ژن‌های قدرت می‌توانند از ما دربرابر بیماری و مرگ زودرس محافظت کنند

بر اساس مطالعه‌ای که بر روی ۳۴۰۰۰۰ نفر در فنلاند صورت گرفت، برخی از افراد دارای ژن‌هایی هستند که آنها را به‌طور طبیعی قوی‌تر می‌کند. این بزرگ‌ترین مطالعه در نوع خود است.

علاوه‌بر داشتن پایه‌ای محکم برای بازسازی ماهیچه، افرادی که دارای استعداد و قدرت در عضلات دست هستند، تا ۲۳ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های رایج هستند و امید به زندگی طولانی‌تری دارند.

یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد که جزئیات ژنتیکی شخصی‌سازی شده درمورد قدرت و ضعف عضلانی می‌تواند به پزشکان کمک کند تا تشخیص دهند چه کسانی در معرض خطر برخی از بیماری‌ها هستند.

نویسنده اول، «پیوی هرانن»، از دانشگاه Jyväskylä در فنلاند، می‌گوید:

«طبق دانش ما، این اولین مطالعه‌ای است که ارتباط بین استعداد ژنتیکی برای قدرت عضلانی و بیماری‌های مختلف در این مقیاس را بررسی می‌کند.

تأثیر قدرت ماهیچه دست بر مرگ زودرس

این تیم فکر می‌کند عوامل ژنتیکی که بر قدرت عضلانی تأثیر می‌گذارد ممکن است در پیری سالم نقش داشته باشد. قدرت عضلانی، به ویژه قدرت ماهیچه دست، بر توانایی ما برای مدیریت بیماری‌ها و آسیب‌های مرتبط با افزایش سن تأثیر می‌گذارد. شواهد نشان می‌دهد که قدرت دست دارای یک جزء ژنتیکی قوی است.

ژن‌های قدرت می‌توانند از ما دربرابر بیماری و مرگ زودرس محافظت کنند

درحالی‌که این تحقیق بینش‌های ارزشمندی ارائه می‌کند، هرانن و همکارانش از دانشگاه Jyväskylä و دانشگاه هلسینکی تأکید می‌کنند که ما باید بیشتر بررسی کنیم که چگونه عوامل سبک زندگی مانند فعالیت بدنی با استعدادهای ژنتیکی برای تأثیرگذاری بر نتایج سلامتی تأثیر می‌گذارند.

آنها ۳۴۲۴۴۳ نفر را از مجموعه داده FinnGen (یک همکاری بین‌المللی از بانک‌های زیستی فنلاند که حاوی اطلاعات سلامتی و ژنتیکی است)، مورد مطالعه قرار دادند.

شرکت‌کنندگان ۴۰ تا ۱۰۸ ساله بودند که زنان ۵۳ درصدشان را تشکیل می‌دادند.

هرانن و تیم او از یک امتیاز چند ژنی (PGS) که اخیراً توسعه یافته‌ است، استفاده‌ کردند. آن‌ها افرادی را که ژن‌هایشان مستعد قدرت دست‌گیری قوی‌تر یا ضعیف‌تر (HGS) بود، مقایسه کردند. همچنین بررسی کردند که چگونه بر خطر ۲۷ پیامد سلامتی، از جمله مرگ‌ومیر و برخی از شایع‌ترین بیماری‌ها و شرایط غیرواگیر فنلاند تأثیر می‌گذارد.

بیماری‌ها و شرایط، شامل بیماری‌های قلبی و ریوی، اختلالات اسکلتی عضلانی و بافت همبند، سرطان‌ها، افتادگی و شکستگی و اختلالات روانی و شناختی می‌شود.

آنها دریافتند که نمره پلی‌ژنیک بالاتر برای قدرت دست (PGS HGS)، با خطر کمتر مرگ ناشی از علل قلبی عروقی و خطر کمتر مرگ زودرس به هر دلیلی مرتبط است، اگرچه اثرات آن اندک بود.

نویسندگان در مقاله منتشر شده‌ خود می‌نویسند:

«بر اساس نتایج ما، قدرت عضلانی، عملکردهای شناختی و اختلالات افسردگی تا حدودی توسط یک پیشینه ژنتیکی تنظیم می‌شوند و تأثیرات خود را اضافه می‌کنند. این موضوع اهمیت حفظ قدرت عضلانی کافی در طول عمر را برجسته می‌کند.»

بی‌تأثیر بر روی بیماری‌های ارثی

به‌نظر نمی‌رسد که PGS HGS بر میزان بهبودی ما از رویدادهای نامطلوب جدی سلامتی مانند بیماری ایسکمیک قلبی، سکته مغزی و شکستگی استخوان ران تأثیر بگذارد. تمام این موارد نیز در تجزیه و تحلیل آنها گنجانده‌ شده‌ است.

هرانن توضیح می‌دهد:

«به‌نظر می‌رسد که استعداد ژنتیکی برای قدرت عضلانی بالاتر، بیشتر بر توانایی ذاتی فرد برای مقاومت و محافظت از خود در برابر تغییرات پاتولوژیکی در طول پیری و مرگ زودرس منعکس می‌شود تا توانایی بازیابی یا بازگشت کامل پس از ناملایمات شدید جسمانی.»

این تیم پیشنهاد می‌کند که استفاده از PGS HGS به تنهایی در تنظیمات بالینی مفید نیست. با این‌حال، برای تحقیقات آینده می‌تواند با ارزش باشد. هنوز نمی‌دانیم ارتباط بین قدرت عضلانی و مشکلات سلامتی، به دلایل مستقیم است یا عوامل ژنتیکی و محیطی مشترک.

افراد با PGS HGS بالاتر همچنین احتمال کمتری برای ابتلا به برخی شرایط‌ اندازه‌گیری شده‌ داشتند. برای مثال، PGS HGS بالاتر با خطر افسردگی کمتر در هر دو جنس و با BMI کمتر در زنان مرتبط بود.

مهم‌ترین اثر در پلی آرتروز و زوال عقل عروقی (زوال عقل ناشی از محدودیت جریان خون به مغز، اغلب ناشی از سکته) مشاهده شد. در مقایسه با افرادی که در پایین‌ترین رتبه برای PGS HGS قرار داشتند، افرادی که در بالاترین رتبه قرار داشتند، ۲۳ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به پلی آرتروز و ۲۱ درصد برای خطر ابتلا به زوال عقل عروقی بودند.

محققان نتیجه‌گیری می‌کنند:

«این روش می‌تواند برای مطالعه چگونگی سبک زندگی، مانند فعالیت بدنی، تغییر ظرفیت ذاتی انسان برای مقاومت دربرابر بیماری‌ها و اینکه آیا تأثیر آنها بر سلامت به دلیل استعداد ژنتیکی برای قدرت عضلانی متفاوت است یا خیر، استفاده شود.»

همچنین برای تعیین اینکه آیا استعداد ژنتیکی فرد برای قدرت عضلانی، بر پاسخ‌های تمرینی و تمرین‌پذیری تأثیر می‌گذارد، تحقیقات بیشتری لازم است.


منبع: https://digiato.com/health/genes-for-strength-may-protect-against-early-death

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *