چرا زهره اینقدر مهمان نواز است؟ ESA ماموریت جدیدی را برای کشف این موضوع راه اندازی می کند

چرا زهره اینقدر مهمان نواز است؟  ESA ماموریت جدیدی را برای کشف این موضوع راه اندازی می کند

را آژانس فضایی اروپا (ESA) ماموریت جدیدی را برای کاوش نزدیکترین همسایه سیاره ای ما زهره با جزئیات بی سابقه ای آغاز کرده است.

این فضاپیما که با نام EnVision شناخته می شود، زهره را از هسته درونی سیاره تا جو بیرونی آن مطالعه خواهد کرد تا به اخترشناسان کمک کند تا بفهمند چرا جهان سوزان و سمی اینقدر با زمین متفاوت است.

کار بر روی فضاپیما و ابزارهای آن در اواخر سال جاری و پس از انتخاب یک پیمانکار صنعتی آغاز خواهد شد. EnVision قرار است روی board راه اندازی شود موشک آریان ۶ از فضاپیمای اروپا در گویان فرانسه در سال ۲۰۳۱٫

توماس وورین، سرپرست پروژه توضیح داد: «EnVision به سؤالات باز دیرینه درباره زهره پاسخ خواهد داد، که مسلماً کمترین درک از سیارات زمینی منظومه شمسی است.

زهره – که اغلب “همزاد زمین” نامیده می شود – یک جهنم واقعی است. خانه ابرهای ضخیم دی اکسید کربن، فشار روی زهره ۹۰ برابر فشار زمین است. این پوشش گازی باعث ایجاد یک اثر گلخانه ای فراری شده و دمای کره زمین را به ۴۶۰ درجه سانتی گراد رسانده است.

اما اگر به اندازه کافی بد به نظر نمی رسد، باران در زهره از اسید سولفوریک بسیار خورنده تشکیل شده است که در عرض چند ثانیه پوست شما را به شدت می سوزاند.

با این حال عجیب تر، “برف” در زهره وجود دارد. نه از آن نوع که بتوانید با آن گلوله برفی مبارزه کنید. این ماده از بقایای یخبندان بازالتی از فلزات بخار شده توسط جو سیاره تشکیل شده است.

زهره از نظر اندازه و فاصله از خورشید تا زمین مشابه است، بنابراین دقیقاً به همین دلیل است آب و هوای بسیار نامساعدی است که برای چندین دهه اخترشناسان را متحیر کرده است.

دانشمندان امیدوارند EnVision به کشف این راز کمک کند. اکسپدیشن به دنبال فاش شدن است چگونه زهره در طول زمان تکامل یافته است، اگر تا به حال اقیانوس داشته است، چقدر از نظر زمین شناسی فعال است و چرا اثر گلخانه ای فراری شروع شده است.

“ویژه EnVision رویکرد ماموریت برای مطالعه کل سیاره به عنوان یک منظومه است. سطح، درون و اتمسفر زهره را با دقت بی سابقه ای بررسی می کند و به ما امکان می دهد نحوه کار و تعامل آنها با یکدیگر را درک کنیم. آن گریت استراوم لیندنر، دانشمند پروژه این ماموریت گفت.

برای بررسی آب و هوای گذشته و حال سیاره، EnVision مجموعه وسیعی از ابزارهای علمی را به همراه خواهد داشت. یک صداگیر رادار زیرسطحی زیر سطح زهره را بررسی می کند، در حالی که ابزار راداری دوم، VenSAR، سطح را با وضوح کمتر از ۱۰ متر نقشه برداری می کند و ویژگی هایی مانند بافت سطح را تعیین می کند.

علاوه بر این، سه طیف سنج مختلف ساختار سطح و جو را بررسی خواهند کرد. یک آزمایش علوم رادیویی از امواج رادیویی برای مطالعه ساختار داخلی سیاره و خواص جو استفاده می کند.

این ماموریت بر اساس اولین فضاپیمای ESA که برای نقشه برداری از جو سیاره فرستاده شده است، Venus Express، که از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۴ به دور زهره می چرخید، ساخته شده است. اما این بار، EnVision در سفر خود تنها نخواهد بود.

اکتشافات ناسا داوینچی و وریتاس که زهره را نیز بررسی خواهند کرد، قرار است در دهه آینده پرتاب شوند.


منبع: https://thenextweb.com/news/why-is-venus-so-inhospitable-esa-launches-new-mission-to-find-out

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *