نسل بعدی موشک روسیه سه دهه عمر دارد و هنوز در دست آزمایش است

موشک آنگارا A5 قرار است جایگزین پرتابگر پروتون روسیه شود؛ موشکی که از سوخت سمی دی‌نیتروژن تتراکسید استفاده می‌کند و فقط از پایگاه فضایی بایکونور در قزاقستان پرتاب می‌شود. درمقابل، سکوهای پرتاب آنگارا در خاک روسیه هستند. تا چند سال پیش، پروتون رقیبی قدرتمند در بازار پرتاب‌های تجاری جهانی بود؛ اما اکنون به دلیل مشکلات مربوط به اطمینان‌پذیری، فشار رقابتی از جانب اسپیس ایکس و پیامدهای تهاجم روسیه به اوکراین، جایگاه خود را از دست داده است.

مقام‌های روسیه زمانی آنگارا را به‌عنوان جانشین پروتون در بازار تجاری معرفی کردند؛ اما اکنون موشک جدید صرفا به دولت روسیه خدمات خواهد داد. بااین‌حال، کارشناسان تردید دارند که دولت به‌طور منظم تقاضای کافی برای تکمیل ظرفیت پرتاب سنگین آنگارا A5 داشته باشد. به‌نقل از آناتولی زک، کارشناس برنامه فضایی روسیه، دولت روسیه ماهواره‌ی کاربردی که آماده‌ی پرواز در پرتاب آتی آنگارا A5 از وستوچنی باشد، ندارد.

بیشتر بخوانید

درنهایت، آنگارا A5 می‌تواند مسئولیت پرتاب تعداد انگشت‌شماری از ماهواره‌های بزرگ را که به ظرفیت موشک پروتون نیاز دارند، برعهده بگیرد. اما تعداد آن‌ها در هر صورت کم خواهد بود. پروتون در دو سال گذشته فقط سه بار پرتاب شده و تقریبا ۱۲ فروند از آن در انبار روسیه باقی مانده است.

روسیه همچنین درحال پیشبرد پروژه نسل بعدی فضاپیمای مسافربری خود به نام اورل است. مقام‌های روسیه ادعا می‌کنند که پرتاب این فضاپیما در سال ۲۰۲۸ با موشک آنگارا A5 آغاز خواهد شد. بااین‌حال شواهد نشان نمی‌دهند که اورل بتواند درطول چهار سال آینده برای پروازهای آزمایشی آماده باشد. درنتیجه، درحالی‌که موشک آنگارا درحال آمادگی، هرچند با سرعت پایین است، روسیه محموله‌های چندانی ندارد که بتواند روی آن قرار دهد.


منبع: https://www.zoomit.ir/space/417929-russia-next-generation-rocket-decade-old/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *