فوران خیره کننده ایسلند در حال وقوع است – و شما می توانید آن را به صورت زنده تماشا کنید

فوران آتشفشانی مورد انتظار ایسلند آغاز شده است. این یک نمایش طبیعی چشمگیر است.

فیلم پخش زنده، از سرویس پخش ملی ایسلند، فواره های بلندی از گدازه را نشان می دهد که از یک شکاف طولانی در زمین فوران می کند.

خوشبختانه در یک منطقه شهری این اتفاق نمی افتد. پس از انبوهی از زمین لرزه ها بیش از یک ماه پیش – که نشانه ای از یک فوران قریب الوقوع بود – مقامات شهر توریستی محبوب گرینداویک را تخلیه کردند. گدازه‌هایی که اکنون از زمین بیرون می‌ریزند و می‌جوشند، در حال حاضر به سمت شمال، دور از گرینداویک، جریان دارند.

از تئاتر طبیعی لذت ببرید: به یکباره، عالی، خشن و زیبا است.

جس فینیکس، آتشفشان شناس و رئیس هیئت مدیره سازمان تحقیقات محیطی Blueprint Earth، “آتشفشان ها با شکوه تر از بهترین آتش بازی های چهارم ژوئیه هستند.” به Mashable گفت زمانی که منطقه دیگری از ایسلند در سال ۲۰۲۱ فوران کرد.

سرعت نور Mashable

فضای و داستان های علمی بیشتری در صندوق ورودی خود می خواهید؟
برای خبرنامه هفتگی Light Speed ​​Mashable ثبت نام کنید.





با ثبت نام با ما موافقت می کنید شرایط استفاده و سیاست حفظ حریم خصوصی.

از ثبت نام شما سپاسگزاریم!

ایسلند یک دنیای آتشفشانی است: کل جزیره به اندازه کنتاکی از انواع مختلف سنگ های آتشفشانی تشکیل شده است. در جایی قرار دارد که دو صفحه بزرگ تکتونیکی روی آن قرار دارند زمین (صفحات آمریکای شمالی و اوراسیا) در اقیانوس اطلس به نام Mid-Atlantic Ridge به هم می رسند. صفحات از یکدیگر جدا می شوند و در زیر ایسلند ستونی از سنگ مذاب از این منطقه پویا از نظر زمین شناسی بلند می شود – و گاهی اوقات به سطح فوران می کند.

برخی از فوران های ایسلندی انفجاری هستند، مانند سال ۲۰۱۰ که آتشفشان رخ داد Eyjafjallajökull به اندازه کافی خاکستر در هوا دمید حدود ۳۰۰ فرودگاه در اروپا را برای حدود یک هفته تعطیل کند. این عمدتا به این دلیل است که از طریق یک قله پوشیده از یخ فوران کرده است. در نهایت، این فوران بیش از ۱۰۰۰۰۰ پرواز را لغو کرد.

“آتشفشان ها با شکوه تر از بهترین آتش بازی چهارم ژوئیه هستند.”

اما این فوران اخیر متفاوت است. سنگ مذاب یا ماگما مستقیماً از زمین فوران می کند. و در ایسلند، این ماگما متمایل به ترشح و آبریزش است – مشابه هاوایی – که اغلب منجر به جریان های گدازه ای بر خلاف غول ها می شود انفجارهای آتشفشانی. (در مقابل، وقتی ماگما بسیار ضخیم‌تر و چسبنده‌تر است، با محتوای سیلیس بیشتر، سنگ مذاب تمایلی به جریان ندارد. زیر زمین می‌ماند و می‌تواند مقادیر زیادی فشار و گرما ایجاد کند – گاهی اوقات منجر به فوران‌های شدید و انفجاری مانند فوران کوه سنت هلن در سال ۱۹۸۰.)

خواهیم دید که این فوران اخیر ایسلندی چگونه انجام می شود. تا آن زمان، از فواره های گدازه لذت ببرید.


منبع: https://mashable.com/article/iceland-volcano-eruption-watch

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *