نسخه اندروید ۱۱ رابط کاربری LineageOS از دسترس خارج می‌شود

LineageOS راهکاری عالی برای تجربه‌ی نسخه‌های جدید اندروید روی دستگاه‌های قدیمی است اما پروژه‌ی مذکور فقط برای مدتی می‌تواند از بیلدهای خود پشتیبانی کند.

طبق اعلام توسعه‌دهنده‌ی LineageOS پشتیبانی از نسخه‌های ۱۸٫۱ مبتنی‌بر اندروید ۱۱ پایان خواهد یافت و دلیل خوبی برای این تصمیم وجود دارد.

بیانیه‌ی مطبوعاتی LineageOS توضیح می‌دهد دیگر بیلدهای جدید نسخه‌ی ۱۸٫۱ برای دستگاه‌های سازگار با این سیستم‌عامل ارائه نخواهند شد. بیلد‌های نهایی طی روزهای آینده دردسترس قرار خواهند گرفت.

دلیل پایان‌دادن به پشتیبانی از LineageOS مبتنی‌بر اندروید ۱۱ بسیار ساده است؛ گوگل هر ماه بیلدهای امنیتی جدیدی برای نسخه‌های کنونی اندروید و همچنین نسخه‌های قدیمی‌تر آن منتشر می‌کند. غول جست‌وجوی اینترنت از ماه فوریه‌ی ۲۰۲۴ (بهمن و اسفند ۱۴۰۲)، انتشار جدیدترین بیلدهای امنیتی سازگار با اندروید ۱۱ را متوقف کرد؛ نسخه‌ای که LineageOS 18.1 بر پایه‌ی آن توسعه یافته است.

ازنظر فنی امکان پورت‌کردن بیلدهای جدیدتر و اصلاحیه‌های مختلف این آپدیت‌ها در نسخه‌های پشتیبانی‌نشده‌ی اندروید وجود دارد اما برای چنین کاری تلاش بیشتری نیاز است. علاوه‌بر این فرایند مذکور می‌تواند منجر به بروز خطاهای بیشتر و دربرخی موارد نقص‌های امنیتی شود.

LineageOS توضیح می‌دهد: «درحالی‌که می‌توانیم از وصله‌های امنیتی در LineageOS 18.1 پشتیبانی کنیم، به‌دلایل مختلفی این کار را انجام نمی‌دهیم. به‌عنوان مثال ردیابی صحیح تغییرات در این نسخه‌ها بسیار دشوار است و حتی این احتمال وجود دارد در فرایند پشتیبان‌گیری نادرست کدها، آسیب‌پذیری‌های جدیدی شناسایی شوند.»

بدین‌ترتیب LineageOS 18.1 به‌زودی از راه می‌رسد و بیلد‌های کنونی این سیستم‌عامل نیز همچنان دردسترس خواهند بود اما به‌روزرسانی رسمی جدیدی برای آن‌ها منتشر نخواهد شد.


منبع: https://www.zoomit.ir/os/417846-lineageos-android-11-builds/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *