شرکت‌های فناوری چینی اکنون در حال استفاده از تراشه‌های بازی پیشرفته NVIDIA برای هوش مصنوعی هستند

در پاسخ به محدودیت‌های واشنگتن در صادرات پردازنده‌های با کارایی بالا، شرکت‌های فناوری چینی به روش‌های غیرمتعارف برای دستیابی به تراشه‌های پروژه‌های هوش مصنوعی (AI) خود روی آورده‌اند.

کارت‌های گرافیک بازی NVIDIA که برای بازی‌های رایانه‌ای طراحی شده‌اند، به عنوان پردازنده‌های هوش مصنوعی موقت تغییر کاربری داده می‌شوند و راه‌حلی برای کمبود تراشه‌های سطح بالا در چین ارائه می‌کنند.

مدیران کارخانه و خریداران تراشه فاش می‌کنند که هزاران کارت گرافیک بازی NVIDIA هر ماه در کارخانه‌ها و کارگاه‌های چینی برچیده می‌شوند. سپس اجزای جدا شده در مدارهای جدید ادغام می شوند و راه حلی خلاقانه و در عین حال ناامیدکننده برای چالش های تحمیل شده توسط کنترل های صادراتی ارائه می دهند.

علیرغم قدرت محاسباتی خام محصولات متمرکز بر بازی NVIDIA، کارشناسان صنعت خاطرنشان می کنند که ممکن است با محاسبات با دقت بالا مورد نیاز برای آموزش برخی از مدل های زبان بزرگ با مجموعه داده های گسترده مطابقت نداشته باشند.

محدودیت‌های سرعت اتصال بین تراشه‌ها، تلاش‌ها برای رسیدگی به این موضوع را با تشکیل خوشه‌های محاسباتی پیچیده‌تر می‌کند.

چارلی چای، تحلیلگر از گروه تحقیقاتی ۸۶Research، این حرکت را “یک حرکت ناامیدکننده توسط شرکت‌های چینی تحت کنترل صادرات” توصیف می‌کند و آن را با استفاده از چاقوی آشپزخانه برای کارهای هنری مقایسه می‌کند – انجام شدنی، اما غیربهینه.

کنترل های سخت تر صادراتی دولت بایدن بر روی تراشه های هوش مصنوعی پیشرفته در ماه اکتبر، فروش نیمه هادی های با کارایی بالا به چین را برای شرکت های تراشه مانند NVIDIA دشوارتر کرده است. این منجر به افزایش تقاضا برای واحدهای پردازش گرافیکی تغییر کاربری شده از کارت های بازی NVIDIA شده است.

در حالی که اجزای تغییر کاربری در بین شرکت‌های عمومی و آزمایشگاه‌های هوش مصنوعی کوچک خریداران پیدا می‌کنند، نگرانی‌هایی در مورد نقض احتمالی حقوق مالکیت معنوی NVIDIA مطرح می‌شود. علاوه بر این، خود کارت های بازی ممکن است در هر زمانی با ممنوعیت فروش به چین مواجه شوند.

پاسخ انویدیا به کنترل‌های صادراتی شامل انتشار نسخه کندتر کارت‌های ممنوعه خود، GeForce RTX 4090 D است که با آخرین مقررات مطابقت دارد. با این حال، خودی‌های صنعت هشدار می‌دهند که نسخه‌های اصلاح‌شده ممکن است برای آموزش گسترده مدل زبان به اندازه کافی قدرتمند نباشند.

انویدیا در تلاش برای پاسخگویی به تقاضای رو به رشد چین برای سیستم‌های هوش مصنوعی و در عین حال رعایت کنترل‌های صادراتی، سه تراشه را برای بازار چین توسعه داده است. با این وجود، ظاهراً عملکرد این تراشه‌ها نسبت به مدل‌های قبلی ضعیف‌تر است و انتظار نمی‌رود تا ماه مارس به‌طور گسترده در دسترس باشند.

مشتریان چینی از قیمت‌های تعیین‌شده برای این پردازنده‌های پایین‌تر ابراز نارضایتی کرده‌اند، که باعث شد برخی از شرکت‌ها جایگزین‌هایی را در اکوسیستم تراشه‌های در حال توسعه چین بررسی کنند. در این میان، دیگران به تراشه‌های بازی ارزان‌تر انویدیا روی آورده‌اند و امیدوارند راه‌حل‌های موفقیت‌آمیز هرچند موقتی داشته باشند.

خریداران محتاطانه خوشبین هستند و به عدم قطعیت این اختراع مجدد اذعان می کنند، اما ابراز امیدواری می کنند که این ماشین های سازگار حداقل در کوتاه مدت قابل استفاده باشند.

(با ورودی های نمایندگی ها)


منبع: https://www.firstpost.com/tech/chinese-tech-companies-are-now-repurposing-high-end-nvidia-gaming-chips-for-ai-13602142.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *