طرح مسدود کردن تبلیغات کروم می تواند یک فاجعه حریم خصوصی باشد – و دلیلی برای تغییر به فایرفاکس

گوگل ممکن است یک شرکت جستجوگر باشد، اما یک شرکت تبلیغاتی نیز هست، و هیچ کجا واضح تر از تلاش هایش برای شکست دادن نیست. مسدود کننده های تبلیغات در مرورگر وب کروم خود. آخرین تغییر در این حماسه باعث شده است که گوگل اعلام کند که برنامه خود را برای محدود کردن شدید مسدودکننده‌های تبلیغاتی از سر گرفته است و کاربران و حامیان حریم خصوصی را در غوغا می‌اندازد.

در یک در وبلاگ شرکت ارسال کنیدگوگل توضیح داد که از ژوئن ۲۰۲۴، برنامه های خود را برای منسوخ کردن قالب Manifest V2 که افزونه های کنونی کروم از آن استفاده می کنند، مجدداً آغاز می کند و آن را با نسخه محدودتر Manifest V3 جایگزین می کند. طبق این پست، طیف وسیعی از ویژگی های جدید به Manifest V3 اضافه شده است که – به گفته گوگل – با تایید جامعه توسعه دهندگان روبرو شده است.

یکی از تغییرات این است که گوگل حداکثر تعداد قوانینی را که افزونه‌ها می‌توانند داشته باشند از ۵۰۰۰ به ۳۰۰۰۰ افزایش داده است، عددی که گوگل آن را “سخاوتمندانه” می‌نامد. این ممکن است زیاد به نظر برسد، اما هنوز بسیار کمتر از آن چیزی است که هر مسدودکننده تبلیغات مناسبی برای اجرا نیاز دارد.

برای مثال، برنامه افزودنی محبوب uBlock Origin، به حدود ۳۰۰۰۰۰ قانون نیاز دارد تا به درستی کار کند – ده برابر محدودیت Manifest V3 – و این قبل از اینکه شما قوانین سفارشی را اضافه کنید.

اگر Manifest V3 به همین شکل ادامه یابد، به این معنی است که مسدودکننده‌های تبلیغات اساساً فلج خواهند شد. این خبر وحشتناکی برای کاربران خواهد بود، نه فقط به این دلیل که تبلیغات می توانند آزاردهنده باشند، بلکه به این دلیل که می توانند آزار دهنده باشند پخش کننده های بسیار خطرناک بدافزار – چیزی که به نظر می رسد گوگل نمی تواند آن را متوقف کند. با این حال، یکی از مواردی که مرگ مسدود کننده های تبلیغات برای آن بد نخواهد بود، تجارت تبلیغاتی گوگل است. چه اتفاقی!

زمان تعویض؟

طرح مسدود کردن تبلیغات کروم می تواند یک فاجعه حریم خصوصی باشد – و دلیلی برای تغییر به فایرفاکس

(اعتبار تصویر: موزیلا)

گوگل با بیان اینکه Manifest V3 برنامه‌های افزودنی را به منظور حفظ حریم خصوصی کاربر و ارائه تجربه مروری سبک‌تر محدود می‌کند، از برنامه‌های خود دفاع کرده است. با این حال هر دو ادعا با تحقیر برخی از کارشناسان صنعت مواجه شده است.

به عنوان مثال، مدیر عملیات افزونه فایرفاکس با اشاره به افزونه‌های مخرب همچنان می‌توانند با استفاده از webRequest API، داده‌های کاربر را در Manifest V3 بدزدند، که آخرین تغییرات افزونه Google آن را مسدود نخواهد کرد. در همین حال، مدافعان حریم خصوصی در بنیاد مرز الکترونیکی (EFF)، استراتژی Manifest V3 گوگل را نامیده اند. “فریبکارانه و تهدیدآمیز” با این استدلال که “کاملاً برای تلاش های حفظ حریم خصوصی مضر است.”

هیچ‌کدام از این‌ها نباید به‌ویژه تعجب‌آور باشد، زیرا گوگل تضاد منافع بسیار آشکاری دارد: مسدود کردن تبلیغات به سادگی برای تجارت مضر است. بسیاری استدلال کرده اند که نگرانی در مورد حفظ حریم خصوصی و امنیت کاربر، زمانی که پولی برای آن وجود داشته باشد، همیشه عقب نشینی می کند.

اگر در این مورد نگران هستید، ممکن است زمان آن رسیده که به مرورگر دیگری فکر کنید. یک جایگزین عالی فایرفاکس است – انتخاب ما برای بهترین مرورگر وب – زیرا محافظت های فوق العاده از حریم خصوصی را با انعطاف پذیری باورنکردنی و پشتیبانی از پلتفرم های مختلف ترکیب می کند.

بسیاری از مرورگرهای دیگر وجود دارند که مراقب حریم خصوصی شما هستند، مانند Brave، DuckDuckGo و سافاری اپل نیز، بنابراین شما کم نیستید جایگزین های امن به شیوه های جمع آوری داده های Chrome.

شما هم ممکن است دوست داشته باشید


منبع: https://www.techradar.com/computing/chrome/chromes-ad-blocking-plan-could-be-a-privacy-disaster-and-a-reason-to-switch-to-firefox

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *