مهندس گوگل به اتهام سرقت اسرار تجاری هوش مصنوعی برای چین متهم شد

فایل‌های دزدیده شده مربوط به تراشه‌های TPU گوگل و مراکز داده برای پردازش هوش مصنوعی هستند.

آ هیئت منصفه فدرال یک مهندس گوگل را متهم کرده استلینوئی دینگ، با نام مستعار لئون دینگ، به اتهام سرقت اسرار تجاری پیرامون نرم افزار و سخت افزار تراشه هوش مصنوعی گوگل در ۵ مارس، قبل از اینکه صبح چهارشنبه در نیوآرک، کالیفرنیا دستگیر شود. معاون دادستان کل لیزا موناکو در بیانیه ای گفت که دینگ “بیش از ۵۰۰ فایل محرمانه حاوی اسرار تجاری هوش مصنوعی را در حالی که به طور مخفیانه برای شرکت های مستقر در چین که به دنبال برتری در مسابقه فناوری هوش مصنوعی بودند کار می کرد، از گوگل دزدید.”

گفته می شود بسیاری از داده های دزدیده شده حول تراشه های واحد پردازش تانسور (TPU) گوگل می چرخد. تراشه های TPU گوگل بسیاری از بارهای کاری هوش مصنوعی آن را تامین می کند و در ارتباط با پردازنده‌های گرافیکی Nvidia، می‌تواند مدل‌های هوش مصنوعی مانند Gemini را آموزش و اجرا کند. این شرکت همچنین دسترسی به تراشه ها را از طریق شرکا ارائه کرده است پلتفرم هایی مانند Hugging Face.

جدول لیست فناوری دزدیده شده مرتبط با TPUهای Google، GPUها و مراکز داده ابررایانه.
تصویر: وزارت دادگستری

طراحی‌های نرم‌افزاری برای تراشه‌های V4 و V6 TPU، مشخصات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای GPU‌های مورد استفاده در مرکز داده Google، و طرح‌هایی برای بارهای کاری یادگیری ماشینی Google در مراکز داده، از جمله فایل‌های به سرقت رفته هستند.

در میان الف مسابقه تسلیحاتی رو به رشد پیرامون فناوری هوش مصنوعی و تلاش های دولت آمریکا برای ممنوعیت چین از دسترسی به تراشه های ساخته شده برای هوش مصنوعی، برخی از شرکت های چینی به آن روی آورده اند تولیدکنندگان تراشه داخلی برای تقویت سیستم عامل های هوش مصنوعی اواخر سال گذشته، روسای اطلاعات به اصطلاح اتحاد پنج چشم ایالات متحده، بریتانیا، کانادا، استرالیا و نیوزیلند به شرکت های فناوری آمریکایی در مورد شرکت های چینی هشدار داد به طور بالقوه سرقت مالکیت معنوی مرتبط با هوش مصنوعی، محاسبات کوانتومی و روباتیک.

دولت دینگ را متهم می‌کند که این فایل‌ها را بین ماه می ۲۰۲۲ تا می ۲۰۲۳ به یک حساب شخصی Google Cloud منتقل کرده است.

گفته می‌شود که او این کار را «با کپی کردن داده‌ها از فایل‌های منبع Google در برنامه Apple Notes در لپ‌تاپ مک‌بوک خود که توسط Google منتشر شده است» انجام داده و سپس آن‌ها را از Apple Notes به PDF تبدیل کرده تا توسط «سیستم‌های پیشگیری از دست دادن داده» گوگل شناسایی نشود.

دولت می‌گوید کمتر از یک ماه پس از شروع سرقت فایل‌ها، یک شرکت چینی یادگیری ماشینی به نام رونگشو به او پیشنهاد داد تا مدیر ارشد فناوری اطلاعات را به او تبدیل کند، او به مدت پنج ماه برای جمع‌آوری سرمایه برای شرکت به چین پرواز کرد و متعاقباً یک شرکت یادگیری ماشینی را تأسیس و رهبری کرد. استارت آپی به نام Zhisuan، همه در حالی که هنوز برای گوگل کار می کند. او در دسامبر ۲۰۲۳ از گوگل استعفا داد – و بنابر گزارش ها، بلیط یک طرفه به پکن را رزرو کرد که قرار بود دو روز قبل از تاریخ پایان او حرکت کند – پس از اینکه شرکت شروع به پرسیدن از او درباره آپلودهایش کرد.

وزارت دادگستری همچنین ادعا می‌کند که در دسامبر ۲۰۲۳، او ظاهراً حضور در دفتر Google در ایالات متحده را با اسکن کردن نشان او در حالی که واقعاً در چین بود، توسط کارمند دیگری در درب خانه جعل کرده است. دینگ به چهار فقره دزدی اسرار تجاری متهم شده است، بنابراین در صورت محکومیت، با ۱۰ سال زندان و ۲۵۰ هزار دلار جریمه برای هر اتهام مواجه است.


منبع: https://www.theverge.com/2024/3/6/24092750/google-engineer-indictment-ai-trade-secrets-china-doj

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *