"هزار برابر روشن تر از OLED": اینکه چگونه مواد ارزان قیمتی که می تواند پانل های خورشیدی را متحول کند، می تواند روزی صفحه نمایش لپ تاپ شما را در نور شدید خورشید خوانا کند.

"هزار برابر روشن تر از OLED": اینکه چگونه مواد ارزان قیمتی که می تواند پانل های خورشیدی را متحول کند، می تواند روزی صفحه نمایش لپ تاپ شما را در نور شدید خورشید خوانا کند.

پروژه ULTRA-LUX، به رهبری شرکت فناوری Imec، نوع جدیدی از دیود ساطع کننده نور (LED) – معروف به LED های پروسکایت (PeLED) – را توسعه داده است که ممکن است روزی نمایشگرهای OLED را به تاریخ ببخشد.

برخی از آنها بهترین تلویزیون ها و بهترین لپ تاپ ها امروزه از فناوری OLED (ال ای دی ارگانیک) در نمایشگرهای خود استفاده می کنند – فناوری که در آن هر پیکسل منبع نور خود است.

این فناوری در سال های اخیر به طور گسترده ای محبوب شده است و این فناوری به طور فزاینده ای توسط سازندگان برای انواع دستگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد، اما محققان اکنون ادعا می کنند که این فناوری را با اختراع PeLEDs غصب کرده اند.

آیا زمان خداحافظی با OLED فرا رسیده است؟ احتمالا نه.

پل هرمانس، یکی از اعضای ارشد Imec می‌گوید: «این معماری جدید از لایه‌های انتقال، الکترودهای شفاف و پروسکایت به‌عنوان ماده فعال نیمه‌رسانا، می‌تواند با چگالی جریان الکتریکی ده‌ها هزار برابر بیشتر از OLED‌های معمولی کار کند.» همکار و محقق اصلی

OLED از مواد لایه نازک مبتنی بر کربن به عنوان نیمه هادی استفاده می کند، اما نمایشگرها با حداکثر روشنایی نسبتاً کم محدود می شوند. چگالی توان ۳۰۰ برابر کمتر از LED هایی است که از نیمه هادی های کریستالی III-V استفاده می کنند.

این بدان معناست که، برای مثال، نمی‌توانید از تلفن هوشمند OLED خود در یک روز روشن و آفتابی استفاده کنید. در مقابل، نمایشگرهای LCD، پیکسل‌های فردی کم‌نورتر را ارائه می‌کنند، اما در عوض می‌توانند نمایشگر کلی روشن‌تر را ارائه دهند.

با این حال، محققان پروژه ULTRA-LUX از پتانسیل پروسکایت – یک کلاس از مواد با ساختار کریستالی تخصصی – برای خدمت به عنوان نیمه هادی در نمایشگرهای مبتنی بر LED استفاده کرده اند. با انجام این کار، آنها یک فناوری نمایشگر ایجاد کرده اند که می تواند تا ۱۰۰۰ برابر روشن تر از OLED های پیشرفته باشد، طبق تحقیقات منتشر شده در طبیعت.

این ماده که در سلول های خورشیدی استفاده می شود، می تواند چگالی جریان بسیار بالایی را تحمل کند، اما به گونه ای استفاده نشده است که نور را در یک صفحه نمایش منتشر کند. Imec با استفاده از معماری خود، پتانسیل PeLED ها را در نمایشگرهای آینده نشان داد و محققان اکنون قصد دارند یکی از آن ها را بسازند.

با این حال، ممکن است چند سال خوب باشد، با توجه به اینکه هنوز تحقیقات و مهندسی کافی وجود دارد، قبل از اینکه شاهد نمایشگرهایی در بازار باشیم که از این نوع فناوری نمایشگر استفاده می کنند.

بیشتر از TechRadar Pro


منبع: https://www.techradar.com/pro/thousand-times-brighter-than-oled-how-cheap-material-bound-to-revolutionize-solar-panels-could-one-day-also-make-your-laptop-display-finally-readable-in-bright-sunlight

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *