ما تمیزترین ماشین برفی جهان را آزمایش کردیم – و مانند یک موشک حرکت می کند

با زدن سوئیچ، ماشین برفی جان می گیرد. باتری های زیر صندلی من درگیر می شوند و من را با سرعت رعد و برق از میان پودر سفید تازه ای که پیش رو دارم پرتاب می کنند. به زودی از روی دریاچه ای یخ زده در لاپلند سوئد مانند یک قایق تندرو روی آب می چرخم.

حواستان به این که گم نشوید، به سمت نقطه شروع حرکت می کنم و درست قبل از خط درخت، ترمزها را درگیر می کنم. سورتمه به سمت توقف حرکت می کند. صدای ناله موتور الکتریکی آن فوراً با سکوت وحشتناک قطب شمال جایگزین می شود.

کریستین لیستروپ، یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل Vidde، می گوید: «وقتی سر و صدا و بوی بخار در بینی شما پر نمی شود، می توانید خیلی بیشتر با فضای باز ارتباط برقرار کنید. استارت آپ چه کسی ماشینی را که من آزمایش کردم ساخته است، به TNW می گوید.

ما تمیزترین ماشین برفی جهان را آزمایش کردیم – و مانند یک موشک حرکت می کند
اینجا دارم مدل پری سری وید به نام آلفا رو تست میکنم. همسرم به من گفت من شبیه یک شرور فیلم جیمز باند هستم. تصمیم گیری را به عهده شما می گذارم. اعتبار: لارس وستلند

امروز وید، آلفا، ماشین برفی الکتریکی پیش از سری این شرکت را عرضه کرد. با انجام این کار، این استارتاپ تنها به تعداد انگشت شماری از شرکت های تولید کننده اسکی برقی در سراسر جهان می پیوندد.

<3 تکنولوژی اتحادیه اروپا

آخرین اخبار از صحنه فناوری اتحادیه اروپا، داستانی از بنیانگذار پیر خردمند ما، بوریس، و برخی هنرهای مشکوک هوش مصنوعی. هر هفته در صندوق ورودی شما رایگان است. ثبت نام کن!

این دستگاه قرار است تمیزترین دستگاه در نوع خود باشد که تا کنون ساخته شده است، gبازسازی بخشی که از لحاظ تاریخی به موتورهای با صدای بلند و دود بنزین گره خورده است.

آلفا که قادر به حداکثر سرعت بیش از ۱۰۰ کیلومتر در ساعت، شتاب و گشتاور بی‌نظیر برای رقابت با بهترین سورتمه‌های امروزی است، می‌تواند آغاز عصر جدیدی را نشان دهد. اگر بخواهید تسلا اتومبیل برفی اروپا.

Lystrup می‌گوید: «ما می‌خواستیم ماشینی طراحی کنیم که بی‌صدا، قدرتمند، شیک باشد و بتواند هر کاری را که یک سورتمه بنزینی می‌تواند انجام دهد، اما بدون تأثیرات منفی.

بنیانگذاران ویده، یلدا میرباز (سمت چپ) و کریستین لیستروپ. اعتبار: Siôn Geschwindt برای TNW

Vidde که دفتر مرکزی آن در استکهلم است، موقعیت منحصر به فردی دارد تا از تقاضای رو به رشد کشور برای حمل و نقل برقی بهره مند شود. سازندگان پیشرو در جهان خودروهای برقی مانند ولوو و اسکانیا در آستانه آن فعالیت می کنند.

شمال سرد – گاهی اوقات معرفی شده به عنوان “دره پایداری” – همچنین خانه بسیاری از استارت‌آپ‌های با بودجه خوب است که فناوری‌هایی را که Vidde برای مقیاس‌بندی نیاز دارد، می‌سازند و اعتبار می‌دهند. باتری های بهتر به فولاد سبزتر.

مسیر سواری تمیزتر

انتشار کمتر از ۱۰۰ گرم دی اکسید کربن در هر کیلومتر، آلفا برای کاهش ۸۵ درصد از انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از اتومبیل برفی سنتی طراحی شده است. و هنگامی که تولید شروع به کار کرد، Vidde به دنبال این است که دستگاه را دایره ای کند و انتشار گازهای گلخانه ای بالادست تولید شده توسط موادی مانند پلاستیک، لاستیک و فلز را کاهش دهد.

برای چندین دهه، ماشین های برفی تا حد زیادی از مقررات زیست محیطی اجتناب کرده اند. تفکر رایج این بوده است که این بخش کوچکتر از آن است که تأثیر زیادی داشته باشد.

برخلاف اتومبیل‌ها، ماشین‌های برفی نیازی به یک مبدل کاتالیزوری ندارند که آلاینده‌ها را از انتشار گازهای گلخانه‌ای حذف می‌کند. بسیاری از آنها با موتورهای دو زمانه کار می کنند که بسیاری از سوخت مصرفی خود را مستقیماً از اگزوز خارج می کنند و نسوخته اند.

مندر یک ساعت، یک ماشین برفی سنتی می تواند به همان اندازه هیدروکربن منتشر می کند به عنوان یک خودروی مدل ۲۰۰۸ در ۱۷۰۰ کیلومتر رانندگی انتشار گازهای گلخانه ای دارد.

یک ماشین برفی بنزینی سیاهگوش در زیر شفق قطبی در شهر کوچک Jukkasjärvi در لاپلند سوئد. مدل هایی از این دست را می توان تقریباً در هر خانه، هتل و پیست اسکی در این منطقه یافت. اعتبار: Siôn Geschwindt برای TNW

سالانه حدود ۱۳۰۰۰۰ اتومبیل برفی در سراسر جهان فروخته می شود که سوئد سومین بازار بزرگ پس از ایالات متحده و کانادا است.

با تشدید مقررات، بسیاری از مصرف کنندگان و مشاغل در کشورهای شمال اروپا به دنبال آن هستند جایگزین های تمیزتر همه چیز از ماشین و هواپیما گرفته تا قایق ها و ماشین های چمن زنی طبیعتا ماشین های برفی در رتبه بعدی قرار دارند.

و یکی دیگر از مزایای استفاده از باتری ها برای تامین انرژی سورتمه ها اغلب کم ارزش است – سکوت.

ماشین های برفی معمولی مانند هارلی دیویدسون روی اسکی، سکون جنگل را در هم می شکند. با این حال، هنگام رانندگی با برق، می‌توانید صدای زوزه سورتمه را بشنوید که برف را بریده است، باد یخی که از روی صورت شما سوت می‌کشد، حتی زوزه‌های هاسکی‌ها در دوردست.

Vidde که فقط دو سال پیش تأسیس شد، شروعی آرام دارد. این موسسه ۲۸ میلیون یورو کمک مالی و سرمایه گذاری VC دریافت کرده است و توسط موسسه تحقیقاتی سوئد حمایت می شود. آلفا توسط Pininfarina، شرکت طراحی خودرو ایتالیایی که فراری، آلفارومئو و مازراتی را از مشتریان خود می‌داند، طراحی شده است.

Vidde در حال حاضر تعدادی پیش سفارش از مشتریان در سوئد دارد. بخش عمده ای از این مراکز اسکی هستند که به دنبال پاسخگویی به تقاضای مشتریان برای سواری سبزتر هستند.

لینا اندرسون، راهنمای طبیعت بیابان در هتل یخی معروف جهان در Jukkasjärviدر ۱۴۵ کیلومتری شمال دایره قطب شمال، می‌گوید که مهمانان بیشتری از رفتن به تورهای اتومبیل برفی با سوخت بنزینی خودداری می‌کنند.

او می‌گوید: «برخی خواستار جایگزینی پایدارتر هستند، در حالی که برخی فقط از صدا و بو متنفرند.

هر روز صبح، اندرسون یک جوخه متشکل از ۳۰ ماشین برفی را برای انبوه گردشگران مشتاق روز شلیک می کند. او به ما می‌گوید که بخارها «می‌توانند واقعاً شدید شوند». برخی از راهنمایان همراه او حتی به دلیل قرار گرفتن مداوم در معرض راکت دچار کاهش شنوایی جزئی شده اند.

ورودی اتاق های هتل یخی. این هتل نمادین یکی از اولین مناطق آزمایشی وید خواهد بود. اعتبار: Siôn Geschwindt برای TNW

از همکار اندرسون، جاناتان، که یک برف‌موبیل مشتاق است، پرسیدم که آیا فکر می‌کند برق آینده است. همانطور که پس از اولین چرخش خود روی سورتمه الکترونیکی از آلفا پیاده شد، او به سادگی پاسخ داد: «مسلماً».

یک دوره جدید

Vidde هنوز یک شرکت در حال جوانه زدن است، با تیم کوچکی که شبانه روز برای تأیید اعتبار محصول خود کار می کنند.

فردریک بلوم، رئیس مهندسی و CTO، از نزدیک با او همکاری می کند Pininfarina برای بهبود عملکرد باتری ها، اتصال وسیله نقلیه به ابر دیجیتال برای ارتقاء مداوم، و دستیابی به توزیع وزن عالی برای بهترین رانندگی ممکن.

Lystrup به ما می گوید که آنها قطعات آلفا را از تامین کنندگان محلی مستقر در سوئد تهیه کرده اند. هر تامین کننده یک یا دو بخش را فراهم می کند و سپس استارتاپ به سادگی آنها را مانند بلوک های لگو در کنار هم قرار می دهد.

این شرکت اصرار ندارد که همه چیز را خودش تولید کند. ما در اینجا یک صنعت خودروسازی درجه یک داریم [in Sweden] Lystrup می گوید: “ما می خواهیم از زنجیره تامینی که در حال حاضر وجود دارد استفاده کنیم.”

شاید وید از اشتباهات استارت آپ هایی مانند VanMoof سازنده دوچرخه هلندی و CAKE سازنده دوچرخه های برقی برقی سوئدی درس می گیرد، که هر دو سعی کردند یک سیستم انتها به انتها از قطعات و نمایندگی های اختصاصی ایجاد کنند. و هر دوی آنها اخیرا رفتند ورشکستگی.

Vidde به دنبال فروش اولین سورتمه آماده تولید خود در فصل زمستان ۲۰۲۴/۲۰۲۵ است. یلدا میرباز، یکی از بنیانگذاران و کارشناس مالی این استارت آپ می گوید که به یک باند دیگر نیاز دارد. ۳۰ میلیون یورو برای رسیدن به این نقطه عطف.

همانطور که روی دریاچه یخ زده ایستادم و خورشید پشت سرم غروب می کرد، پرتوهای نارنجی عمیق به شاسی سفید براق آلفا برخورد کردند – همه چیز در سکوت فرو رفته بود، نه نفسی از باد. سپس صدای وزوز ضعیف یک موتور به سرعت به غوغایی کر کننده تبدیل شد و گروهی از سورتمه سواران در حال حرکت بودند.

همانطور که آنجا ایستاده بودم، آلفا در پیش‌زمینه، و ماشین‌های برفی بنزینی که در دوردست‌ها سوار می‌شدند، نمی‌توانستم خودداری کنم اما احساس می‌کردم که شاهد پایان یک دوران و آغاز چیز بهتری هستم.


منبع: https://thenextweb.com/news/worlds-cleanest-snowmobile-sweden-vidde

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *