌کنیم که این پایین‌ترین نقطه تا کنون است، زیرا قبل از آن سوخت‌های فسیلی اکثریت را تشکیل می‌دادند و هیچ چیز دیگری برای جایگزینی آن وجود نداشت.”

زغال سنگ در سال ۲۰۲۳ شدیدترین سقوط را تجربه کرد و ۲۶ درصد کمتر از سال قبل برق تولید کرد. نیروگاه های گازی در سال گذشته ۱۵ درصد کمتر برق تولید کردند که شدیدترین کاهش سالانه حداقل در چند دهه اخیر است. در مجموع، این به معنای کاهش شدید ۱۹ درصدی تولید سوخت فسیلی و انتشار دی اکسید کربن گرمایش سیاره بود. کاهش آلودگی بخش برق حتی بیشتر از آنچه بلوک در سال ۲۰۲۰ تجربه کرد، زمانی که بیماری همه گیر کووید-۱۹ تجارت و مسافرت را تعطیل کرد.

نمودارهای سه میله ای نشان می دهد که کاهش تولید برق زغال سنگ و گاز اتحادیه اروپا باعث کاهش 19 درصدی انتشار گازهای گلخانه ای در بخش برق در سال 2023 شده است.
تصویر: اخگر

تولید زغال سنگ در اتحادیه اروپا شروع به کاهش کرده بود تا اینکه حمله روسیه به اوکراین منجر به بازگشت زغال سنگ به عنوان کشورها شد. برای کنار گذاشتن گاز روسیه حرکت کردند. اکنون، به نظر می رسد که تجدید حیات یک روند کوتاه مدت بوده است. براون می‌گوید تولید زغال سنگ نیمی از آنچه در سال ۲۰۱۶ بود است و در مسیر حذف کامل قرار دارد.

انرژی های تجدیدپذیر اکنون ۴۴ درصد از ترکیب برق اتحادیه اروپا را تشکیل می دهند که بالاترین سهم تا به امروز است. انرژی بادی به ویژه در سال ۲۰۲۳ افزایش یافت که ۱۸ درصد برق – یا معادل کل تقاضای برق فرانسه – را تولید کرد و برای اولین بار از گاز پیشی گرفت. انرژی خورشیدی به ۹ درصد از ترکیب افزایش یافت، در حالی که تولید برق آبی از آن بهبود یافت ۲۰۲۲ طلسم خشک.

یک نمودار خطی از سال 2000 تا 2023 نشان می دهد که باد برای اولین بار در سال 2023 برق بیشتری نسبت به گاز تولید کرد. هسته ای و زغال سنگ در مدت زمان مشابه با افزایش تولید خورشیدی و بادی کاهش یافته اند.
تصویر: اخگر

یک قهرمان اغلب ناشناخته در این داستان، بهره وری انرژی است. تقاضای برق در سال ۲۰۲۳ در واقع ۳٫۴ درصد کاهش یافت که بخشی از آن به لطف افزایش بهره وری بود. پیش بینی می شود با حرکت رو به جلو، برقی کردن خودروها و خانه ها دوباره تقاضا را افزایش دهد. این موضوع اولویت بندی بهره وری انرژی و آنلاین کردن مزارع خورشیدی و بادی بیشتری را مهم تر می کند.

هنوز پیشرفت های زیادی وجود دارد. تولید باد در سال ۲۰۲۳ ۱۳ درصد رشد کرد، اما برای برآورده شدن نیاز به افزایش ۱۵ درصدی هر سال در این دهه دارد. اهداف انرژی پاک اتحادیه اروپاگزارش می گوید.

اتحادیه اروپا دارد متعهد شد تا سال ۲۰۵۰ و به بعد به انتشار دی اکسید کربن خالص به صفر برسد ۶ فوریهکمیسیون اروپا کاهش ۹۰ درصدی این آلودگی تا سال ۲۰۴۰ توصیه می شود در مقایسه با سطوح سال ۱۹۹۰


منبع: https://www.theverge.com/2024/2/6/24062192/power-grid-pollution-fossil-fuels-eu-ember-report

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *