نظرسنجی نشان می دهد که ۵۰ درصد احتمال دارد که هوش مصنوعی در ۲۰ سال آینده انسان ها را در تمام وظایف شکست دهد.

نظرسنجی نشان می دهد که ۵۰ درصد احتمال دارد که هوش مصنوعی در ۲۰ سال آینده انسان ها را در تمام وظایف شکست دهد.

هوش مصنوعی با سرعتی نجومی در حال حرکت است: در مدت کمی بیش از یک سال، کل مکالمه را نه تنها در سازمان، بلکه در زندگی روزمره تغییر داده است.

در واقع، همه چیز به قدری سریع شتاب می‌گیرد که حتی کسانی که در این زمینه کار می‌کنند هم باز پس گرفته می‌شوند. بسیاری گزارش می دهند که شگفت زده شده اند – و به طور فزاینده ای نگران هستند پیشرفت سریع هوش مصنوعیطبق یک نظرسنجی جدید

که در نظرسنجی تخصصی ۲۰۲۳ در مورد پیشرفت در هوش مصنوعیبزرگترین مطالعه در نوع خود، محققان در تاثیرات هوش مصنوعیدانشگاه بن و دانشگاه آکسفورد از ۲۷۷۸ نویسنده ای که آثارشان در نشریات و انجمن های صنعتی برتر ظاهر شده بود نظر خواستند.

مهم‌تر از همه، شرکت‌کنندگان گزارش دادند که اگر علم بدون مزاحمت ادامه یابد، شانس عملکرد ماشین‌های بدون کمک از انسان در هر کار ممکن می‌تواند تنها در سه سال (تا سال ۲۰۲۷) به ۱۰ درصد و تا سال ۲۰۴۷ به ۵۰ درصد برسد.

همچنین، پاسخ دهندگان گفتند که احتمال اینکه تمام مشاغل انسانی به طور کامل خودکار شوند، می تواند تا سال ۲۰۳۷ به ۱۰٪ برسد، و، به طور نگران کننده، این احتمال وجود دارد که حداقل ۱۰٪ باشد. هوش مصنوعی پیشرفته می تواند باعث “ناتوانی شدید” و حتی انقراض نسل بشر شود، که بازتاب نگرانی های کسانی است که در این صنعت مشترک هستند. باورهای «خطر وجودی» یا «خطر x» در مورد هوش مصنوعییک مکتب فکری که از نزدیک با نوع دوستی مؤثر یا جنبش “EA”.. (منتقدان این باورها آنها را غیرواقعی توصیف می کنند و می گویند تمرکز بر آنها آسیب های واقعی و کوتاه مدت هوش مصنوعی مانند از دست دادن شغل یا نابرابری را به حداقل می رساند.)

محققان می گویند: «در حالی که سناریوهای خوش بینانه پتانسیل هوش مصنوعی را برای متحول کردن جنبه های مختلف کار و زندگی منعکس می کند، پیش بینی های بدبینانه – به ویژه آنهایی که خطرات سطح انقراض را در بر می گیرند – به عنوان یادآوری آشکار از خطرات بالای توسعه و استقرار هوش مصنوعی هستند.

هوش مصنوعی به زودی طیف وسیعی از وظایف و مشاغل را انجام خواهد داد

این نظرسنجی سومین مورد از یک سری بود، پس از بررسی های انجام شده در سال های ۲۰۱۶ و ۲۰۲۲ – و بسیاری از نظرات و پیش بینی ها به طور چشمگیری تغییر کرده اند.

شرکت کنندگان – که چهار برابر بیشتر از مطالعه سال قبل بودند – در پاییز ۲۰۲۳، پس از یک “سال پر حادثه از پیشرفت گسترده”، از جمله راه اندازی ChatGPT، آنتروپیک کلود ۲، بارد گوگل و جوزاو بسیاری از مدل های دیگر؛ انتشار دو نامه ایمنی هوش مصنوعی؛ و اقدامات دولت در ایالات متحده، بریتانیا و اتحادیه اروپا.

ابتدا از پاسخ دهندگان پرسیده شد که به زودی ۳۹ کار خاص برای هوش مصنوعی “امکان پذیر” می شوند. به این معنی که “یکی از بهترین آزمایشگاه های دارای منابع می تواند آن را در کمتر از یک سال اجرا کند.”

برخی از این وظایف عبارت بودند از:

  • ترجمه متن به زبان جدید
  • تشخیص اشیایی که فقط یک بار دیده می شوند
  • نوشتن مشخصات و مثال های ساده کد پایتون
  • پنینگ مجله نیویورک تایمز لیست پرفروش ترین آثار داستانی
  • ساخت مستقل یک سایت پردازش پرداخت از ابتدا
  • تنظیم دقیق یک مدل زبان بزرگ

پیش‌بینی می‌شود که همه آن‌ها به جز چهار مورد از ۳۹ کار، حداقل ۵۰ درصد شانس عملی شدن در ۱۰ سال آینده داشته باشند. فقط در یک سال بین نظرسنجی‌ها، پیش‌بینی‌های کل برای ۲۱ کار از ۳۲ کار زودتر انجام شد.

توانایی هایی که انتظار می رود بیش از ۱۰ سال طول بکشد عبارتند از:

  • پس از گذراندن زمان در دنیای مجازی، خروجی معادلات دیفرانسیل حاکم بر آن جهان به صورت نمادین (۱۲ سال)
  • نصب فیزیکی سیم کشی برق در خانه جدید (۱۷ سال)
  • اثبات قضایای ریاضی قابل انتشار در مجلات برتر ریاضیات امروز (۲۲ سال)
  • حل مسائل حل نشده طولانی مدت در ریاضیات مانند مسئله جایزه هزاره (۲۷ سال)

زمانی که هوش مصنوعی می تواند بدون کمک کار کند یا از انسان ها بهتر عمل کند

محققان همچنین از پاسخ دهندگان در مورد اینکه چقدر زود ممکن است عملکرد در سطح انسانی برای “هوش ماشینی سطح بالا” (HLMI) (مربوط به وظایف) و “اتوماسیون کامل کار” (FAOL) (برای مشاغل) امکان پذیر باشد، نظرسنجی کردند.

پاسخ دهندگان پاسخ دادند که HLMI زمانی حاصل می شود ماشین های بدون کمک می تواند هر کار را بهتر و ارزان تر از انسان انجام دهد. در همین حال، FAOL زمانی اتفاق می‌افتد که یک شغل کاملاً خودکار شود زیرا «ماشین‌های بدون کمک می‌توانند آن را بهتر و ارزان‌تر از کارگران انسانی انجام دهند».

شرکت کنندگان در نظرسنجی احتمال HLMI را تا سال ۲۰۴۷ ۵۰ درصد پیش بینی کردند که در نظرسنجی سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۶۰ یک جهش ۱۳ ساله به جلو بود. آنها تا سال ۲۱۱۶ شانس FAOL را ۵۰ درصد قرار دادند که ۴۸ سال نسبت به سال قبل کاهش چشمگیری داشت.

محققان می نویسند: «در حالی که دامنه دیدگاه ها در مورد اینکه چه مدت طول می کشد تا نقاط عطف امکان پذیر باشد، می تواند گسترده باشد، نظرسنجی امسال شاهد تغییر کلی به سمت انتظارات قبلی بود.

هوش مصنوعی منجر به نتایج خوب و بد می شود

البته نگرانی های زیادی در این مورد وجود دارد ریسک در سیستم های هوش مصنوعی محققان خاطرنشان می کنند که اغلب به همسویی، قابل اعتماد بودن، قابل پیش بینی بودن، خودراهبری، قابلیت ها و فرار از زندان مربوط می شود.

برای سنجش نگرانی‌های اصلی در هوش مصنوعی، از پاسخ‌دهندگان پرسیده شد که چقدر احتمال دارد که سیستم‌های پیشرفته هوش مصنوعی تا سال ۲۰۴۳ ویژگی‌های خاصی داشته باشند.

در طی ۲۰ سال آینده، اکثریت بزرگی از شرکت کنندگان فکر می کردند که مدل ها قادر خواهند بود:

  • یافتن راه های غیرمنتظره برای دستیابی به اهداف (۸۲%)
  • بتوانید مانند یک متخصص انسانی در مورد اکثر موضوعات صحبت کنید (۸۱%)
  • اغلب به گونه‌ای رفتار کنید که برای انسان شگفت‌انگیز است (۶۹%)

پاسخ دهندگان همچنین گفتند که تا سال ۲۰۲۸، هوش مصنوعی می‌تواند انسان‌ها را متحیر کند: احتمالاً ما اغلب نمی‌توانیم دلایل واقعی خروجی‌های یک سیستم هوش مصنوعی را بدانیم.

شرکت‌کنندگان همچنین ابراز نگرانی کردند که ممکن است هوش مصنوعی برای انتشار اطلاعات نادرست از طریق دیپ‌فیک استفاده شود. برای دستکاری گرایش های افکار عمومی در مقیاس بزرگ؛ توسط گروه های خطرناک برای ساخت ابزار قدرتمند (مانند ویروس ها)؛ و توسط حاکمان مستبد برای کنترل جمعیت خود. علاوه بر این، آنها گزارش دادند که سیستم های هوش مصنوعی می توانند نابرابری اقتصادی را بدتر کنند.

با توجه به همه این موارد، اجماع قوی وجود داشت که تحقیقات ایمنی هوش مصنوعی باید در اولویت قرار گیرد ابزارهای هوش مصنوعی به تکامل خود ادامه دهند.

فراتر از این، شرکت کنندگان تقریباً به طور مساوی در مورد تأثیرات مثبت و منفی هوش مصنوعی تقسیم شدند: بیش از نیمی (۶۸٪) گفتند که نتایج خوب هوش مصنوعی بیشتر از بد است، در حالی که نزدیک به ۵۸٪ گفتند که نتایج بسیار بد یک “احتمال غیرمعمول” است. ” ”

بسته به نحوه طرح سؤالات، تقریباً نیمی از پاسخ دهندگان گفتند که بیش از ۱۰ درصد احتمال انقراض انسان یا ناتوانی شدید وجود دارد.

محققان گزارش می دهند: «در پایان بسیار بدبینانه، از هر ۱۰ شرکت کننده، یک نفر حداقل ۲۵ درصد احتمال دارد که نتایجی در محدوده انقراض انسان داشته باشد.

کارشناسان هوش مصنوعی فالگیر نیستند (هنوز)

با این حال، محققان به سرعت تاکید کردند که، در حالی که افراد در این زمینه با فناوری و “پویایی پیشرفت های گذشته” آشنا هستند، پیش بینی چیزها حتی برای متخصصان می تواند دشوار باشد.

همان طور که روزنامه درلی بیان می کند: شرکت کنندگان “تا آنجا که می دانیم، هیچ مهارت غیرعادی در پیش بینی به طور کلی ندارند.”

از آنجایی که پاسخ دهندگان می توانند به بسیاری از سوالات پاسخ های بسیار متفاوتی بدهند، رسیدن به یک اجماع واقعی دشوار است. پاسخ‌ها نیز تا حدی تحت تأثیر نحوه تنظیم سؤالات هستند. بنابراین، محققان توصیه می‌کنند که پیش‌بینی‌ها بخشی از یک بحث گسترده‌تر از جمله منابعی مانند روندها در سخت‌افزار رایانه، پیشرفت‌ها در قابلیت‌های هوش مصنوعی و تحلیل‌های اقتصادی باشد.

با این حال، این گزارش تاکید می‌کند که «علی‌رغم این محدودیت‌ها، محققان هوش مصنوعی در موقعیت خوبی قرار دارند تا به دقت حدس‌های جمعی ما در مورد آینده کمک کنند». اگرچه همه ما باید به حدس و گمان های غیرقابل اعتماد اعتماد کنیم.

ماموریت VentureBeat این است که یک میدان شهر دیجیتال برای تصمیم گیرندگان فنی باشد تا دانشی در مورد فناوری سازمانی متحول کننده کسب کنند و معامله کنند. جلسات توجیهی ما را کشف کنید.


منبع: https://venturebeat.com/ai/survey-says-theres-a-50-chance-ai-beats-humans-at-all-tasks-in-20-years/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *