فروشگاه های برنامه جانبی به iOS در اتحادیه اروپا می آیند: در اینجا نحوه کار آنها آمده است

خوانندگان، این اتفاق می افتد: اپل به زودی به کاربران iOS اجازه می دهد تا فروشگاه های برنامه در اتحادیه اروپا (EU) را کنار بگذارند.

این امر مصرف کنندگان را قادر می سازد تا از راه های دیگری به نرم افزار دسترسی داشته باشند اپ استور اپل – و این حرکت می تواند پیامدهای بزرگی نه تنها برای شرکت، بلکه برای بازارهای مصرف کننده و تجاری اروپا داشته باشد.

در حالی که تاریخ خاص برای بارگذاری جانبی تایید نشده است، شایعات پیش بینی می کنند این اتفاق در نیمه اول سال ۲۰۲۴ رخ خواهد داد.

همه اینها سؤالات جالبی را ایجاد می کند: چرا این اتفاق می افتد؟ آیا باید به بارگذاری جانبی اهمیت دهید؟ و چه تاثیری بر بازار اروپا خواهد گذاشت؟

میدونی چیه؟ قرار است بفهمیم.

صبر کنید، چرا اپل اجازه بارگذاری جانبی را می دهد؟

من این سوال را از ایوان لام، تحلیلگر ارشد در تحقیق متقابل. او مرا به سمت قانون بازارهای دیجیتال (DMA)مجموعه ای از معیارهای نظارتی که توسط اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۲ معرفی شد.

“قانونی که برای تقویت رقابت و توانمندسازی کاربران طراحی شده است، دروازبانان را دوست دارند سیب لام توضیح می‌دهد که اجازه نصب برنامه‌ها را از منابع خارج از اپ استور رسمی بدهید.

ایده گسترده DMA این است که مانع از قدرت این مشاغل بزرگ شود.

لام می گوید: «کنترل اپل بر توزیع اپلیکیشن های iOS از طریق اپ استور انحصاری آن، سنگ بنای تسلط آن بر بازار و تولید درآمد بوده است.

این شرکت مستقر در کوپرتینو مقادیر زیادی پول نقد از طریق آن تولید می کند انحصار بازار آن. فقط برنامه های تأیید شده در فروشگاه App Apple مجاز هستند و برای هر دو خرید و اشتراک ۱۵-۳۰ ٪ فروش را کاهش می دهد.

این یک گاو نقدی است. این راهی است که اپل در حال جبران آن است افزایش فروش آیفون. و تنها دلیلی که این شرکت افتتاح فروشگاه برنامه است به این دلیل است که اتحادیه اروپا آن را مجبور می کند.

این چه تاثیری بر اپل در اروپا خواهد گذاشت؟

پیش بینی این موضوع آسان نیست. من این سؤال را به رایلی تستوت ، یک توسعه دهنده مستقل iOS که ایجاد کرده است ، مطرح کردم AltStoreیک فروشگاه برنامه جایگزین iOS که نیازی به آن ندارد جیلبریک برای دسترسی.

او به من می گوید که جانبی تأثیرگذاری بر اپل کاملاً به نحوه قصد اجرای آن بستگی دارد.

“اپل (برای بهتر یا بدتر) کنترل کامل بر تجربه iOS را می خواهد ، و [sideloading] تستوت می گوید ، اساساً بخشی از آن را از بین می برد.

همچنین پیامدهای مالی بزرگی برای شرکت وجود دارد. “اپل از فروشگاه App پول زیادی می دهد و این کاملاً تحت تأثیر این تغییرات قرار خواهد گرفت.”

لام از کانترپوینت به طور کلی موافق است و می‌گوید که «تهدید بالقوه برای درآمد اپل در این امکان نهفته است که کاربران ممکن است کانال‌های غیر اپل را برای پرداخت‌های اپلیکیشن انتخاب کنند و بر درآمد شرکت تأثیر بگذارد».

اگرچه ، او عجله می کند که اضافه کند ، و باعث می شود مصرف کنندگان این سوئیچ را “چالش اساسی برای هرگونه اخلالگر احتمالی” ایجاد کنند. به عبارت دیگر ، بیشتر کاربران اپل به سمت فروشگاه های برنامه های جایگزین در کنار هم قرار نمی گیرند و از روش های مختلف پرداخت استفاده می کنند. به هر حال، یک راحتی در آشنا وجود دارد.

با توجه به این سطح از تأثیر ، Testut – توسعه دهنده Altstore – معتقد نیست که اپل نیز نگران زیادی در مورد آن نیست. نظر او این است که شرکت به طور کلی جریمه خواهد شد، مگر اینکه کشورهای دیگر شروع به تصویب قوانین مشابه به DMA اتحادیه اروپا کنند.

آنچه ما کشف کردیم این است که ، اگر کارت های خود را به درستی پخش کند ، بارگذاری در اتحادیه اروپا اپل را به زانو در نمی آورد. این یک دست انداز جاده خواهد بود، اما نه خیلی بیشتر.

در مورد مصرف کنندگان اروپایی چطور؟

اینجاست که همه چیز هیجان انگیزتر می شود. پتانسیل زیادی در بارگذاری جانبی برای افراد عادی که در اتحادیه اروپا زندگی می کنند وجود دارد.

تستوت به من می‌گوید: «مزایای اصلی بارگذاری جانبی این است که کاربران می‌توانند برنامه‌های کاملاً جدیدی را دانلود کنند که به دلیل محدودیت‌های اپ استور هرگز امکان‌پذیر نبوده‌اند، مانند شبیه‌سازهای بازی‌های ویدیویی، ماشین‌های مجازی، سرویس‌های بازی ابری، [and] مرورگرهای وب غیر WebKit.”

این بدان معنی است که آیفون ها و iPad ها توانایی انعطاف پذیری و رایانه ای مانند گذشته را خواهند داشت.

من با یک توسعه دهنده دیگر در مورد این چت کردم: اندرو هیل. او در آمستردام برای یک استودیوی طراحی با مشتریان بین المللی کار می کند. هیل با تستوت موافق است و می‌گوید:[doesn’t] هر گونه ضرر واقعی را برای مصرف کنندگان مشاهده کنید.”

بله، او فکر می‌کند که خطر دانلود نرم‌افزارهای جاسوسی یا بدافزار از طریق فروشگاه‌های جانبی وجود دارد، اما هیل انتظار دارد که «همه برنامه‌ها همچنان باید برخی از مراحل تأیید اپل (کافکایی) را طی کنند».

هیچ راهی وجود ندارد که اپل به سادگی در حال باز کردن درها باشد و به توسعه دهندگان اجازه دهد هر کاری را که می خواهند انجام دهند. قوانین سختگیرانه ای در مورد بارگذاری جانبی وجود خواهد داشت.

بخش اصلی این هیل معتقد است که “تعداد بسیار کمی از مصرف کنندگان واقعاً از فروشگاه های برنامه شخص ثالث استفاده می کنند.”

یکی از دلایل اصلی این امر این است که اپل تمام تلاش خود را برای منصرف کردن کاربران از بارگذاری جانبی انجام خواهد داد. برای مثال، می‌توان منتخبی از پنجره‌های بازشو به آن‌ها نشان داد که در مورد رفتار مخاطره‌آمیز هشدار می‌دهند.

علاوه بر این، پایگاه کاربران iOS به سمت افرادی که فقط دستگاهی کارآمد می‌خواهند تغییر می‌کند. بسیاری از افرادی که واقعاً می‌خواهند گوشی‌های خود را تغییر دهند، از اندروید استفاده می‌کنند.

“آخرین باری که شنیدید کسی در مورد جیلبریک صحبت می کند چه زمانی بود؟” هیل می پرسد.

Sideloading و کسب و کارهای اروپایی: ریسک و پاداش

در طول صحبت‌های من، دو موضوع اصلی وجود داشت که مردم در مورد تأثیر بارگذاری جانبی بر مشاغل به آن اشاره کردند: درآمد و امنیت.

Testut خالق AltStore به من می‌گوید: «برای کسب‌وکارها، مزیت اصلی مالی خواهد بود، آن‌ها این گزینه را خواهند داشت که برنامه‌های خود را از طریق یک فروشگاه رقیب با کارمزد (احتمالاً) کمتر از ۳۰ درصد اپل توزیع کنند.

شرکت های خاص (به عنوان مثال به Epic Games و نبرد آن با اپل فکر کنید) مجبورند برای رقابت با اپل، فروشگاه خود را کنار بگذارند.

البته، این تنها بزرگ‌ترین کسب‌وکارها هستند که می‌خواهند این کار را انجام دهند – اما بعید است که تعداد زیادی از کاربران را تغییر دهند. مثلاً آمازون برای راه اندازی فروشگاه برنامه iOS خود و سپس حذف تمام نرم افزارهای آن از بازار اپل ، معنی چندانی نخواهد داشت. بعید است کاربران در تعداد کافی از تعداد کافی پیروی کنند تا این رویکرد ارزشمند باشد.

با این حال، چیزی که منطقی خواهد بود این است که شرکت های کوچکتر خدمات خود را در بسیاری از فروشگاه های برنامه جانبی ارائه می دهند. با گرفتن اپل ۳۰ درصد از درآمد اشتراککاهش این کمیسیون در جای دیگر می تواند بسیار مهم باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد جنبه امنیتی، من با Alan Bavosa، معاون محصولات امنیتی در صحبت کردم Appdomeیک پلت فرم اتوماسیون دفاع سایبری برای توسعه دهندگان اندروید و iOS.

Bavosa به سمت “افزایش خطر و تکثیر بدافزار ، تروجان ها و برنامه های جعلی” می تواند به ارمغان بیاورد. او توضیح می‌دهد که فراتر از آن، این داستان‌های شخص ثالث می‌توانند دستیابی به طیف گسترده‌ای از ابزارهای هک برای ارتکاب دزدی دریایی برنامه‌های تلفن همراه را آسان‌تر کنند.

این البته همه را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما جایی که بارگذاری جانبی می‌تواند برای شرکت‌های اروپایی یک آزار واقعی باشد، تأثیری است که می‌تواند بر به‌روزرسانی‌های امنیتی داشته باشد. انواع برنامه های مختلف از طیف وسیعی از فروشگاه های iOS ، به روزرسانی های به موقع در همه سیستم عامل ها را به یک کابوس تبدیل می کند.

باووسا معتقد است که این می تواند «به طور بالقوه [leave] دستگاه‌های آسیب‌پذیر در برابر اکسپلویت‌های شناخته‌شده» و به معنای «کاربران برنامه‌های تلفن همراه ممکن است در معرض سطح حمله گسترده‌تری قرار بگیرند».

به عبارت دیگر ، امنیت کاربر ضعیف می تواند بردارهای حمله جدیدی را برای افرادی که به دنبال بهره برداری از شرکت ها هستند باز کند.

برای مشاغل اروپایی ، پتانسیل کسب درآمد بیشتر وجود دارد ، اما همچنین خطر نگرانی های امنیتی نیز وجود دارد.

Sideloading می دهد، و sideloading می برد.

نظرات پایانی: بعد چی؟

اگرچه این قطعه بر روی بسیاری از نقاط ضعف بالقوه تمرکز کرده است، اما فراموش نکنیم که اپل باارزش ترین شرکت جهان نیست. این یک اپراتور بی رحمانه و باهوش است که همه چیز را در قدرت خود انجام می دهد تا اطمینان حاصل شود که DMA تا حد ممکن بر آن تأثیر می گذارد.

همانطور که لام از کانترپوینت می گوید، “اپل احتمالا به تطبیق استراتژی های خود برای حفظ تعادل بین توانمندسازی کاربران و حفظ جریان درآمد خود در دراز مدت ادامه خواهد داد.”

به عبارت دیگر: اپل تمام تلاش خود را برای حفظ درآمد انجام می دهد.

هر زمان که در اروپا در اروپا چرخانده شود ، انتظار داشته باشید که آهسته ، کنترل شده و از همه مهمتر هوشمندانه باشد. فروشگاه App یک مین طلایی است و اپل قصد ندارد افراد دیگر را شروع کنند و از آن ارزش خود را بگیرند.

با گفتن این موضوع ، خوب است که یک قدم به عقب بردارید و در واقع از آنچه اتفاق می افتد لذت ببرید. اتحادیه اروپا که اپل را وادار به رعایت قانون DMA می کند چیز درخشان است.

همانطور که هیل می‌گوید، فقط به این دلیل که «مصرف‌های کمی واقعاً از فروشگاه‌های برنامه شخص ثالث استفاده می‌کنند»، به این معنی نیست که این یک پیروزی برای همه ما نیست.

بارگذاری جانبی فروشگاه‌های اپلیکیشن به ما کنترل بیشتری بر دستگاه‌هایمان و افرادی که به آنها پول می‌پردازیم، می‌دهد. حتی اگر ما نمی خواهیم از این توانایی استفاده کنیم ، احساس می کنیم که می توانیم.

زنده باد DMA، زنده باد انتخاب مصرف کننده.


منبع: https://thenextweb.com/news/sideloaded-app-stores-ios-eu-how-work

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *