مرحله انتخابی WorldSkills2024 برگزار شد؛ منتخبان انتهای اردیبهشت معرفی می‌شوند

نامزدهای شرکت در مسابقات (WorldSkills2024) در رشته‌های IT، با حمایت و منتورینگ «آروان‌کلاد» برای شرکت در این مسابقات آماده می‌شوند.

به گزارش دیجیاتو، مسابقات جهانی مهارت (WorldSkills) رویدادی آموزشی است که هر دو سال یک بار برگزار می‌شود. این مسابقات در ۴۵ رشته اصلی و ۴ رشته نمایشی برگزار می‌شود و در هر دوره حدود هزار شرکت‌کننده در آن حاضر می‌شوند.

دوره چهل و هفتم آن نیز ۱۱ تا ۱۳ سپتامبر در شهر لیون فرانسه برگزار خواهد شد.

«آروان‌کلاد» حامی شرکت‌کنندگان در WorldSkills

آروان‌کلاد پیش از این در ۴ دوره از مسابقات، حامی شرکت‌کنندگان ایرانی این مسابقات بوده است و در دوره پیش رو نیز در رشته‌های IT شامل «فناوری‌های وب»، «توسعه نرم‌افزارهای موبایل»، «مدیریت سیستم‌های تحت شبکه»، «راهکارهای نرم‌افزاری برای کسب‌وکار» و «پردازش ابری» حامی شرکت‌کنندگان ایرانی است. به این جهت، شرکت‌کنندگان این مسابقات از منتورینگ اختصاصی مدال‌آوران دوره‌های پیشین مسابقات بهره‌مند می‌شوند.

مرحله نخست انتخابی رشته‌های مختلف WorldSkills2024 بهمن ماه ۱۴۰۲ برگزار شد و مرحله دوم انتخابی نیز از نهم اسفند ماه سال گذشته آغاز شده است.

در این مرحله، شرکت‌کنندگان رشته‌های موبایل در روزهای ۱۲ و ۱۳ اردیبهشت‌ماه به رقابت پرداختند و شرکت‌کنندگان رشته شبکه نیز در روزهای ۱۳، ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت با یکدیگر رقابت می‌کنند تا درنهایت از هر رشته یک نفر برای شرکت در مسابقات شهریورماه انتخاب شود. داوران تا پایان اردیبهشت‌ماه، منتخبان نهایی را اعلام خواهند کرد.

نخبه‌ها برای خروج هم وثیقه می‌گذارند هم سفته

شرکت‌کنندگان انتخابی این مسابقات نوجوانان و جوانانی هستند که سن و سال زیادی ندارند چون برای شرکت در مسابقات، محدودیت سنی ۲۱ سال وجود دارد. بسیاری از آن‌ها نیز از شهرهای دیگر به تهران آمده‌اند و تأمین امکانات اسکان و محل آزمون‌ آن‌ها نیز بر عهده آروان‌کلاد است.

امیرحسین لطفی، نوجوان ۱۷ ساله‌ای است که از قم به تهران آمده است تا در رشته طراحی و توسعه وب در آخرین مرحله انتخابی شرکت کند. در نگاه اول به نظر می‌رسد چنین افرادی از مدارس استعدادهای درخشان آمده باشند.

امیرحسین که در مدرسه نمونه دولتی درس می‌خواند در این رابطه می‌گوید: «اتفاقاً برعکس است. بچه‌های سمپاد بیشتر درگیر درس هستند و کمتر وقت می‌کنند به مهارت‌های جانبی این‌چنینی بپردازند.»

او در مورد حمایت‌های سازمان آموزش فنی حرفه‌ای کشور می‌گوید: «فنی حرفه‌ای قول حمایت‌ داده است مانند تسهیلات برای راه‌اندازی استارتاپ در آینده. همچنین به ما قول داده‌اند به عضویت بنیاد نخبگان دربیاییم، البته این وعده را به مدال‌‌آوری در مسابقات جهانی موکول کرده‌اند. همچنین گفته‌اند اگر مدال بیاورید از کنکور معاف می‌شوید.»

امیرعباس قاسمی هم نوجوان ۱۷ ساله دیگری است که در مرحله آخر انتخابی رقیب مستقیم امیرحسین است. او که دانش‌آموز مدرسه دولتی است می‌گوید: «من هیچوقت هدفم درس نبوده و بیشتر روی کسب مهارت تمرکز کردم. به همین خاطر به هنرستان کاردانش رفتم چون آموزش و پرورش روی مسائل بیهوده تمرکز می‌کند.»

آن‌طور که او می‌گوید شرکت‌کنندگان ایرانی در قالب ۱۵ رشته در مسابقات WorldSkills2024 شرکت می‌کنند اما از میان ‌آن‌ها تنها شرکت‌کنندگان رشته‌های ‌IT از حمایت و اسپانسر برخوردار هستند.

به گفته این شرکت‌کننده نوجوان زنجانی افراد کمی بوده‌اند که توانسته‌اند از حمایت‌های وعده‌ داده شده استفاده کنند.

علی محمدی نیز دانشجوی ترم ۲ رشته کامپیوتر دانشگاه تهران از همدان است. او که در میانه بحث وارد گفت‌وگو شده در مورد خروج از کشور برای شرکت در مسابقات می‌گوید‌: «برای خروج لازم است وثیقه خروج بگذارم و علاوه بر آن ۳۰۰ میلیون تومان سفته نیز می‌گیرند تا وقتی مسابقات تمام شد برگردیم.»

نمایندگان بدون آزمون

یکی از کارشناسان آروان‌کلاد که منتور رشته توسعه نرم‌افزارهای موبایل است در مورد شرایط شرکت افراد در مسابقات انتخابی توضیح می‌دهد: «هر سال استان‌ها یک سری افراد نخبه را برای شرکت در مسابقات ملی معرفی می‌کنند اما از این میان، افراد بسیاری هستند که مشخص نیست چطور انتخاب شده‌اند و صلاحیت شرکت در مسابقات را ندارند. در ۹۰ درصد مواقع از نماینده‌های استان‌ها حتی آزمونی گرفته نشده است.»

به گفته او از نمایندگان استان‌ها هیچ حمایتی نمی‌شود و آن‌ها هزینه رفت‌وآمد شرکت در مسابقات ملی را نیز خودشان پرداخت می‌کنند. او می‌گوید: «این اتفاق‌ها کیفیت خروجی را کم می‌کند و باعث سخت‌شدن آموزش می‌شود؛ درنتیجه خود بچه‌ها هم گاهی دلسرد می‌شوند.»

آن‌طور که او می‌گوید برخی از نامزدهای شرکت در مسابقات دغدغه‌های دیگری نیز دارند: «امروز سه نفر از بچه‌ها می‌گفتند درصورت انتخاب برای مسابقات جهانی، شرکت نخواهیم کرد زیرا باید تا شهریورماه چهار ماه از زندگی خود را صرف کنیم، بدون اینکه آورده‌ای برایمان داشته باشد.»

این کارشناس آروان نیز بی‌نتیجه‌بودن وعده‌های معافیت از سربازی، عضویت در بنیاد نخبگان و معافیت از کنکور را تأیید کرده و می‌گوید: «این وعده‌ها برای مدال‌آورندگان دوره‌های قبل نیز محقق نشده است.»


منبع: https://digiato.com/iran-technology-news/qualifying-stage-worldskills-competition-held

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *