نقش لندتک‌ها در ارائه بیمه قسطی و اثرات مصوبه جدید بانک مرکزی در ارائه این خدمات

یکی از روش‌های پرداخت هزینه بیمه، ارائه بیمه قسطی است که پیش از این، شرکت‌ها و دفاتر سنتی به‌دلیل ریسک‌های بالای این نوع پرداخت، از ارائه آن خودداری می‌کردند یا شرایط سختگیرانه‌ای تعیین می‌کردند؛ حالا اما اگریگیتورهای بیمه با کمک لندتک‌ها (تسهیلات‌یارها)، ریسک‌های پرداخت قسطی بیمه را کاهش داده و شرایط راحت‌تری برای کاربران فراهم کرده‌اند. در این گزارش به بررسی جزئیات فنی این نوع سرویس پرداخته و همچنین، اثرات مصوبه جدید بانک‌ مرکزی درباره تسهیلات‌یارها و تأثیر آن در صنعت بیمه را بررسی کرده‌ایم.

دلایل ارائه بیمه قسطی توسط اگریگیتورها

چرا استارتاپ‌های بیمه به سمت ارائه بیمه قسطی رفتند و این سرویس برای آن‌ها اهمیت پیدا کرده است؟ هوشمند رمضانی، مدیرمحصول «ازکی»، در این باره می‌گوید: «پژوهش‌های ما درباره‌ی دلایل عدم استفاده از بیمه شخص ثالث (که بیمه اجباری است)، ما را به لایه‌ی عمیقی‌تری از عوامل برد که به سه عنوان اصلی تقسیم می‌شدند. نخست عدم برخورداری از تمکن مالی برای خرید یکجای این خدمت، دوم عدم وجود شرایط اقساطی برای خرید این خدمات و سوم هزینه‌ی این خدمت در اولویت‌های این سطح از جامعه قرار نمی‌گرفت و اولویت بالاتری در نیاز روزمره‌ی افراد وجود داشت، هرچند که به حکم قانون همه‌ی مالکان وسایل نقلیه ملزم به تهیه و داشتن بیمه شخص ثالث هستند.»

او در ادامه به نقش شرکت‌های لندتک (تسهیلات‌یار) در تسهیل این فرایند اشاره کرده و گفت: «این پژوهش در ازکی موجب شد ما از سرویس «ازکی وام» که یک شرکت لندتکی است و خدمات اقساطی به کاربران ارائه دهد، استفاده کنیم. در صنعت بیمه ارائه خدمات اقساطی نیازمند داشتن چک است که تهیه‌ی دسته چک هم از چالش‌برانگیزترین‌ها برای افراد در صنعت مالی و بانکی است. در ازکی ما به کمک ازکی وام این موانع را برطرف کردیم و در حال حاضر بیمه بدون چک، سود و سفته به کاربران ارائه می‌دهیم.»

هدف نهایی بیمه قسطی کاهش ریسک است

رمضانی در خصوص اینکه هدف نهایی در بازار بیمه قسطی چه می‌تواند باشد، گفت: «هدف نهایی می‌تواند تغییر رفتار در بازار بیمه باشد؛ به این صورت که مشتریان به‌جای اینکه حق بیمه را به‌صورت یکجا پرداخت کنند، امکان پرداختی شبیه آنچه که در پلتفرم‌های اشتراکی وجود دارد، در صنعت بیمه داشته باشند. به این ترتیب به یک شیوه درست و مدیریت‌شده می‌توانند ریسک خودشان را کاهش دهند و همواره از پوشش بیمه بهره‌مند باشند. از طرفی شرکت‌های بیمه بخشی از مشتریانی را که بنا به مسائل تورمی و اقتصادی از دسترس آن‌ها خارج شده‌اند، دوباره بازیابی کنند و یک بازی بردـبرد شکل گیرد.»

فروش بیمه قسطی چه مشکلاتی دارد؟

مدیر محصول ازکی در عین حال به مشکلات و موانعی که بر سر ایجاد روش‌های پرداخت یا پایداری این روش‌ها وجود دارد هم اشاره کرد و گفت: «اگریگیتورهای بیمه برای اینکه بتوانند روش‌های مختلف پرداخت را به شکل مؤثری اجرایی کنند، با دو مسئله مواجه هستند. ابتدا مسئله عدم‌پرداخت حق بیمه و دوم، مسئله دیرکرد در پرداخت حق بیمه؛ که هردو این‌ها باعث کاهش جریان نقدی می‌شود و در واقع هزینه‌های این شرکت‌ها را افزایش می‌دهد.»

او به ضرورت ایجاد زیرساختی برای اعتبارسنجی در صنعت بیمه اشاره داشت و تأکید کرد: «برای اینکه شرکت‌های بیمه بتوانند در زمینه بیمه قسطی فعالیت کنند و خدمات بهتری به مشتریان دهند، نیاز است که زیرساختی برای اعتبارسنجی داشته باشیم تا امکان پرداخت اعتباری با کمترین ریسک ایجاد شود؛ اما در حال حاضر این زیرساخت‌ها را نداریم و ما به‌عنوان چالش با آن دست‌و‌پنجه نرم می‌کنیم. سعی داریم با روش‌هایی که در دسترسمان هست این هزینه‌ها را کاهش دهیم و بتوانیم این سرویس را به کاربران ارائه دهیم.»

اثرات مصوبه جدید بانک مرکزی برای تسهیلات‌یارها در صنعت بیمه

هوشمند رمضانی در پایان به قوانین جدیدی که اخیراً برای شرکت‌های تسهیلات‌یار از سوی بانک مرکزی تصویب شده اشاره کرد و گفت: «همان‌طور که در ابتدا نیز گفته شد، حوزه فعالیت‌های شرکت‌های لندتک یا همان تسهیلات‌یار، تنها به ارائه وام و خرید کالا محدود نمی‌شود و خدمات آن‌ها به بخش‌های دیگر اقتصاد کشور و جامعه کمک می‌کند. ارائه بیمه قسطی یکی از این خدمات است که با مصوبه جدید بانک مرکزی مشکلاتی را برای اگریگیتورهای بیمه و این صنعت ایجاد می‌کند.»


منبع: https://www.zoomit.ir/tech-iran/414742-azki-installment-insurance/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *