مقایسه گلکسی A34 و ردمی نوت ۱۲ پرو ۴G + ویدیو

این روزها گزینه‌های جذابی برای خرید گوشی هوشمند در رده قیمتی حدود ١۰ میلیون تومان پیدا می‌شوند. دو مورد از مدل‌های ارزشمند این بازه قیمتی، سامسونگ گلکسی A34 و ردمی نوت ١٢ پرو ۴G هستند. قیمت این دو حدود ٩.۵ میلیون تومان بوده و از آن‌جایی که رقیب اصلی یکدیگر محسوب می‌شوند، تصمیم گرفتیم تا در این مطلب آن‌ها را مقایسه کنیم. بنابراین اگر قصد خرید گوشی هوشمند زیر ١۰ میلیون تومان دارید، در ادامه با مقایسه گلکسی A34 و ردمی نوت ۱۲ پرو ۴G همراه دیجیاتو باشید.

سامسونگ و شیائومی میان‌رده‌های جذابی را روانه بازار کرده‌اند؛ اما این تنوع مدل‌ها تا حدودی موجب سردرگمی کاربران حین خرید شده است. گلکسی A34 (بررسی دیجیاتو) از جدیدترین میان‌رده‌های سامسونگ محسوب می‌شود که مشخصات جذابی مانند وعده ۴ سال پشتیبانی اساسی اندروید و چیپست قدرتمند را با قیمتی رقابتی در اختیارتان می‌گذارد. از طرف دیگر، ردمی نوت ١٢ پرو ۴G نیز قابلیت‌های وسوسه‌کننده‌ای مانند پشتیبانی از فناوری شارژ فوق سریع و دوربین ١۰٨ مگاپیکسلی دارد که می‌تواند در تصمیم‌گیری شما بین انتخاب این دو مدل تأثیرگذار باشد. با توجه به این موضوع به مقایسه گلکسی A34 و ردمی نوت ١٢ پرو ۴G می‌پردازیم تا ببینیم که هرکدام چه برتری‌هایی نسبت به هم دارند.

مقایسه ویدیویی گلکسی A34 و ردمی نوت ١٢ پرو ۴G

مقایسه مشخصات فنی گلکسی A34 و ردمی نوت ۱۲ پرو ۴G

نام گوشی گلکسی A34 ردمی نوت ۱۲ پرو ۴G
نمایشگر ۶.۴ اینچی Super AMOLED با رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۳۴۰ پیکسلی و نرخ رفرش ۱۲۰ هرتزی ۶.۶۷ اینچی AMOLED با رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسلی و نرخ رفرش ۱۲۰ هرتزی
چیپست مدیاتک Dimensity 1080 اسنپدراگون ۷۳۲G
سیستم عامل اندروید ۱۳ با پوسته One UI 5.1 / قابل ارتقاء به اندروید ۱۴ اندروید ۱۱ و پوسته MIUI 13 / قابل ارتقاء به اندروید ۱۳ 
حافظه رم ۶ یا ۸ گیگابایت ۶ یا ۸ گیگابایت
حافظه داخلی ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت
دوربین اصلی سه‌گانه شامل دوربین عریض ۴۸ مگاپیکسلی با لرزشگیر اپتیکال، فوق‌عریض ۸ مگاپیکسلی و ماکروی ۵ مگاپیکسلی چهارگانه شامل دوربین عریض ۱۰۸ مگاپیکسلی، فوق‌عریض ۸ مگاپیکسلی، ماکروی ۲ مگاپیکسلی و تشخیص عمق ۲ مگاپیکسلی
دوربین سلفی ۱۳ مگاپیکسلی ۱۶ مگاپیکسلی
باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر‌ساعتی ۵۰۰۰ میلی‌آمپر‌ساعتی
فناوری شارژ سیمی ۲۵ وات سیمی ۶۷ وات
وزن ۱۹۹ گرم ۲۰۲ گرم
مقاومت در برابر گردوغبار و آب استاندارد IP67 برای مقاومت در برابر نفوذ گردوغبار و آب تا عمق ۱ متری به مدت ۳۰ دقیقه
قابلیت‌های جانبی مجهز به اسپیکر استریو، حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر و پشتیبانی از ۵G مجهز به اسپیکر استریو، حسگر اثر انگشت روی دکمه پاور و جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون
قیمت حدود ۹.۵ میلیون تومان برای مدل ۶/۱۲۸ گیگابایتی حدود ۹.۵ میلیون تومان برای مدل ۸/۲۵۶ گیگابایتی

طراحی و کیفیت ساخت

مقایسه گلکسی A34 و ردمی نوت ۱۲ پرو ۴G + ویدیو

زبان طراحی و حتی رنگ‌بندی این دو گوشی تا کاملاً متفاوت است. روی قاب پشتی گلکسی A34 از دوربین اصلی سه‌گانه به‌صورت جزیره‌های جداگانه استفاده شده و خبری از ماژول دوربین واحد نیست. روی قاب پشتی ردمی نوت ۱۲ پرو ۴G نیز ماژول دوربین مستطیلی به‌کار رفته که شامل چهار دوربین، فلش LED و عبارت ۱۰۸MP با اشاره به رزولوشن دوربین اصلی این گوشی می‌شود. در کل طراحی این قسمت از دو گوشی در گلکسی A34 مینیمال‌تر و خلوت‌تر است. از آن‌جایی که بسیاری از کاربران این نوع طراحی را بیشتر می‌پسندند، سامسونگ نیز همچنان همین زبان را برای طراحی بسیاری از محصولاتش در نظر دارد.

لبه‌های قاب پشتی هر دو گوشی تخت هستند و حس خوشایندی حین کار کردن با آن‌ها به کاربر القاء می‌شود. وزن آن‌ها نیز تقریباً یکسان و حدود ۲۰۰ گرم است. بنابراین به‌دلیل ارگونومی مناسبی که دارند حتی پس از چندین ساعت کارکرد با این نمایندگان سامسونگ و شیائومی خستگی چندانی را در دستانتان احساس نخواهید کرد.

در ادامه مقایسه گلکسی A34 با ردمی نوت ۱۲ پرو ۴G، روی فریم میانی آن‌ها نیز تفاوت‌های قابل‌توجهی به‌چشم می‌خورند. اولین تفاوت، حضور جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون روی میان‌رده چینی‌هاست که به‌شما اجازه استفاده راحت‌تر از هدست‌های سیمی را می‌دهد. تفاوت دیگر این دو نیز به محل قرارگیری حسگر اثر انگشت مربوط می‌شود. در حالی‌که حسگر اثر انگشت ردمی نوت ۱۲ پرو روی دکمه پاور جا خوش کرده، این حسگر در نماینده سامسونگ زیر نمایشگر تعبیه شده است. به‌کارگیری حسگر اثر انگشت در زیر نمایشگر این روزها روش مرسوم‌تری به‌شمار می‌رود، اما از آن‌جایی که هر دو عملکرد مناسبی در قفل‌گشایی دستگاه دارند نمی‌توان تنها یکی از آن‌ها را برنده دانست. حضور فرستنده مادون قرمز در ردمی نوت ۱۲ پرو برای کنترل گیرنده‌های بهره‌مند از این استاندارد نیز می‌تواند کاربردی باشد.

نهایتاً با نگاهی به قاب جلویی دو نماینده جدید سامسونگ و شیائومی، می‌توان دریافت که حداقل در این قسمت چینی‌ها از طراحی مدرن‌تری استفاده کرده‌اند؛ زیرا در حالی‌که سامسونگ از بریدگی قطره‌ای برای تعبیه دوربین سلفی بهره گرفته، رقیبش برای این کار حفره‌ای نسبتاً کوچک را در نظر گرفته است. این موضوع می‌تواند ذهنیت مدرنیته بودن طراحی گلکسی A34 را تغییر دهد و برای برخی از کاربران قدیمی جلوه کند. در هر صورت این موضوع چندان آزاردهنده نیست و پس از مدتی به آن عادت خواهید کرد.

امتیاز بخش کیفیت ساخت را به‌راحتی می‌توان به نماینده سامسونگ داد؛ چرا که از استاندارد IP67 برای مقاومت در برابر نفوذ گردوغبار و آب تا عمق ۱ متر و به‌مدت نیم ساعت در کنار محافظ نمایشگر گوریلا گلس ۵ بهره می‌برد. در مقابل ردمی نوت ۱۲ پرو از هیچ‌کدام این ویژگی‌ها برخوردار نیست یا حداقل چینی‌ها چیزی در این مورد نگفته‌اند.

نمایشگر

میان‌رده‌ها طی چند سال گذشته پیشرفت بارزی در بخش نمایشگر داشته‌اند و همین باعث شده که تماشای فیلم و بازی کردن روی آن‌ها لذت‌بخش‌تر از همیشه باشد. گلکسی A34 و ردمی نوت ۱۲ پرو هم از این قافله جا نمانده‌اند. هر دو گوشی از نمایشگری با مشخصات مشابه، یعنی پنل امولد با رزولوشن فول اچ‌دی پلاس و نرخ رفرش ۱۲۰ هرتزی بهره می‌برند.

حداکثر روشنایی هر دو نیز حدود ۱۰۰۰ نیت بوده و می‌توانید محتوای نمایش داده شده را حتی زیر نور آفتاب بدون زحمت خاصی تماشا کنید. بنابراین از آن‌جایی که نمایشگر گلکسی A34 و ردمی نوت ۱۲ پرو از کیفیت بالایی برخوردارند و تفاوت چندانی در آن‌ها دیده نمی‌شود، در این بخش برنده‌ای نداریم.

نرم‌افزار و رابط کاربری

در این قسمت تفاوت چشمگیری را بین گلکسی A34 و ردمی نوت ۱۲ پرو ۴G شاهدیم، به‌طوری‌که امکان دارد در تصمیم خود برای خرید نماینده چینی‌ها تجدید نظر کنید. گلکسی A34 با اندروید ۱۳ پیش‌فرض و وعده ارائه ۴ سال آپدیت اساسی این سیستم‌عامل به‌دست کاربران می‌رسد. یعنی نهایتاً تا چند سال دیگر، این میان‌رده سامسونگ اندروید ۱۷ را هم دریافت خواهد کرد. در مقابل اما اوضاع کاملاً متفاوت است. ردمی میان‌رده جدیدش را با اندروید ۱۱ پیش‌فرض عرضه کرده که این می‌تواند اصلی‌ترین دلیل برای نخریدن آن باشد. البته آپدیت اندروید ۱۳ نیز برای این دستگاه عرضه شده اما ظاهراً دیگر قرار نیست آپدیت اساسی دیگری برای این میان‌رده منتشر شود.

دیگر بحث مطرح در مقایسه این دو گوشی، رابط کاربری مورد استفاده در آن‌هاست. گلکسی A34 از پوسته One UI 5.‍۱ و ردمی نوت ۱۲ پرو از MIUI 13 بهره‌مند هستند که هرکدام برتری‌های خاصی را دارند. برای مرور، رابط کاربری MIUI از قابلیت‌های بیشتری در مقایسه با One UI برخوردار شده و شخصی‌سازی‌های آن جذاب‌ترند؛ اما در عوض رابط کاربری One UI طراحی پخته‌تری دارد و در عین حال، روان‌تر اجرا می‌شود. همچنین اپ‌های اضافه کم‌تری در پوسته اختصاصی سامسونگ حضور دارند. بنابراین می‌توان گفت که گلکسی A34 در بخش نرم‌افزار و رابط کاربری یک سروگردن از رقیب مستقیمش بالاتر است؛ اما امکان دارد با عرضه HyperOS برای ردمی نوت ۱۲ پرو ورق بازی برگردد.

عملکرد سخت‌افزاری

ترکیب سخت‌افزاری به‌کار رفته در این دو میان‌رده نیز تفاوت‌های زیادی با هم دارند و اگر زیاد بازی می‌کنید، این قسمت اهمیت زیادی در مقایسه گلکسی A34 و ردمی نوت ۱۲ پرو ۴G دارد. میان‌رده جدید سامسونگ از چیپ ۶ نانومتری مدیاتک Dimensity 1080 قدرت می‌گیرد که پردازنده آن شامل ۲ هسته Cortex-A78 با حداکثر فرکانس ۲.۶ گیگاهرتز و ۶ هسته Cortex-A55 با حداکثر ۲.۰ گیگاهرتز می‌شود. پردازش‌های گرافیکی نیز برعهده ماژول Mali-G68 MC4 گذاشته شده‌اند. قلب تپنده ردمی نوت ۱۲ پرو نیز چیپ نه‌چندان جدید اسنپدراگون ۷۳۲G با فناوری ساخت ۸ نانومتریست. پردازنده این چیپست هم با ۲ هسته ‌۲.۲ گیگاهرتزی از نوع Cortex-A76 و ۶ هسته ۱.۸ گیگاهرتزی از نوع Cortex-A55 در کنار پردازشگر گرافیکی Adreno 618 تغذیه می‌شود.

کانفیگ‌های حافظه داخلی و رم این دو نماینده سامسونگ و شیائومی نیز مشابهند؛ اما در رده قیمتی حدود ۹.۵ میلیون تومان، مدل ۶/۱۲۸ گیگابایتی گلکسی A34 قابل خریداریست در حالی‌که ردمی نوت ۱۲ پرو با همین بودجه از کانفیگ ۸/۲۵۶ گیگابایتی برخوردار است.

نوبت به تست‌های مربوط به قدرت پردازشی میان‌رده‌های جدید سامسونگ و شیائومی می‌رسد. برای ارزیابی و مقایسه عملکرد سخت‌افزاری این دو مدل از بنچمارک‌های مطرح مانند انتوتو، گیک‌بنچ، تری‌دی‌مارک و پی‌سی‌مارک استفاده کردیم.

ردمی در این قسمت نیز عملکرد جذابی را در برابر رقیبش به‌نمایش نمی‌گذارد. شیائومی می‌توانست از چیپست جدیدتر و قدرتمندتری در میان‌رده جدیدش استفاده کند، اما به‌کارگیری اسنپدراگون ۷۳۲G منجر به عقب‌ماندن آن از رقابت شده است. در عوض گلکسی A34 با چیپ مدیاتک Dimensity 1080 توانست در تست‌های مختلف حدود ۳۰ درصد و حتی در برخی تست‌های گرافیکی تا ۱۰۰ درصد بهتر باشد. بنابراین اگر قدرت پردازشی را برای خرید گوشی بعدی‌تان در اولویت قرار داده‌اید، بی‌شک گلکسی A34 انتخاب مناسب‌تریست. در جدول‌های زیر می‌توانید نگاهی به امتیازات کسب شده توسط گلکسی A34 و ردمی نوت ۱۲ پرو در بنچمارک‌های مختلف بیندازید:

تست Antutu 10 Lite Geekbench 6 Single-Core Geekbench 6 Multi-Core PCMark Work 3.0
گلکسی A34 ۵۵۰۳۵۶ ۱۰۳۴ ۲۵۲۱ ۱۱۹۷۱
ردمی نوت ۱۲ پرو ۴G ۴۰۴۷۰۷ ۷۵۵ ۱۸۹۸ ۹۶۴۱
تست گرافیک ۳DMarkWL ۳DMarkWL Unlimited ۳DMarkWLE ۳DMarkWLE Unlimited
گلکسی A34 ۲۳۱۱ ۲۲۶۹ ۶۴۰ ۶۲۰
ردمی نوت ۱۲ پرو ۴G ۱۱۲۲ ۱۱۲۱ ۳۳۶ ۳۳۱

از لحاظ پایداری عملکرد اما این دو کاملاً در حد یکدیگرند. چیپ به‌کار رفته در ردمی نوت ۱۲ پرو و گلکسی A34 به‌دلیل بهینگی بالا در کارهای سنگین نیز با مشکل تولید حرارت بیش‌از حد مواجه نیستند. همین اتفاق منجر عدم افت عملکرد این دو در استرس تست‌های ۳DMark شده است.

همان‌طور که گفته شد گلکسی A34 عملکرد سخت‌افزاری بهتری دارد، اما این اختلاف عملکرد در کارکرد روزمره چندان محسوس نیست و بیشتر در بازی‌ها می‌توانید آن را احساس کنید. بیشترین تفاوت در اجرای بازی‌ها حین اجرای عناوین سنگینی مانند گنشین ایمپکت نمایان می‌شود. به‌عنوان مثال اگر تنظیمات گرافیکی این بازی را در هر دو دستگاه روی حالت یکسانی قرار دهید، نماینده سامسونگ نرخ فریم بیشتری را حین اجرای بازی ارائه می‌دهد. گلکسی A34 در بخش ارتباطات نیز بهتر ظاهر شده و در کنار پشتیبانی از نسل جدیدتر بلوتوث، قابلیت اتصال به شبکه ۵G را هم با خود یدک می‌کشد.

دوربین

میان‌رده‌های سامسونگ و شیائومی معمولاً دوربین اصلی مناسبی دارند و می‌توان به این قسمت‌ها اتکا کرد؛ اما دوربین‌های فرعی مانند فوق‌عریض، ماکرو و تشخیص عمق چندان باکیفیت نیستند و تأثیر چندان زیادی در تجربه عکاسی شما ندارند. در این بخش به مقایسه نمونه تصاویر ثبت شده با دوربین‌های گلکسی A34 و ردمی نوت ۱۲ پرو ۴G می‌پردازیم، اما پیش از آن بهتر است مروری بر مشخصات آن‌ها نیز داشته باشیم:

نام گوشی گلکسی A34 ردمی نوت ۱۲ پرو ۴G
دوربین عریض ۴۸ مگاپیکسلی با لرزشگیر اپتیکال و اندازه سنسور ۰.۵ اینچی / سایز پیکسل ۰.۸ میکرومتر / ضریب اف ۱.۸ ۱۰۸ مگاپیکسلی با اندازه سنسور ۰.۶۶ اینچی / سایز پیکسل ۰.۷ میکرومتر / ضریب اف ۱.۹
دوربین فوق‌عریض ۸ مگاپیکسلی با ضریب اف ۲.۲ با زاویه دید ۱۲۳ درجه‌ای ۸ مگاپیکسلی با ضریب اف ۲.۲ با زاویه دید ۱۲۰ درجه‌ای
دوربین ماکرو ۵ مگاپیکسلی با ضریب اف ۲.۴ ۲ مگاپیکسلی با ضریب اف ۲.۴
دوربین تشخیص عمق ۲ مگاپیکسلی با ضریب اف ۲.۴
دوربین سلفی ۱۳ مگاپیکسلی با ضریب اف ۲.۲ ۱۶ مگاپیکسلی با ضریب اف ۲.۴

ترکیب دوربین‌های به‌کار رفته در گلکسی A34 و ردمی نوت ۱۲ پرو یکسان است، اما به‌شرطی که دوربین تشخیص عمق موجود در میان‌رده شیائومی را فاکتور بگیریم. دوربین‌های ماکرو و تشخیص عمق در این رده معمولاً کاربردی نیستند و در این بررسی هم به آن‌ها نمی‌پردازیم. بنابراین ابتدا از مقایسه نمونه تصاویر آن‌ها شروع می‌کنیم. گالری‌های تصاویر سمت بالا متعلق به گلکسی A34 و گالری‌های سمت پایین نیز متعلق به ردمی نوت ۱۲ پرو هستند.

در نور روز و شرایط مناسب، عملکرد دوربین عریض این دو میان‌رده با وجود تفاوت زیاد در رزولوشن کاملاً نزدیک به‌هم است. این تفاوت بیشتر در پردازش گوشه و کناره‌های تصاویر دیده می‌شود. هر دو دستگاه تصاویر مناسبی را نسبت به رده قیمتی خود ثبت می‌کنند. بنابراین رنگ‌ها، جزئیات، شفافیت، گستره دینامیکی و شارپنس خروجی دوربین این دو مدل در شرایط نوری مناسب رضایت اکثر کاربران را جلب خواهد کرد.

در شب اما اوضاع کمی فرق می‌کند. برای ثبت تصاویر در شب‌هنگام از Night Mode در این میان‌رده‌ها استفاده کردیم تا نتیجه نهایی بهتر شود. در این بخش نیز مقایسه نمونه تصاویر ثبت شده با دو گوشی تا حدودی سخت است، اما می‌توان امتیاز نهایی را به گلکسی A34 داد. به‌نظر می‌رسد که این گوشی با وجود سنسور کوچک‌تر دوربین، توانسته از پردازش تصویر قدرتمندتر چیپ خود بهره بگیرد و از رقیبش جلو بزند. بیشتر برتری‌های تصاویر دوربین اصلی این گوشی در شب مربوط به ثبت بهتر و زنده‌تر رنگ‌ها و برخی جزئیات هستند.

دوربین فوق‌عریض به‌کار رفته در گلکسی A34 و ردمی نوت ۱۲ پرو ۴G رزولوشن یکسانی دارند. بااین‌حال عملکرد هرکدام در شرایط مختلف متفاوت خواهد بود. اگر با این دوربین در روز عکاسی کنید، گلکسی A34 خروجی تصویر بهتری را ارائه می‌دهد؛ اما در شب و شرایط نوری ضعیف‌تر ردمی نوت ۱۲ پرو تصاویر فوق‌عریض روشن‌تری را با نویز کم‌تر در اختیارتان قرار می‌دهد.

درنهایت برای ثبت تصاویر سلفی نیز با گلکسی A34 کار راحت‌تری را در پیش خواهید داشت. این نماینده سامسونگ از دوربین سلفی با رزولوشن کم‌تری استفاده می‌کند که در عمل حتی عملکرد بهتری نسبت به رقیبش دارد. اصلی‌ترین نقطه ضعف دوربین سلفی ردمی نوت ۱۲ پرو در ثبت تصاویر سلفی، جزئیات کم‌تر و عدم پردازش صحیح بافت‌های لباس و صورت است.

باتری و شارژ

انرژی‌بخش هر دو میان‌رده مورد مقایسه در این مطلب باتری‌هایی با ظرفیت ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعت هستند. روی کاغذ هر دو دستگاه باید شارژدهی مناسبی داشته باشند، اما تست‌های دیجیاتو حاکی از نتایج متفاوتی هستند. بر اساس تست باتری PCMark، دوام باتری ردمی نوت ۱۲ پرو و گلکسی A34 به‌ترتیب حدود ۱۱ و ۱۳ ساعت است. به‌همین‌ترتیب گلکسی A34 با یک بار شارژ مدت بیشتری همراهی‌تان خواهد کرد.

مهم‌ترین پوئن ردمی نوت ۱۲ پرو در برابر گلکسی A34 بهره‌مندی آن از شارژر در جعبه است. شیائومی برخلاف رقیب کره‌ای خود نه‌تنها شارژر را از جعبه محصولش حذف نکرده، بلکه شارژر پرتوان‌تری را هم برای میان‌رده‌اش در نظر گرفته تا در زمان کم‌تری شارژ شود. در نتیجه می‌توانیم برنده بخش باتری و شارژ را نماینده شیائومی بدانیم.

جمع‌بندی مقایسه گلکسی A34 و ردمی نوت ۱۲ پرو ۴G

دو گوشی گلکسی A34 و ردمی نوت ۱۲ پرو ۴G از بهترین گزینه‌های زیر ۱۰ میلیون تومان برای خرید میان‌رده‌های اقتصادی هستند که تفاوت‌های زیادی با هم دارند و مشخصاً خریداران هرکدام اولویت متفاوتی دارند. اگر دنبال قدرت پردازشی بالاتر، ترکیب نرم‌افزاری مطمئن‌تر با پشتیبانی طولانی‌تر و شارژدهی باتری بهتر هستید، گلکسی A34 گزینه بهتریست. در مقابل اگر اولویت‌های اصلی شما شامل فضای ذخیره‌سازی و رم بیشتر در کنار سرعت شارژ بالاتر و قابلیت‌های جانبی بیشتر می‌شوند، می‌توانید به خرید ردمی نوت ۱۲ پرو فکر کنید.


منبع: https://digiato.com/articles/galaxy-a34-vs-redmi-note-12-pro-4g-comparison

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *