کارت گرافیک RTX 4090D انویدیا برای بازار چین معرفی شد

آمریکا دیگر اجازه نمی‌دهد که هر قطعه کامپیوتری به چین صادر شود و در همین راستا، انویدیا از نسخه مخصوص کارت گرافیک قدرتمند خود برای بازار این کشور رونمایی کرده است. این کارت گرافیک که انویدیا RTX 4090D نام دارد، با هسته‌های CUDA کمتر، قدرت پایین‌تری را نسبت به RTX 4090 در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

مشخصات کارت گرافیک انویدیا RTX 4090D

کارت گرافیک جدید انویدیا نسبت به RTX 4090 تعداد هسته‌های CUDA کمتری دارد. درحالی‌که RTX 4090 به ۱۶,۳۸۴ هسته کودا مجهز شده، مدل D دارای ۱۴,۵۹۲ هسته CUDA است. همچنین توان طراحی حرارتی آن از ۴۵۰ وات به ۴۲۵ وات کاهش یافته است.

کارت گرافیک RTX 4090D انویدیا برای بازار چین معرفی شد

درحالی‌که سایر مشخصات فنی این دو کارت گرافیک یکسان است، کارت گرافیک RTX 4090D نسبت به نسخه اصلی ۵ درصد ضعیف‌تر است. کارت گرافیک جدید انویدیا همچنان به ۲۴ گیگابایت حافظه GDRR6X مجهز شده است و فرکانس پایه ۲٫۲۸ گیگاهرتز دارد. این کارت گرافیک همچنین از نسل سوم هسته‌های RT و نسل چهارم هسته‌های تنسور بهره می‌برد.

ایالات‌متحده برای صادرات تراشه‌های قدرتمند به چین محدودیت وضع کرده است. این محدودیت‌ها نه‌تنها مانع عرضه پردازشگرهای گرافیکی هوش مصنوعی H800 و A800 در چین می‌شود، بلکه از فروش کارت گرافیک RTX 4090 هم در چین جلوگیری می‌کند.

به گفته انویدیا، این کارت گرافیک جدید به‌گونه‌ای طراحی شده است که از قوانین صادراتی ایالات‌متحده پیروی کند. این کارت گرافیک از ژانویه ۲۰۲۴ با قیمت ۱,۸۳۶ دلار روانه بازار چین می‌شود. عرضه این محصول باعث کاهش تقاضا برای کارت‌های گرافیک قدرتمند در چین خواهد شد و همچنین نشان می‌دهد که آمریکا به‌دنبال محدودکردن چین درزمینه هوش مصنوعی است.


منبع: https://digiato.com/computers-hardware/nvidia-rtx-4090d-china

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *