نقد “آیلین”: مسابقه اسکار ۲۰۲۴ با این تریلر تند و تند و زیبا از ساندنس آغاز شد

هیاهوی ساندنس ۲۰۲۳ همین بود آیلین شبیه بود کارول با صدای هیچکاک اگر بتوانید آن را دریافت کنید، صدای خوبی است.

غیرقابل انکار، شباهت‌های سطحی بین درام منادی تاد هاینز و آخرین اثر ویلیام اولدروید وجود دارد. هر دو قطعه رمانتیک دورهمی هستند که بر روی عاشقان لزبین متمرکز شده اند، که یکی از آنها یک سبزه موشی و دیگری بلوندی پویا با سمت تیره است. هر دو فیلم از نوستالژی زرق و برق روزمره گذشته لذت می برند و به خاطر یکی از قهرمانان سافیک خود نامگذاری شده اند. شاید مهمتر از همه، الین به نظر می رسد مقدر شده است که در آن قدم بزند کارولردپایی به افتخارات انتقادی و فصل جایزه، که توسط بانوان برجسته برجسته تقویت شده است. اما کجا آیلین می شکند از کارولسایه او در آخرین بازی است که به طرز هیجان انگیزی آشفته شده است – و ممکن است کلید قوی ترین شانس اسکار آن باشد.

چه آیلین در باره؟

بر اساس اوتسا مشفقاولین رمان با همین نام، آیلین تمرکز بر شخصیت اصلی داستان، یک منشی بیست و چند ساله است که به سختی در دهه ۱۹۶۰ بوستون زندگی می کند. آیلین دانلوپ (توماسین مک‌کنزی) روزهای خود را در زندانی خاکستری کار می‌کند و شب‌ها را به تماشای پدر خاکستری‌اش می‌گذراند، پلیس بازنشسته‌ای (شی ویگام) که در آستانه‌ی مصیبت مست است. تنها هیجان در زندگی او رویاهای روشن – اغلب شامل رابطه جنسی و خشونت است – که یکنواختی او را سوراخ می کند. این تا زمانی است که او با دکتر ربکا سنت جان (آن هاتاوی) آشنا می شود.

روانشناس جدید زندان چنان ناگهانی و پویا وارد می شود که ممکن است یکی از فانتزی های آیلین باشد که جان می گیرد. ربکا قدبلند، بلوند، پیچیده و در عین حال شهوانی، با کت و شلوار قرمز رنگ و لب های همسان، دیدی سرگیجه آور است. اینکه آیلین رویای او بودن یا بودن با او را در سر می پروراند، مشخص نیست. (احتمالاً کمی از هر دو است.) اما این دختر با “مایل به شیرینی” به زودی از کف دست ربکا غذا می خورد و با کمترین تذکر گوش، اطلاعات یا سگ توله سگی را ارائه می دهد.

میل بین آنها بین یک شماره رقص و نگاه های دزدیده شده می جوشد. اما بین آنها بیشتر از این وجود دارد. در حالی که آیلین به دنبال راهی برای رهایی از خستگی خود است، ربکا به دنبال پاسخ هایی در مورد لی پولک است.نویز سفیدسام نیولا)، پسری که به جرم پدرکشی وحشتناک محکوم شد.

آن هاتاوی و توماسین مک کنزی خیره می شوند آیلین.

برای مک‌کنزی، نقش ابهت‌آمیز آشناست که اخیراً در فیلم ادگار رایت به نمایش درآمد. هیجان انگیز روانی لرزان اما براق دیشب در سوهو. مک‌کنزی با لهجه بوستون و حالت کوچک دختری که مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرد به نامرئی تبدیل می‌شود. اما در رویاهای آیلین – که طلایی، قرمزها و قهوه‌ای اشباع شده بقیه فیلم را به رخ می‌کشد – او دیده می‌شود، مورد نظر و خطرناک است. درخشش‌های بالقوه آیلین باعث می‌شود که سفر او به کجا منتهی شود و ربکا راهنمای اوست.

بر خلاف شهوانی بی حال کارول کیت بلانشت، بمب بلوند هاتاوی به شدت سکسی است. تردی در دیکشنری شیرین او و دقت یک رقصنده در فیزیک بدنی او وجود دارد. ربکا کسی نیست که در کت خز بچرخد. او به احتمال زیاد یکی را با کارایی سریع انجام می دهد. اما شعور لبه دار و سختی کلان شهری او، شعر دلسوزی او را مست کننده تر می کند. او با لب‌های قرمز خون می‌گوید: «شما مرا یاد دختری در نقاشی هلندی می‌اندازید، و طبیعتاً ایلین – و تماشاگران – ربکا را در هر جایی دنبال می‌کنند. جایی که منتهی می‌شود، به هاتاوی طیف وسیعی برای بازی می‌دهد.

اگر عاشق موکسی پر هرج و مرج آن هاتاوی بودید غول آسا و یا زن کمپی او را به نوبه خود در زیر آواز آرامش، آنگاه کاملاً فریاد خواهی زد زیرا اعتراف عجولانه مانند شراب قرمز، تیره و لعنتی سرازیر می شود. و همینطور آیلین چرخشی سخت می گیرد که سیلی می زند کارول مقایسه کنندگان در دهان آگاپ خود.

مارین ایرلند است مال آیلین سلاح سری.

آیا ژانویه برای اعلام سال ۲۰۲۳ خیلی زود است ایرلند دریاییسال؟

بازیگر آمریکایی که مورد توجه قرار گرفته است آکادمی چتر و جواهر ترسناک مورد حمایت منتقدان تاریکی و شرور، در دو اجرای بسیار متفاوت، بسیار جسورانه، ساندنس را به نمایش گذاشت. اولین آنها یک دکتر فرانکشتاین مدرن بود تولد/تولد دوباره. دومی در آیلین.

بدون ریختن اسرار خوشمزه از آیلین، به جرات می توان گفت که همانقدر که هاتاوی و مک کنزی در دو قسمت اول فیلم جذاب هستند، بازیکن حمایت کننده ایرلند قسمت سوم را می دزدد. در آنجا، نوعی مونولوگ به او داده می شود که باعث می شود شکم تماشاگران بچرخد و دهان بازیگران زن ترشح کند. ایرلند دندان های خود را در این صحنه فرو می برد، تا استخوان آن را گاز می گیرد، احساسات زشت گناه، تنهایی، غم و اندوه و منطقی سازی بی رحمانه را آشکار می کند. از این طریق، ربکا، آیلین و ما – مخاطبان و توطئه‌گران آنها – به چالش کشیده می‌شوند تا احساس خشم درست یا همدلی رادیکال یا شاید حتی هر دو را احساس کنیم. در هر صورت، وقتی تماشا می کردم، با چشمانی گشاد و دلگیر، دید واضحی از خودم داشتم: ایرلند، در لباسی پر زرق و برق، درخشنده و فریبنده، آماده برای شکوه شب اسکار.

البته هیچ تضمینی وجود ندارد. آکادمی می تواند غیرقابل پیش بینی باشد و خشن بنابراین، شاید آیلین – حتی با وجود بازیگران معتبر و اجراهای عمیقاً هیجان انگیز – ممکن است سال آینده به دلیل اوج ظالمانه آن نادیده گرفته شود. اما طلای اسکار به هیچ وجه تنها معیار موفقیت نیست. بنابراین، به احترام اولدروید، که زیرکانه از لباس‌های جذاب، بازیگران زن مسحورکننده، و چیدمان تشنگی استفاده کرده است تا مخاطبان را به سمتی بکشاند که ممکن است آن‌ها را به عنوان منطقه‌ای آشنا به اشتباه بیاندازند. به سلامتی او که با یک خط دیالوگ خش خش فرش را از زیر ما بیرون کشید. براوو برای همه ضرب وشتم برق‌آمیز و درام شادابی که در پی می‌آید. به او فینالی ببخشید که – بله – کمی هیچکاک را در خود جای داده است، در عین حال احساسی الهی وحشی و تازه هیجان انگیز دارد. در اینجا به جذاب و سازش ناپذیر است آیلین!

آیلین اکنون در تئاترهای منتخب بازی می کند.

به روز رسانی: ۱ دسامبر ۲۰۲۳، ۱۱:۱۹ صبح EST آیلین از اولین نمایش جهانی خود در جشنواره فیلم ساندنس ۲۰۲۳ در ژانویه ۲۰۲۳ بازبینی شد. این نقد برای اکران در سینما بازنشر شده است.

موضوعات
فیلم سینما


منبع: https://mashable.com/article/eileen-review-hathaway

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *