پرواز آزمایشی سوم استارشیپ بهمن یا اسفند انجام خواهد شد

اسپیس ایکس انتظار دارد که سومین پرواز آزمایشی یکپارچه‌ی فضاپیمای استارشیپ خود را در ماه فوریه انجام دهد. این شرکت در تلاش است تا با پیشبرد ساخت موشک نسل بعدی‌اش، فناوری‌های ضروری مورد نیاز برای فرود انسان روی ماه در برنامه آرتمیس را به نمایش بگذارد.

به‌گزارش اسپیس‌نیوز، جسیکا جنسن، قائم‌مقام واحد عملیات مشتری و هماهنگ‌سازی در اسپیس ایکس، ۹ ژانویه در جریان جلسه‌ی پرسش و پاسخ با خبرنگاران گفت: حفظ مجوز پرتاب جدید اداره‌ی هوانوردی فدرال آمریکا (FAA)، عامل کلیدی در تعیین تاریخ‌ یادشده برای پرواز آزمایشی بعدی استارشیپ است.

جنسن افزود اسپیس ایکس از منظر سخت‌افزاری می‌تواند در ژانویه آماده شود. آن‌ها آزمون‌های احتراق ثابت استارشیپ و سوپر هوی را در ماه دسامبر انجام دادند.

بااین‌حال، اسپیس ایکس هنوز درحال کار روی اقدامات اصلاحی شناسایی‌شده از پرواز دوم استارشیپ در ۱۸ نوامبر (۲۷ آبان) است، در آن پرواز ظاهرا بوستر سوپر هوی عملکرد خوبی داشت؛ اما مدت کوتاهی پس از جداسازی از استارشیپ منفجر شد. سپس مرحله‌ی فوقانی نیز در اواخر سوزش خود با فعال‌سازی سامانه‌ی توقف پرواز، منهدم شد.

بیشتر بخوانید

اسپیس ایکس جزئیات اندکی درباره‌ی حوادث پیش‌آمده برای سوپر هوی و استارشیپ در طول پرواز آخر آن‌ها ارائه داده است و جنسن نیز از از صحبت درباره‌ی اقدامات اصلاحی انجام‌شده خودداری کرد. وی با اشاره به اینکه رفع آن مشکلات، شرط دریافت تاییدیه‌ی جدید FAA است، افزود اسپیس ایکس انتظار دارد مجوز پرواز را در فوریه (بهمن یا اسفند) دریافت کند.

به‌گفته‌ی جنسن، اسپیس ایکس درحال کار روی نمایش قابلیت انتقال سوخت در فضا است. در آزمایشی که به منظور اثبات عملکرد این فناوری انجام خواهد شد، اسپیس ایکس سوخت فوق‌سرد را از مخزن «سربار» درون استارشیپ به مخزن اصلی آن منتقل می‌کند. این آزمون به عنوان پیش‌زمینه‌ای برای انجام آزمایش‌های بعدی انتقال سوخت از استارشیپ به استارشیپی دیگر در مدار طراحی شده است.

۱۰ پرتاب برای تامین سوخت؟

انتقال سوخت، فناوری حیاتی برای نسخه‌ی ماه‌نشین استارشیپ است؛ فضاپیمایی که به‌عنوان سامانه‌ی فرود انسانی در ماموریت آرتمیس ۳، انسان را در سال ۲۰۲۶ روی ماه فرود خواهد آورد. اسپیس ایکس درصدد ساخت ایستگاه سوختی در مدار نزدیک زمین است که به‌وسیله‌ی پرتاب مجموعه‌ای از استارشیپ‌های سوخت‌رسان پر خواهد شد. سپس آن ایستگاه به‌منظور سوخت‌رسانی به استارشیپ ماه‌نشین برای سفر به ماه به‌کار خواهد رفت.

تعداد پرتاب‌های مورد نیاز برای سوخت‌رسانی به استارشیپ ماه‌نشین، موضوعی بحث‌برانگیز بوده است

تعداد پرتاب‌های مورد نیاز برای سوخت‌رسانی به استارشیپ ماه‌نشین، موضوعی بحث‌برانگیز بوده است. ایلان ماسک، بنیانگذار و مدیرعامل اسپیس ایکس زمانی اظهار داشت که حداکثر به ۸ و شاید ۴ پرتاب استارشیپ سوخت‌رسان نیاز خواهد بود. اما لاکیشا هاوکینز، دستیار قائم‌مقام ناسا در برنامه‌ی ماه به مریخ ناسا، ماه نوامبر در جلسه‌ی کمیته‌ی مشورتی گفت تعداد پرتاب سوخت‌رسان‌ها، «۱۸ یا ۱۹» است.

بیشتر بخوانید

بااین‌حال جنسن باور دارد که درحدود ۱۰ عملیات سوخت‌رسانی کافی خواهد بود. وی با کوچک نشان‌دادن دشواری سوخت‌رسانی در فضا گفت: «انتقال سوخت در مدار پیچیده و ترسناک به‌نظر می‌آید؛ اما وقتی آن را به بخش‌های مختلف تقسیم کنیم، می‌بینیم که تقریبا به تمام قسمت‌های پیچیده در برنامه‌های عملیاتی خود دست یافته‌ایم.»

جنسن خاطرنشان کرد که اسپیس ایکس از طریق ماموریت‌های دراگون به مقصد ایستگاه فضایی بین‌المللی، فرایند پهلوگیری و اتصال دو فضاپیما به یکدیگر را به نمایش گذاشته و همچنین با پرتاب سریع موشک‌های فالکون ۹ و فالکون هوی، توانایی به پرواز درآوردن پشت سر هم موشک‌ها با فاصله‌ی چند ساعت از سکوهای مختلف را نشان داده است. اسپیس ایکس از این تجربیات برای عملیاتی‌کردن استارشیپ بهره خواهد گرفت.

جنسن در پایان افزود: «حتی اگر تعداد ماموریت‌ها گسترده باشد، ما توانایی انجامشان را داریم و قبلا از طریق وسایل نقلیه‌ی دیگر، آن را ثابت کرده‌ایم. ما می‌توانیم آنچه را که آرتمیس ۳ نیاز دارد، انجام دهیم.»


منبع: https://www.zoomit.ir/space/415031-spacex-february-third-starship-test-flight/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *