نقد و بررسی مودم نتربیت NW-651D با قابلیت ۴٫۵G TD-LTE

نتربیت یکی از برندهای فعال در زمینه تجهیزات شبکه است که در بازار مودم‌های DSL و ۴G/LTE متنوعی دارد. در این مطلب می‌خواهیم مودم ۴٫۵G TD-LTE نتربیت NW-651D را به شما معرفی کنیم؛ مودمی که از فناوری TD-LTE و شبکه بی‌سیم دوبانده با سرعت ۱۲۰۰ مگابیت بر ثانیه پشتیبانی می‌کند و در آن می‌توان از سیم‌کارت‌های اپراتورهای مختلف استفاده کرد. این مودم هم‌اکنون با قیمتی در حدود ۴.۴ میلیون تومان و با گارانتی ۳۶ماهه آونگ به فروش می‌رسد.

فهرست مشخصات فنی مودم ۴G TD-LTE نتربیت NW-651D

  • پشتیبانی از فناوری TD-LTE برای افزایش سرعت
  • پشتیبانی از شبکه ۴٫۵G با حداکثر سرعت دانلود ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه و حداکثر سرعت آپلود ۵۰ مگابیت بر ثانیه
  • پشتیبانی از شبکه بی‌سیم دوبانده IEEE 802.11ac با سرعت ۱۲۰۰ مگابیت بر ثانیه
  • مجهز به دو آنتن قابل جدا شدن برای شبکه وای‌فای
  • چهار پورت شبکه گیگابیتی (قابلیت استفاده از یک درگاه شبکه به‌عنوان WAN برای اتصال به تجهیزات دیگر)
  • سازگار با سیم‌کارت‌های ۴G/LTE و TD-LTE از اپراتورهای مختلف 
  • پورت USB جهت اشتراک‌گذاری فایل و پرینتر
  • قیمت حدود ۴.۴ میلیون تومان با گارانتی ۳۶ ماهه آونگ

طراحی و کیفیت ساخت

نقد و بررسی مودم نتربیت NW-651D با قابلیت ۴٫۵G TD-LTE

مودم نتربیت NW-651D از طراحی ساده‌ای بهره می‌برد و بدنه‌ای از جنس پلاستیک دارد که در برابر آسیب‌های فیزیکی، استحکام مناسبی از خودش نشان می‌دهد. این مودم که تنها در رنگ مشکی عرضه شده است، با ابعاد کوچک و طراحی ایستاده خود می‌‎تواند در هر فضایی قرار بگیرد و جای زیادی را هم اشغال نمی‌کند. نکته مهم در مورد این مودم، کیفیت ساخت بسیار خوب آن است که با در دست گرفتن آن می‌توانید این موضوع را به‌خوبی حس کنید.

در جلوی این مودم لوگوی نتربیت به همراه یک نوار برای نمایش وضعیت مختلف اتصال به شبکه به چشم می‌خورد. در این نوار نشانگرهای LED برای نمایش وضعیت روشن‌بودن مودم، اتصال به اینترنت، سیم‌کارت، اتصال به وای‌فای، پورت LAN، شبکه ۴G LTE و WAN به‌همراه RF (فرکانس رادیویی) قرار گرفته‌اند.

در سمت چپ درگاه سیم‌کارت و در سمت راست، دکمه خاموش و روشن کردن وای‌فای به‌چشم می‌‌خورند. در بخش پشتی مودم NW-651D دو آنتن به همراه سه پورت LAN، یک پورت WAN، یک درگاه USB و برچسب مشخصات قرار گرفته است. البته می‌توانید آنتن‌‌‌های قرار گرفته روی این مودم را نیز جداسازی کنید. روی برچسب پشت مودم مواردی ازجمله شماره مدل، شماره سریال، آدرس مک و اطلاعات پیش‌فرض ورود به پنل تنظیمات به چشم می‌خورند. همچنین روی این برچسب عبارت «ساخت ایران» حک شده است.

رابط کاربری مودم نتربیت NW-651D

رابط کاربری مودم نتربیت در مقایسه با سایر مودم‌های معروف بازار طراحی تقریباً متفاوت و جذاب‌تری دارد. در صفحه اصلی و درون بخش Network Map یک نوار عمودی با تب‌های مختلف پیش روی شما قرار می‌گیرد که اولین گزینه‌اش مواردی مانند وضعیت اینترنت (اتصال و عدم اتصال)، کیفیت و قدرت سیگنال شبکه ۴G و همچنین امکان تغییر منبع اصلی اینترنت را نشان می‌دهد.

در تب‌های بعدی این نوار عمودی وضعیت وایرلس، وضعیت دستگاه متصل به مودم از طریق LAN و وضعیت مودم ۴G مانند سازنده و نوع آن به نمایش گذاشته می‌شود. در بخش وایرلس که شاید بعد از وضعیت اتصال اینترنت بیشترین کاربرد را برای کاربران داشته باشد، مواردی مانند نحوه احراز هویت، رمزگذاری WPA و همچنین امکان تغییر پسورد وای‌فای قرار دارند.

قابلیت‌‌های جامع دیگری هم در رابط کاربری این مودم نتربیت قابل دسترسی هستند. مودم نتربیت NW-651D به‌‌‌شما امکان تنظیم دو نوع شبکه مجزای ۲.۴ و ۵ گیگاهرتزی را هم فراهم می‌سازد. هر دو شبکه قابل تنظیم در این مودم روتر قابلیت کانفیگ شدن جداگانه را دارند و می‌توانید تنظیمات شخصی‌‌سازی شده‌‌‌ای را روی هرکدام از آن‌‌ها اعمال نمایید. همچنین مدیریت خودکار زمان روشن بودن هرکدام از شبکه‌های مودم، یکی دیگر از ویژگی‌‌‌هاییست که می‌تواند به‌‌کار کسب‌‌وکارهای مختلف بیاید. به‌‌عنوان مثال می‌‌توانید تعیین کنید که هر کدام از این شبکه‌ها در چه روزهایی از هفته قابل دسترسی باشند.

نتربیت در رابط کاربری مودم NW-651D دسترسی به قابلیت رمزگذاری WPA2 استفاده کرده؛ اما از آن‌جایی که قیمت این محصول به بیش از ۴ میلیون تومان می‌رسد، انتظار پشتیبانی از استاندارد پیشرفته‌تر WPA3 را داشتیم. نتربیت دسترسی مشاهده و مدیریت دستگاه‌های متصل به شبکه را هم برای کاربر امکان‌پذیر کرده است.

یکی از کاربردی‌ترین مشخصه‌های مودم نتربیت NW-651D، بهره‌مندی آن از پورت USB محسوب می‌‌‌شود. حضور این پورت ویژگی مثبتی است که اشتراک‌‌گذاری فایل و کارهایی مانند پرینت گرفتن را سهولت می‌‌‌بخشد. در رابط کاربری مودم ۴G نتربیت، نمودار مخصوصی هم برای نمایش آنی ترافیک شبکه وجود دارد که کاربر را از مصرف لحظه‌ای اینترنت و وضعیت شبکه آگاه می‌سازد. رابط کاربری نتربیت صفحه‌ای مخصوص تست سرعت اینترنت را هم برای مودم NW-651D در نظر گرفته که اعداد آن نزدیک به واقعیت هستند.

پوشش شبکه‌های موبایل و باندهای فرکانسی مودم نتربیت NW-651D

مودم ۴G TD-LTE نتربیت NW-651D از تمام شبکه‌های موبایل ایران پشتیبانی می‌کند و می‌توانید از سیم‌کارت‌های تمام اپراتورها در آن استفاده کنید. از نظر پوشش باندهای فرکانسی در این مودم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شبکه FDD: باندهای ۱/۳/۸/۷/۸/۲۰/۲۸/۳۰/۳۲
  • شبکه TDD: باندهای ۳۸/۴۰/۴۱
  • شبکه WCDMA: باندهای ۱/۵/۸

سرعت مودم نتربیت NW-651D

اگرچه برای این مودم نتربیت به حداکثر سرعت دانلود ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه و حداکثر سرعت آپلود ۵۰ مگابیت بر ثانیه اشاره شده است، اما در دنیای واقعی وضعیت چگونه است؟ در تست دیجیاتو با سیم‌کارت همراه اول، این مودم در اسپیدتست سرور پیشگامان به سرعت دانلود و آپلود به‌ترتیب ۲۴ و ۲۶ مگابیت بر ثانیه با پینگ ۴۶ میلی‌ثانیه‌‌‌ای دست پیدا کرد. تست مذکور در داخل دفتر دیجیاتو و با اتصال LAN انجام شده که پایداری شبکه بیشتری را برایتان به‌ارمغان می‌آورد. این ارقام برای داشتن تجربه اتصال کم‌دردسر و مناسب به اینترنت برای وب‌گردی، تماشای فیلم و انجام بازی‌هایی با سرور نه‌چندان شلوغ مناسبند.

تست‌های دیگر با سیم‌کارت‌های شاتل موبایل، رایتل و ایرانسل نیز اعداد و ارقام مشابهی را نشان دادند. البته سرعت شبکه موبایل کاملا بستگی به وضعیت آنتن‌دهی شما دارد و در شرایط ایده‌آل می‌توانید حداکثر سرعت دانلود شبکه موبایل در ایران یعنی حدود ۸۰ الی ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه را نیز تجربه کنید.

جمع‌بندی

مودم نتربیت NW-651D به لطف پشتیبانی از شبکه بی‌سیم دوبانده با سرعت ۱۲۰۰ مگابیت بر ثانیه یک مودم بالاتر از سطح متوسط در بازار است که البته قیمت تقریباً بالایی دارد. این مودم با طراحی جمع‌وجور خود امکانات مناسبی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد و سرعت ارائه‌شده توسط آن برای اکثر کاربران کفایت می‌کند. رابط کاربری این مودم نیز کاملا پیشرفته و کاربردی است و هرآنچه نیاز دارید را در اختیار شما می‌گذارد. البته رابط کاربری فارسی می‌توانست استفاده از این دستگاه برای کاربران ایرانی را ساده‌تر کند. نتربیت NW-651D با قیمتی در حدود ۴.۴ میلیون تومان و گارانتی ۳۶ ماهه آونگ به فروش می‌رسد. در صورت بروز مشکل برای دستگاه در یک سال اول گارانتی، آونگ این محصول را به‌طور کامل تعویض خواهد کرد.


منبع: https://digiato.com/dgreview/neterbit-nw-651d-modem-review

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *