نقد و بررسی خانواده شیائومی ۱۳T؛ یک روح در دو بدن

شیائومی سهم گسترده‌ای از بازار گوشی‌های هوشمند جهان را در اختیار دارد و بخش قابل‌توجهی از فروش بالای محصولاتش را مدیون محصولات رده «قاتل پرچمدار» است. این شرکت را می‌توان بزرگ‌ترین تولیدکننده گوشی‌های قاتل پرچمدار دانست؛ چرا که مدل‌های متنوعی از گوشی‌های ارزان‌تر را با برخی قابلیت‌های محصولات پرچمدارش روانه بازار کرده است. شیائومی ۱۳T و ۱۳T پرو، بهترین و خاص‌ترین گوشی‌های قاتل پرچمدار شیائومی محسوب می‌شوند. این‌بار چینی‌ها بسیاری از ویژگی‌های متمایز مانند چیپست قدرتمند مدیاتک Dimensity 8200 Ultra یا +Dimensity 9200، دوربین اصلی سه‌گانه طراحی شده با فناوری‌های LEICA، نمایشگر امولد ۱۴۴ هرتزی با حداکثر روشنایی ۲۶۰۰ نیت، چهار سال پشتیبانی اساسی اندروید و بهره‌مندی از استاندارد IP68 را در جدیدترین گوشی‌های سری T قرار داده‌اند. تمام این مشخصه‌های جذاب با قیمت حدود ۲۰ میلیون تومان در شیائومی ۱۳T و ۲۵ میلیون تومان در شیائومی ۱۳T پرو قابل دسترسی هستند. شیائومی ۱۳T و ۱۳T پرو حالا به دفتر دیجیاتو آمده تا بررسی تخصصی آن را با شما به‌اشتراک بگذاریم.

شیائومی ۱۲T پرو (بررسی دیجیاتو) یکی از قدرتمندترین گوشی‌های اندرویدی بازار با دوربین باکیفیت بود؛ اما پس از گذشت مدتی، قیمت آن به‌طرز سرسام‌آوری بالا رفت و دیگر خریدش توجیهی نداشت. حال خانواده شیائومی ۱۳T وارد میدان نبرد شده تا راه نسل گذشته خود را با جدیت بیشتری ادامه دهد. قیمت شیائومی ۱۳T در زمان ورود به بازار حدود ۳۰ میلیون تومان بود و اکنون در زمان نگارش این مطلب به ۲۰ میلیون تومان کاهش یافته است. شیائومی ۱۳T Pro تیز در بدو ورود حدود ۴۰ میلیون تومان قیمت داشت و خوشبختانه چندی پس از آن، برچسب قیمتی آن به حوالی ۲۵ میلیون تومان رسیده تا با یکی از ارزشمندترین گوشی‌های شیائومی سروکار داشته باشیم.

سری گوشی‌های شیائومی ۱۳T شیائومی خاص‌ترین خانواده از قاتلان پرچمدار شیائومی محسوب می‌شوند؛ زیرا بسیاری از قابلیت‌های آن برای اولین بار به دستگاه‌های ارزان‌تر شیائومی آمده‌اند تا عملاً پرچمدار اقتصادی این شرکت باشند. شاید تنها رقیب جدی گوشی‌های خانواده Xiaomi 13T در بازه قیمتی بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان، گلکسی S23 FE (بررسی دیجیاتو) باشد. به‌هرحال این گوی است و این میدان؛ باید دید که جدیدترین قاتلان پرچمدار شیائومی چه چیزی برای گفتن دارند و آیا خرید آن‌ها منطقیست؟ در مطلب بررسی شیائومی ۱۳T و ۱۳T پرو در دیجیاتو به‌تمام ویژگی‌های ریز و درشت این گوشی خواهیم پرداخت.

بررسی ویدیویی شیائومی ۱۳T و شیائومی ۱۳T پرو

تماشای ویدیو از یوتوب

تماشای ویدیو از آپارات

مشخصات فنی شیائومی ۱۳T و ۱۳T پرو

نام گوشی شیائومی ۱۳T شیائومی ۱۳T Pro
نمایشگر ۶.۶۷ اینچی امولد با رزولوشن ۱۲۲۰ در ۲۷۱۲ پیکسلی، نرخ رفرش ۱۴۴ هرتزی و قابلیت نمایش ۶۸ میلیارد رنگ ۶.۶۷ اینچی امولد با رزولوشن ۱۲۲۰ در ۲۷۱۲ پیکسلی، نرخ رفرش ۱۴۴ هرتزی و قابلیت نمایش ۶۸ میلیارد رنگ
چیپست مدیاتک Dimensity 8200 Ultra مدیاتک +Dimensity 9200
حافظه رم ۸ یا ۱۲ گیگابایت LPDDR5 ۱۲ یا ۱۶ گیگابایت LPDDR5X
حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایت UFS 3.1 ۲۵۶، ۵۱۲ یا ۱۰۲۴ گیگابایت UFS 4.0
سیستم‌عامل اندروید ۱۳ با پوسته MIUI 14 اندروید ۱۳ با پوسته MIUI 14
دوربین اصلی سه‌گانه شامل دوربین عریض ۵۰ مگاپیکسلی با لرزشگیر اپتیکال، فوق‌عریض ۱۲ مگاپیکسلی و تله‌‌فوتوی ۵۰ مگاپیکسلی با زوم ۲ برابر اپتیکال سه‌گانه شامل دوربین عریض ۵۰ مگاپیکسلی با لرزشگیر اپتیکال، فوق‌عریض ۱۲ مگاپیکسلی و تله‌‌فوتوی ۵۰ مگاپیکسلی با زوم ۲ برابر اپتیکال
دوربین سلفی ۲۰ مگاپیکسلی ۲۰ مگاپیکسلی
باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی
فناوری شارژ سیمی ۶۷ وات سیمی ۱۲۰ وات
وزن ۱۹۳ یا ۱۹۷ گرم بسته به جنس بدنه ۲۰۰ یا ۲۰۶ گرم بسته به جنس بدنه
بدنه قاب پشتی شیشه‌ای یا چرم گیاهی / فریم پلاستیکی / محافظ گوریلا گلس ۵ روی قاب پشتی و نمایشگر / استاندارد IP68 برای مقاومت در برابر نفوذ گردوغبار و آب تا عمق ۱.۵ متر به‌مدت ۳۰ دقیقه قاب پشتی شیشه‌ای یا چرم گیاهی / فریم پلاستیکی / محافظ گوریلا گلس ۵ روی قاب پشتی و نمایشگر / استاندارد IP68 برای مقاومت در برابر نفوذ گردوغبار و آب تا عمق ۱.۵ متر به‌مدت ۳۰ دقیقه
قابلیت‌های جانبی مجهز به اسپیکر استریو، حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر از نوع اپتیکال و پشتیبانی از شبکه‌های Wi-Fi 6 و ۵G مجهز به اسپیکر استریو، حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر از نوع اپتیکال و پشتیبانی از شبکه‌های Wi-Fi 7 و ۵G
قیمت مدل ۱۲/۲۵۶ گیگابایتی حدود ۱۹ میلیون تومان مدل ۱۲/۵۱۲ گیگابایتی حدود ۲۴ میلیون تومان

طراحی و کیفیت ساخت

نقد و بررسی خانواده شیائومی ۱۳T؛ یک روح در دو بدن

شیائومی هنوز روی طراحی نهایی گوشی‌هایش به نتیجه دقیقی نرسیده و هر ساله آن‌ها را با شکل‌وشمایل جدیدی روانه بازار می‌کند. سری گوشی‌های T شیائومی نیز از این قاعده مستثنی نیست و نسل جدید آن‌ها هر بار با ظاهر جدیدی پا به عرصه وجود می‌گذارد. خانواده شیائومی ۱۳T طراحی یکسانی دارند. این گوشی‌ها در سه رنگ مشکی، سبز و آبی به‌دست کاربران می‌رسند. دیجیاتو رنگ مشکی این دو را برای بررسی در اختیار دارد.

از قاب پشتی شروع می‌کنیم. قاتلان پرچمدار تازه‌وارد شیائومی در رنگ‌های مشکی و سبز با قاب شیشه‌ای عرضه می‌شوند؛ اما رنگ آبی آن‌ها به قابی از جنس چرم گیاهی مجهز شده که در ادامه با جزئیات بیشتری به این بخش می‌پردازیم. شیائومی روی قاب پشت از ماژول دوربین مربعی با ابعاد نسبتاً بزرگ استفاده کرده که لبه‌های آن نیز حالت خمیده دارند و لوگوی شرکت LEICA به‌همراه سایر نوشته‌های مرتبط با دوربین روی آن خودنمایی می‌کنند. لوگوی شیائومی نیز پایین‌تر از این ماژول جا خوش کرده و چیز دیگری در این قسمت دیده نمی‌شود.

چینی‌ها همچنان علاقه‌ای به استفاده از قاب پشتی تخت در گوشی‌های سری T ندارد و به‌همین‌ترتیب، لبه‌های بدنه سری شیائومی ۱۳T نیز حالت خمیده دارند. این امر چیز بدی نیست؛ اما این‌که محصولات شیائومی هنوز به نقطه مشخصی نرسیده‌اند و زبان طراحی آن‌ها تا این حد از یکدیگر متفاوت است کمی خاطر کاربران را می‌آزارد. به‌هرحال کار کردن با گوشی‌های خانواده شیائومی ۱۳T آن‌قدرها هم سخت نیست و اگر به استفاده از گوشی‌هایی با این ابعاد عادت دارید مشکلی با آن نخواهید داشت. 

سراغ فریم میانی این قاتلان پرچمدار می‌رویم که شامل همان موارد معمول و استاندارد همیشگی یعنی دکمه پاور، کلیدهای ولوم، پورت USB-C، بلندگوهای استریو، میکروفون‌ها و اسلات سیم‌کارت می‌شود. شیائومی به‌رسم همیشه فرستنده مادون قرمز را هم بالای فریم این گوشی‌ها تعبیه نموده که با استفاده از آن می‌توانید وسایل الکترونیکی مختلف دارای گیرنده مانند تلویزیون، کولر، بلندگو و سایر موارد مشابه را کنترل کنید.

بلندگوی استریوی به‌کار رفته در شیائومی ۱۳T و ۱۳T پرو از نوع دو کاناله با پشتیبانی از Dolby Atmos بوده که یکی از آن‌ها بالای پایین و دیگری بالای دستگاه جا خوش کرده‌اند؛ اما عملکرد این بلندگو چگونه است؟ شیائومی برخلاف قبل، در این نسل از گوشی‌های سری T در بخش تنظیم صدای بلندگوها با شرکت خاصی همکاری نکرده و مانور چندانی هم روی این قسمت نداده، بااین‌حال می‌توان از عملکرد آن انتظار داشت. بلندگوی روی قسمت فوقانی این گوشی‌ها صدای کم‌تری را نسبت به بلندگوی پایینی ایجاد می‌کند و با‌این‌حال، این تفاوت به‌حدی نیست که حین گوش دادن به موسیقی متوجه آن شوید. صداهای پخش شده با بلندگوهای شیائومی ۱۳T و ۱۳T پرو بلند، شفاف و رسا هستند؛ در هر صورت عملکرد کلی آن‌‌ها در حد پرچمداران نیست و صرفاً در این رده قیمتی می‌توان از آن راضی بود.

شیائومی روی قاب جلویی نیز از نمایشگر ۶.۶۷ اینچی استفاده کرده که با توجه به حاشیه‌های نه‌چندان زیاد اطرافش، ۸۷.۵ درصد از مساحت این قسمت را در اختیار دارد. مانند چند نسل گذشته نیز دوربین سلفی در حفره بالای نمایشگر جا خوش کرده است. حسگر اثر انگشت اپتیکال سری شیائومی ۱۳T زیر همین نمایشگر قرار گرفته که سرعت و امنیت بالایی را برای قفل‌گشایی این قاتل پرچمدار به‌ارمغان می‌آورد.

جدیدترین قاتلان پرچمدار چینی‌ها کیفیت ساخت بالایی هم دارند. همان‌طور که گفته شد، شیائومی ۱۳T و ۱۳T  پرو در دو مدل با قاب پشتی شیشه‌ای یا چرم گیاهی عرضه می‌شوند؛ اما انتخاب نهایی بین آن‌ها برعهده شماست. شیائومی ادعا می‌کند که مدل مجهز به قاب پشتی چرمی دارای مقاومت بیشتری در برابر ضربات و خط‌وخش است. بااین‌وجود نمی‌توان آن را نسبت به قاب شیشه‌ای برتر دانست.

فریم این دو گوشی نیز جنس پلاستیکی دارد و به‌نظر می‌رسد که شیائومی قصد تغییر مواد مورد استفاده در این قسمت را هم ندارد. اصلی‌ترین پیشرفت این گوشی در بخش کیفیت ساخت به بهره‌مندی آن از استاندارد IP68 مربوط می‌شود. بر اساس این استاندارد، شیائومی ۱۳T و ۱۳T پرو می‌توانند در برابر نفوذ گردوغبار و آب تا عمق ۱.۵ متر و به‌مدت نیم‌ساعت مقاومت کنند. این در حالیست که شیائومی چنین ویژگی را برای نسل‌های گذشته قاتلان پرچمدارش در نظر نگرفته بود. نمایشگر این نسل نیز با محافظ شیشه‌ای گوریلا گلس ۵ محافظت می‌شود.

نمایشگر

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های سری گوشی‌های شیائومی ۱۳T، نمایشگر آن‌هاست. این سری گوشی‌ها از نمایشگر ۶.۶۷ اینچی امولد با مشخصاتی جذاب نظیر نرخ رفرش ۱۴۴ هرتزی، قابلیت نمایش ۶۸ میلیارد رنگ مختلف و استانداردهای دالبی ویژن و +HDR10 بهره می‌برد. رزولوشن نمایشگر ۱۲۲۰ در ۲۷۱۸ پیکسلی نیز این مجموعه را تکمیل می‌کند. شیائومی این بار از یکی از بهترین پنل‌های صفحه‌نمایش در قاتلان پرچمدارش استفاده کرده که در قیاس با نسل گذشته پیشرفت بارزی داشته و عملکرد آن از همتایانش یک سروگردن بالاتر است و دست‌کمی از گوشی‌های پرچمدار این شرکت ندارد.

نمایشگر به‌کار رفته در شیائومی ۱۳T و ۱۳T Pro نه‌تنها کیفیت و وضوح بالایی دارد، بلکه به‌لطف حداکثر روشنایی ۲۶۰۰ نیتی آن می‌توانید محتوای به‌نمایش در آمده روی آن را به‌سادگی هرچه تمام‌تر تماشا کنید. این رقم روشنایی صفحه‌نمایش از پرچمداران گران‌قیمتی چون گلکسی اس ۲۳ اولترا و آیفون ۱۵ پرو مکس نیز بالاتر است. ترکیب نرخ رفرش پرسرعت ۱۴۴ هرتزی نمایشگر با نرخ نمونه‌برداری لمسی ۴۸۰ هرتزی یکی از بهترین تجارب کاربری در دنیای گوشی‌های اندرویدی را در اختیارتان می‌گذارد و می‌توانید با بیشترین سرعت عمل انگشت، انواع بازی‌های شوتر رقابتی مانند کال‌آودوتی موبایل و پابجی موبایل را تجربه کنید.

نرم‌افزار و رابط کاربری

شیائومی به‌تازگی رابط کاربری جدیدش یعنی HyperOS را با تغییرات کلیدی معرفی و آن را جایگزین MIUI کرده است. بااین‌حال عرضه عمومی نسل جدید پوسته اختصاصی شیائومی کمی زمان می‌برد و تا چندین هفته آینده خبری از ارائه آن روی گوشی‌های این شرکت در بازار جهانی نخواهد بود. از این رو چینی‌ها تصمیم گرفته‌اند تا باری دیگر قاتلان پرچمدارشان را با رابط کاربری MIUI 14 روانه بازار کنند. شیائومی این پوسته را بر پایه اندروید ۱۳ ارائه کرده است.

یکی از جذاب‌ترین مشخصه‌های جذاب سری شیائومی ۱۳T، پشتیبانی طولانی‌مدت شیائومی از آن‌هاست. این گوشی‌ها اولین محصولات شیائومی هستند که ۴ سال آپدیت اساسی اندروید و ۵ سال آپدیت امنیتی را دریافت خواهند کرد. این یعنی دیگر رقبا در این قسمت دست بالا را ندارند و گوشی‌های جدید شیائومی می‌توانند تا سال‌های سال همراهتان باشند.

رابط کاربری MIUI 14 با ویژگی‌های متنوعی همراه شده و به‌همین‌ترتیب یکی از غنی‌ترین رابط‌های کاربری اندروید محسوب می‌شود. شیائومی در MIUI 14 قابلیت‌های نرم‌افزاری از جمله ویجت‌های جدید، ظاهر جدید فولدرهای اپ، مدیریت پیشرفته‌تر اپلیکیشن‌ها، میانبرهای جدیدتر و سازگاری بیشتر با قابلیت‌های اندروید ۱۳ را به‌ارمغان آورده است. این امکانات در کنار ویژگی کپی متن از روی تصاویر، طراحی پخته‌تر رابط کاربری و امنیت بالاتر جذاب‌تر هم خواهند شد.

چینی‌ها در کنار تمرکز روی ارائه به‌روزترین قابلیت‌های نرم‌افزاری، شخصی‌سازی را هم در اولویت قرار داده‌اند. گوشی‌های مجهز به رابط کاربری MIUI 14 با برخورداری از تنظیمات سفارشی مختلف به‌شما امکان تغییر در بسیاری از قسمت‌های گوشی باب میلتان را خواهند داد. شیائومی بهینه‌سازی محیط بصری رابط کاربری را هم به‌دست فراموشی نسپرده و با بهبود مدیریت رم و افزایش هماهنگی بین لایه‌های سیستمی، تجربه کاربری روان‌تری را رقم می‌زند. 

عملکرد سخت‌افزاری

مدل پرو از خانواده گوشی‌های سری T شیائومی تقریباً هر ساله به چیپست پرچمدار و قدرتمندی مجهز می‌گردد تا ارزش خریدش دوچندان شود؛ البته اگر به این موضوع خیلی اهمیت نمی‌دهید، نسخه‌های استاندارد نیز در دسترسند تا با قیمت کم‌تری قابل خریداری باشند. شیائومی ۱۳T و ۱۳T پرو هم از این قاعده مستثنی نیست. قلب تپنده قاتلان پرچمدار جدید چشم‌بادامی‌ها، به‌ترتیب چیپست قدرتمند مدیاتک Dimensity 8200 Ultra و +Dimensity 9200 هستند که با فناوری ۴ نانومتری TSMC ساخته شده و از بهترین‌های دنیای اندروید قلمداد می‌شوند. شیائومی ۱۳T با ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی UFS 3.1 و ۸ یا ۱۲ گیگابایت رم LPDDR5 عرضه می‌شود. شیائومی ۱۳T پرو با ٢۵۶، ۵١٢ یا ١۰۲۴ گیگابایت حافظه داخلی پرسرعت UFS 4.0 و ١٢ یا ١۶ گیگابایت رم LPDDR5X به‌دست کاربران می‌رسد. 

مدیاتک Dimensity 8200 Ultra مغز متفکر شیائومی ۱۳T محسوب می‌شود. این چیپ با پردازنده هشت هسته‌ای دارای هسته‌های Cortex-A78 و Cortex-A55 و حداکثر فرکانس کاری ۳.۱ گیگاهرتز عملکرد پردازشی قدرتمندی دارد. وظیفه انجام پردازش‌های گرافیکی نیز بر پردازشگر Mali-G610 MC6 محول شده است. 

چیپست مدیاتک +Dimensity 9200 در شیائومی ۱۳T پرو به پردازنده هشت هسته‌ای شامل هسته‌های Cortex-A510 و Cortex-715 مجهز شده و در کنار آن از تک هسته Cortex-X3 با حداکثر فرکانس کاری ٣.٣۵ گیگاهرتزی بهره می‌برد. پردازشگر Immortalis-G715 MC11 نیز نوید عملکرد بی‌نقص در انجام کارهای گرافیکی مختلف را می‌دهد.

برای ارزیابی دقیق عملکرد سخت‌افزاری شیائومی ۱۳T و ۱۳T پرو، بنچمارک‌های همیشگی یعنی انتوتو، گیک‌بنچ، پی‌سی‌مارک و تری‌دی‌مارک را روی آن اجرا کردیم.

به‌‌‌وضوح می‌توان گفت که شیائومی ۱۳T پرو از پس هرکاری بر می‌‌آید. این گوشی با وجود برچسب قیمتی حدود ۲۵ میلیون تومانی از قدرت پردازشی در تراز پرچمدارانی با دو برابر قیمت بهره می‌برد تا هیچ دغدغه‌ای بابت اجرای بازی‌ها و انجام کارهای سنگین نداشته باشید. شیائومی ۱۳T هم از قدرت پردازشی بالایی برخوردار است؛ اما عملکرد آن در برخی قسمت‌ها – علی‌الخصوص پردازش‌های گرافیکی – تقریباً به نصف برادر بزرگ‌ترش می‌رسد. در جدول زیر می‌توانید نگاهی به امتیازهای بنچمارک قاتلان پرچمدار تازه‌‌وارد چشم بادامی‌ها بیندازید:

نام گوشی Antutu V10 GeekBench 6 Single-Core GeekBench 6 Multi-Core PCMark 3.0 ۳DMark WL Unlimited ۳DMark WLE Unlimited SolarBay Unlimited
شیائومی ۱۳T ۸۸۹۳۱۱ ۱۱۲۱ ۳۸۰۵ ۱۳۳۲۳ ۶۳۶۶ ۱۶۷۱
شیائومی ۱۳T پرو ۱۵۲۲۰۲۰ ۱۲۹۲ ۴۰۹۱ ۱۴۶۰۴ ۱۴۳۰۳ ۳۳۱۶ ۵۴۹۸
گلکسی S23 FE ۱۱۶۹۵۳۰ ۱۶۰۶ ۳۹۳۱ ۱۳۷۵۷ ۸۰۷۵ ۲۱۹۴ ۴۵۴۷
گلکسی S23 اولترا ۱۵۹۴۵۷۴ ۲۱۰۹ ۵۵۳۷ ۱۵۷۶۰ ۱۴۰۴۱ ۳۷۶۶ ۵۵۶۷

امتیازات بنچمارک شیائومی ۱۳T پرو حاکی از عملکرد درخشان و قابل‌اتکای این گوشی هستند. تنها مشکل این گوشی در تست‌های گیک‌بنچ بود که ارقامی بسیار کم‌تر از حد انتظار را به‌دست آورد. این موضوع باعث برانگیختگی تعجب کارشناسان دیجیاتو شد که البته با روشن کردن حالت Performance حل شد. شیائومی ۱۳T پرو با روشن بودن «Performance Mode» در گیک‌‌بنچ تا ۲۵ درصد و در انتوتو تا ۵ درصد نتایج بهتری را کسب می‌کند. بااین‌حال ملاک تست‌های دیجیاتو حالت پیش‌‌فرض دستگاه است. تست افت عملکرد ۳DMark نیز از پایداری بیش‌از ۹۰ درصدی شیائومی ۱۳T و شیائومی ۱۳T پرو خبر می‌‌دهد. 

نوبت به‌اجرای بازی‌‌‌های محبوب و سنگین‌تر برای داشتن تجربه‌ای نزدیک‌تر از عملکرد این دو قتنل پرچمدار می‌‌رسد. برای این تست بازی‌های کال‌آودوتی موبایل، آسفالت ۹ و بازی سنگین‌ترین گنشین ایمپکت را روی گوشی‌های سری شیائومی ۱۳T نصب کردیم. نتیجه نهایی روی شیائومی ۱۳T پرو بالاتر از تمام دستگاه‌‌های هم‌رده در این قیمت بهتر بود. به‌عنوان مثال کال‌‌‌‌آودوتی موبایل و آسفالت ۹ لجندز با بالاترین کیفیت و نرخ فریم به‌‌‌اجرا در آمدند. برای انجام بازی سنگین و پرحجم گنشین ایمپکت روی این دستگاه نیز چالش خاصی را پیش‌رو ندارید؛ زیرا شیائومی ۱۳T Pro توانایی اجرای آن با نرخ میانگین حدود ۶۰ تا ۸۰ فریم بر ثانیه را دارد. تولید حرارت دستگاه نیز در کارهای سنگین به‌طور ملموس حس می‌‌‌‌‌شود، اما آن‌‌قدری نیست که باعث ایجاد مزاحمت برای کاربر شود. در جمع‌بندی این بخش هم می‌‌توان گفت که شیائومی ۱۳T پرو از قدرتمندترین گوشی‌های اندرویدی حال‌حاضر بازار کشورمان است و می‌توانید انتظار انجام هر کاری با آن را داشته باشید.

برای اجرای بازی‌های برتر روز روی شیائومی ۱۳T نیز چالشی پیش‌رو ندارید. این قاتل پرچمدار ارزان‌تر نیز می‌تواند به‌سادگی بسیاری از بازی‌های روز را با تنظیمات گرافیکی و نرخ فریم بالا اجرا کند؛ اما پرواضح است که تجربه بازی کردن با شیائومی ۱۳T به انجام این کار روی شیائومی ۱۳T پرو نمی‌رسد. بااین‌حال تا زمانی که این دو را در شرایط سخت مانند اجرای گنشین ایمپکت کنار هم قرار ندهید متوجه تفاوت بین آن‌ها نخواهید شد.

دوربین

هر دو عضو خانواده شیائومی ۱۳T از دوربین‌های یکسانی برخوردارند و تفاوت خاصی بین عملکرد مجموعه دوربین آن‌ها نیست. بنابراین نتیجه‌گیری‌های این بخش هم برای شیائومی ۱۳T و هم برای شیائومی ۱۳T پرو صدق می‌کند. در ادامه مروری بر مشخصات دوربین این دو قاتل پرچمدار داریم:

  • دوربین عریض ۵۰ مگاپیکسلی با حسگر ١/١.٢٨ اینچی IMX 707 و لرزشگیر اپتیکال / اندازه پیکسل‌های ١.٢٢ میکرومتری / فاصله کانونی ٢۴ میلی‌متر / ضریب اف ١.٩
  • دوربین فوق‌عریض ١٢ مگاپیکسلی با اندازه ١/٣.۰۶ اینچ / فاصله کانونی ١۵ میلی‌متر / ضریب اف ٢.٢
  • دوربین تله‌فوتوی ۵۰ مگاپیکسلی با حسگر ١/٢.٨٨ اینچی OV50D و لرزشگیر اپتیکال / اندازه پیکسل‌های ۰.۶١ میکرومتری / فاصله کانونی ۵۰ میلی‌متر / ضریب اف ١.٩
  • دوربین سلفی ٢۰ مگاپیکسلی با ضریب اف ٢.٢

با این‌که مشخصات دوربین این دوقلوهای شیائومی روی کاغذ مشابهند، اما در عمل کمی تفاوت در خروجی دوربین‌های آن‌ها به‌چشم می‌خورد. این تفاوت می‌تواند به‌دلیل استفاده از چیپست متفاوت در دو محصول و پروسه متفاوت پردازش تصویر آن‌ها باشد. در کل اما این تفاوت به‌حدیست که تنها حین عکاسی در برخی سناریو‌ها آن را احساس خواهید کرد.

ابتدا از دوربین عریض ۵۰ مگاپیکسلی دو گوشی شروع می‌کنیم. شیائومی در سری ۱۳T حسگر بزرگ سونی IMX 707 را به‌عنوان دوربین اصلی همراه با لرزشگیر اپتیکال در نظر گرفته است. بررسی این دوربین را از نمونه تصاویر گرفته شده در نور روز شروع می‌کنیم. همان‌طور که می‌بینید، دوربین سری شیائومی ۱۳T در شرایط نوری مناسب عملکردی درخشان دارد. جزئیات و شفافیت بالا، کنتراست مناسب، رنگ‌های طبیعی و زنده در کنار شارپنس بالا از شاخصه‌های اصلی اکثر تصاویر ثبت شده با دوربین‌های اصلی این دو گوشی هستند. مقایسه تصاویر دوربین دو گوشی نیز نشان می‌دهد که با وجود شباهت بین نتایج آن‌ها، تفاوت‌هایی در تن رنگی، وضوح در برخی نقاط تصاویر و گستره دینامیکی به‌چشم می‌خورد. همچنین مشکل پردازش تصویر شیائومی ۱۳T نسبت به برادرش در برخی نقاط خاص می‌تواند تا حدودی غیرقابل قبول واقع شود.

اصلی‌ترین تفاوت بین عملکرد دوربین‌های شیائومی ۱۳تی و ۱۳تی پرو در شب نمایان می‌شود؛ جایی که نمونه تصاویر گرفته شده با مدل پرو روشن‌تر و واضح‌ترند. احتمالاً اصلی‌ترین دلیل این امر مربوط به تعبیه چیپست پرچمدار مدیاتک +Dimensity 9200 در این دستگاه باشد. عجیب این‌که این اختلاف در شب به‌حدی زیاد می‌شود که برخی تصاویر شیائومی ۱۳T نسبت به نمونه گرفته شده با شیائومی ۱۳T پرو کاملاً تاریک و فاقد جزئیات هستند. البته دوربین اصلی شیائومی ۱۳T با وجود این اختلاف نیز همچنان در نوع خود عملکرد قابل‌قبولی دارد، اما به‌پای برادر بزرگ‌ترش نمی‌رسد.

دوربین تله‌فوتوی به‌کار رفته در سری شیائومی ۱۳T مانند دوربین اصلی آن‌ها از رزولوشن ۵۰ مگاپیکسلی برخوردار است؛ اما تنها ویژگی شاخص آن، قابلیت زوم ۲ برابری بدون افت کیفیت آن قلمداد می‌شود. شیائومی می‌توانست از لنزی با فاصله کانونی بیشتری در این دوربین استفاده کند. بااین‌حال خبری از چنین اتفاقی نیست. تصاویر ثبت شده با زوم اپتیکال ۲ برابری سری شیائومی ۱۳T در کل نتیجه‌ای نزدیک به دوربین اصلی آن دارند و رنگ‌های آن نیز از واقعیت به‌دور نیستند. این گوشی‌ها برای گرفتن تصاویر پرتره نیز به‌طور پیش‌فرض روی این دوربین سوییچ می‌کنند.

دوربین فوق‌عریض نیز آخرین بخش دوربین‌های روی قاب پشتی این گوشی‌های دوقلوست. شیائومی ۱۳T و شیائومی ۱۳T پرو هردو از دوربین ۱۲ مگاپیکسلی برای گرفتن عکس‌های فوق‌عریض با فاصله کانونی ۱۵ میلی‌متری بهره می‌برند. عملکرد این دوربین یک پله پایین‌تر از دوربین اصلی قاتلان پرچمدار شیائومی قرار می‌گیرد، اما همچنان در نور روز با آن‌ها به مشکلی بر نخواهید خورد. در شب نیز مانند آن‌چه که بالاتر دیدیم، شیائومی ۱۳T با چالش مواجه می‌شود و امکان دارد که نتواند آن‌طور که باید شما راضی کند. هرچند شیائومی ۱۳T پرو هم در شب تصاویر بی‌نقصی را با دوربین فوق‌عریضش نمی‌گیرد، اما عملکرد بهتری را در مقایسه با برادر کوچک‌ترش به‌نمایش می‌گذارد.

باتری و شارژ

شیائومی ۱۳T و ۱۳T پرو مشابه نسل‌های قبل از باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی انرژی می‌گیرند؛ اما آیا شارژدهی باتری آن‌ها با توجه به استفاده از سخت‌افزار نه‌چندان کم‌مصرف همچنان بالاست؟ تست باتری PCMark از دوام تقریبا ١۱ تا ۱۲ ساعته قاتلان پرچمدار جدید چینی‌ها حکایت دارد. بر همین اساس، اگر کارهای روزمره مانند وب‌گردی، مکالمه تلفنی و تماشای ویدیو را انجام می‌دهید، این دو گوشی بیش از یک روز همراهتان خواهند بود. اگر هم زیاد بازی می‌کنید، می‌توانید روی دوام باتری آن‌ها تا چندین ساعت متوالی حساب باز کنید.

شیائومی ۱۳T و ۱۳T پرو در این نسل نیز به‌ترتیب از فناوری شارژ فوق‌سریع ۶۷ و ١٢۰ واتی پشتیبانی می‌کنند. خوشبختانه شارژر مخصوص این گوشی‌ها با همین توان در جعبه آن‌ها جا خوش کرده و نیازی به تهیه جداگانه شارژر ندارید. شیائومی وعده فول‌شارژ شدن شیائومی ۱۳T پرو را در کم‌تر از ٢۰ دقیقه را داده و این رقم برای شیائومی ۱۳T به حدود ۴۰ دقیقه می‌رسد؛ اما این ادعا آیا درست است؟ تست‌های دیجیاتو نشان می‌دهند که برای شارژ شدن باتری شیائومی ۱۳T پرو تا ۵۰ درصد حدوداً ١۰ دقیقه زمان لازم دارید که این اتفاق خوبیست. بااین‌حال شارژ کامل دستگاه ٢۵ دقیقه طول کشید که کمی طولانی‌تر از نسل‌های قبلی و وعده شیائومی محسوب می‌شود، هرچند همچنان نسبت به رقبای هم‌قیمت بسیار بهتر است. برای شیائومی ۱۳T نیز نتیجه‌ای مشابه با برادر بزرگ‌ترش رخ داد و زمان فول شارژ آن تقریباً ۱۰ دقیقه بیشتر از وعده رسمی شیائومی بود.

جمع‌بندی بررسی خانواده شیائومی ۱۳T

شیائومی با قاتلان پرچمدار جدیدش یعنی ۱۳T و ۱۳T Pro، بسیاری از مدل‌های رده قیمتی ٢۰ تا ٣۰ میلیون تومان را به‌چالش کشیده و کم‌تر رقیبی می‌تواند در برابر آن قد علم کند. مدل ۱۲/۲۵۶ گیگابایتی شیائومی ۱۳T و مدل ۱۲/۵۱۲ گیگابایتی شیائومی ۱۳T پرو که به‌ترتیب حدود ۲۰ و ٢۵ میلیون تومان قیمت دارند، از کامل‌ترین گوشی‌های این شرکت نسبت به برچسب قیمتی خود قلمداد می‌شوتد.

از جمله نقاط قوت برتر شیائومی ۱۳T و ۱۳T پرو می‌توان به کیفیت ساخت بالا، نمایشگری در حد پرچمداران، پشتیبانی نرم‌افزاری طولانی‌مدت، عملکرد سخت‌افزاری کم‌نقص، دوربین‌های حرفه‌ای‌تر از قبل و فناوری شارژ سریع آن اشاره کرد. هرچند این گوشی‌ها بی‌نقص هم نیستند و می‌توانستند از دوربین سلفی بهتر، فریم فلزی و طراحی پخته‌تری بهره‌مند باشد؛ اما نقاط قوت این دو آن‌قدر زیاد هستند که این مشکلات چندان به‌چشم نمی‌آیند.


منبع: https://digiato.com/dgreview/xiaomi-13t-series-review

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *