کارکنان می گویند استودیوی سونی Firesprite استعدادهای خود را در میان اتهامات مربوط به فرهنگ سمی از بین برده است

به گفته Eurogamer، استودیوی Firesprite که توسط سونی خریداری شده است، اخیراً در میان اتهامات مربوط به فرهنگ سمی در محل کار، به عنوان بخشی از تحقیقات در مورد این استودیو قبل از اخراج‌های اعلام شده توسط سونی در این هفته، از اخراج شده است.

این سازنده مستقر در لیورپول، عنوان راه اندازی PlayStation VR2 Horizon Call of the Mountain را سال گذشته پس از خرید توسط سونی در سال ۲۰۲۱ منتشر کرد. اما تأثیر بحران برای انتشار آن بازی و تغییرات در رهبری ارشد شرکت متعاقباً منجر به نارضایتی در استودیو شد. کارکنان به Eurogamer گفته اند – چیزی که یک منبع آن را “مرگ بر اثر هزاران بریدگی” توصیف کرده است.

نگران‌کننده‌ترین گزارش‌های منابعی است مبنی بر اینکه دو رهبر ارشد استودیوی پشتیبانی سونی XDev که برای کمک به رهبری Firesprite آورده شده‌اند، از آن زمان به تبعیض جنسی و سن‌گرایی متهم شده‌اند. گفته می شود که تحقیقات داخلی بعدی توسط سونی منجر به رد این ادعاها به عنوان “سوء تفاهم” شده است.


کارکنان می گویند استودیوی سونی Firesprite استعدادهای خود را در میان اتهامات مربوط به فرهنگ سمی از بین برده استپخش خبر: چرا این همه اخراج در صنعت بازی وجود دارد؟


پخش خبر: چرا این همه اخراج در صنعت بازی های ویدیویی وجود دارد؟

کاهش مشاغل در Firesprite در اوایل این هفته به عنوان بخشی از اعلام شد اخراج دسته جمعی در سراسر سونی اینتراکتیو اینترتینمنت. حدود ۹۰۰ کارمند SIE (معادل هشت درصد) شغل خود را از دست خواهند داد، اگرچه مشخص نیست که چه تعداد در Firesprite تحت تأثیر قرار گرفته اند. بلومبرگ گزارش داد که پروژه Twisted Metal سرویس زنده استودیو به دلیل از دست دادن شغل لغو شده است. Eurogamer می‌داند که این استودیو به‌طور جداگانه روی یک بازی پرطرفدار دیگر در فرنچایز سونی کار می‌کرد.

پیش از این اخراج‌ها، منابع می‌گویند که در ماه‌های اخیر تعداد «هشدارکننده‌ای» از کارمندان استودیو را پس از پرداخت پاداش نگهداری در ماه اکتبر ترک کرده‌اند، که برای پاداش کارکنان برای ماندن در توسعه‌دهنده پس از خرید سونی برای مدت زمان بیشتری طراحی شده بود.

بررسی‌های کارمندان عمومی Firesprite در سایت بررسی شرکت Glassdoor، مدیران استودیوهای “وحشتناک” را توصیف می‌کند که “از عمق خود خارج شده‌اند” و “فقط به پول خود اهمیت می‌دهند” که منجر به “فرهنگ سمی، قلدری” و “فرهنگ ترس” می‌شود. با این حال، یکی از بررسی‌های اخیر دیدگاه دلسوزانه‌تری دارد و بیان می‌کند که «روش قدیمی» Firesprite به هم ریخته است و سونی استودیو را دوباره شکل داده است، که «پرهای زیادی را به هم ریخته است».

Eurogamer برای درک دلایل این نارضایتی با تعدادی از منابع نزدیک به این شرکت صحبت کرده است که همه آنها به خاطر شغل خود می خواستند ناشناس بمانند. دیگران به ما گفتند که از ترس انتقام نمی خواهند در این تحقیقات شرکت کنند.

در حالی که برخی از کارکنان گفتند که معتقدند پس از تصاحب پلی استیشن تغییراتی در استودیو لازم است، برخی دیگر معتقدند دیدگاه شرکتی سونی فرهنگ شرکت را تغییر داده است. تصویر کلی آنها از یک Firesprite بسیار متفاوت با استودیو بود که قبل از خرید وجود داشت.

سونی مدت‌هاست که رابطه نزدیکی با Firesprite دارد که از خاکستر زاده شد استودیوی لیورپول که متاسفانه بسته شده است. این استودیو Playroom انحصاری PlayStation 4 و نسخه بعدی آن را توسعه داد و همچنین پشت سر اسپین آف LittleBigPlanet Run Sackboy Run بود. پس از کار بر روی چندین پروژه دیگر پلی استیشن VR، خرید Firesprite توسط سونی جرقه‌ای شگفت‌انگیز نشد.

یکی از منابع به Eurogamer گفت این تصاحب – که تا زمان اعلام عمومی آن برای اکثر کارکنان ناشناخته بود – “با احتیاط مثبت روبرو شد.” بسیاری از کارمندان از طرفداران پلی استیشن بودند و از این خبر هیجان زده بودند – به امید امنیت شغلی بهتر، پشتیبانی و مزایای دیگر، در حالی که توجه به ریسک فرآیندهای جدید شرکتی که همه با آن موافق نیستند. یک منبع گفت: “من فکر می کنم اکثر مردم آن را یا به عنوان یک فرصت یا “من آن را کنار می گذارم” دیدند.

با این حال، چندین رویداد منجر به تغییرات عمده در رهبری در Firesprite شد. این شامل مرگ غم انگیز یک رهبر منابع انسانی “غیرقابل جایگزین” بود که باعث شد تیم منابع انسانی کوچک استودیو قادر به مدیریت حدود ۳۰۰ پرسنل استودیو نباشند، در حالی که سیاست های منابع انسانی سونی را نیز در میانه خرید گنجانده است.

همه به جز یکی از بنیانگذاران اصلی Firesprite اکنون شرکت را در سال گذشته ترک کرده اند. یکی از منابع به Eurogamer گفت: «آخرین چیزی که Firesprite را به مکان خوبی برای کار تبدیل کرد، با آنها همراه شد. منابعی که با آنها صحبت کردیم در مورد دلیل خروج بنیانگذاران نامشخص هستند و صحبت از “اثر دومینو” وجود دارد. منابع گفته اند در داخل، گمانه زنی هایی وجود دارد مبنی بر اینکه سونی به جای خروج داوطلبانه، بنیانگذاران را مجبور به خروج کرده است. به عنوان مثال، جدایی ناگهانی رئیس سابق استودیو Graeme Ankers در ماه می، توسط یک منبع به سادگی “غیرقابل باور” توصیف شد، زیرا بر اساس جلسات اخیر همه شرکت ها، به نظر می رسید که او در حال برنامه ریزی برای آینده بلندمدت استودیو است.

رهبری جدید متعاقباً از استودیوی پشتیبانی سونی XDev به دست آمد، چیزی که یکی از منابع آن را “نپاتیسم کلاسیک” توصیف کرد. کارکنانی که با آنها صحبت کردیم، رئیس‌های جدید را به‌عنوان افرادی خارج از عمق یا ارزش‌های متفاوتی برای بنیان‌گذاران اصلی Firesprite توصیف کردند. یکی گفت: “به نظر می رسد نیازی به کسب رهبری نیست. و اعتماد از بین رفته است.” منبع دیگری آنها را به عنوان یک “ظلم سمی ناکافی”، “ظالم” و “قلدر” توصیف کرد که با مردم “انگار یک کارخانه” رفتار می کنند.

“به نظر می رسد که رهبری نیازی به به دست آوردن ندارد. و اعتماد از بین رفته است.”

Eurogamer می‌داند که یک تحقیق داخلی پس از ارائه حدود ۱۳ شکایت علیه دو رهبر XDev در رابطه با تبعیض جنسی و سن‌گرایی انجام شد. در حالی که منابع می گویند سونی این شکایات را به عنوان یک سوء تفاهم رد کرده است، Eurogamer متوجه می شود که برخی از دست اندرکاران گزینه های قانونی را برای پیشبرد بیشتر موضوع بررسی کرده اند و از آن زمان پرداختی مالی از سونی دریافت کرده اند.

یکی از کارمندان سابق نظر مثبت تری داشت و اظهار داشت: “من هرگز شاهد چیزی غیر از حرفه ای بودن از سوی رهبران و مدیران نبودم.” یکی دیگر گفت که سونی “بازی های سیاسی انجام داده و همکاران خود را به عنوان مسئول تعیین کرده است”، اما اعتراف کرد که استودیو برای جلوگیری از لغو پروژه ها نیاز به تغییر دارد. آنها گفتند که اگر زودتر تغییراتی ایجاد شده بود، ممکن است در مورد خروج مجدد فکر کنند.

همانطور که بود، منابع موافق هستند که تاثیر این اکتساب دو برابر بود. در کوتاه مدت، فشار بر سر راه انتشار Horizon Call of the Mountain افزایش یافت. در دراز مدت، منابع می گویند که فرهنگ شرکت از بین رفته است.

گفته می‌شود که این استودیو در حال کار بر روی تعدادی از پروژه‌ها قبل از خرید است که پس از آن ادغام شدند و رهبران پروژه را تحت فشار قرار دادند. برخی منابع گفتند که کارکنان به پروژه‌های جدیدی منتقل شدند که هیچ علاقه‌ای به آنها نداشتند، در حالی که با تمرکز رهبری سونی بر مسائل مبرم‌تر، حمایت از مدیریت میانی از بین رفت.

منابع می گویند که فشار برای استخدام استعدادهای خاص باعث شد تا نقش هایی برای استخدام افراد خاص ابداع شود، اما این تلاش با توقف استخدام از سوی سونی از بین رفت. یکی از منابع گفت: «سونی بدترین اشتباه ممکن را در خرید یک استودیو مرتکب شده و تا جایی مداخله کرده است که ممکن است به مارپیچ مرگ منجر شود و نتواند هیچ یک از پروژه‌هایی را که روی آن کار می‌کند تکمیل کند.

سونی بدترین اشتباه ممکن را در خرید یک استودیو مرتکب شده و تا جایی مداخله کرده است که ممکن است به مارپیچ مرگ منجر شود و نتواند هیچ یک از پروژه‌هایی را که روی آن کار می‌کند تکمیل کند.»

به طور خاص در Horizon، منابع می گویند که فشارهایی از سوی خالق Horizon Zero Dawn Guerrilla نیز وجود داشت، که – جای تعجب ندارد – از فرنچایز و شخصیت های آن که توسط استودیو دیگری استفاده می شد محافظت می کرد. آتش سوزی روی Firesprite بود تا Call of the Mountain را به یک فروشنده سیستم PSVR2 با کیفیت بالا تبدیل کند و به تاریخ ثابت آن به عنوان یک عنوان راه اندازی برسد، پس از اینکه از توسعه PS4 به PS5 منتقل شد. تیم پروژه در سه ماه دو برابر شد، اما این امر پویایی آن را تغییر داد و منابع می‌گویند که ادغام افراد تازه وارد دشوار بود.

“فشار زیادی روی تیم وجود داشت، نه تنها برای ارائه یک بازی، بلکه تغییر سیستم عامل و سیستم، افراد جدید. دامنه تغییر نمی کرد، کیفیت و تاریخ پایان تغییر نمی کرد. یک منبع گفت که قرار نیست تغییر کند.

در نتیجه، Horizon تا رسیدن به تاریخ انتشار خود دچار مشکل شد، اگرچه یکی از منابع کارکنان را علیرغم اینکه به آنها گفته شده بود که این کار را انجام ندهند، «به طور طبیعی خراشیده» توصیف کرد. در همین حال، پروژه های دیگر در نتیجه پیشرفت نکردند و کارکنان را ناامید کردند.

کارمندان Firesprite می گویند که این شرکت قبلاً به خاطر فرهنگ مثبت بودنش شناخته شده بود، اما منابع ادعا می کنند که این موضوع به همان میزان توسط سونی تایید نشده است و رهبری شرکت تازه نصب شده آن ارزش های مشابهی را نشان نداده است. کارکنان سابق می گویند که تصمیمات خلاقانه بزرگ به شیوه ای غیر همدلانه و با نگرش “فقط کار خودت را انجام بده” به تیم ها داده می شد.


Playroom VR، دارای چندین شخصیت Astrobot در مقابل پس‌زمینه‌ای با موضوع مینی‌بازی
Playroom VR، برای هدست اصلی PS VR. | اعتبار تصویر: Firesprite

با افزایش شکایات، منابع می گویند که خط شرکتی Firesprite همچنان باقی مانده است که با وجود تعدیل نیرو و خروج کارکنان، هیچ مشکلی وجود ندارد، و رهبری مکرراً ادعا می کند که همه چیز خوب است. یکی از منابع گفت: “به نظر می رسد که Firesprite برای محافظت از ظاهر عمومی خود به دلیل نگرانی های تیمی که در آنجا باقی مانده است، ارزش قائل است.”

دیگران تجربه مثبت تری داشتند، و به «فشار قوی مدیریت جدید برای فراگیر بودن» اشاره کردند که «افرادی از طیف وسیع‌تری از پیشینه‌ها، قومیت‌ها و هویت‌های جنسیتی ارزش‌گذاری می‌شوند و با هم کار می‌کنند».

منبع دیگری گفت: «درک کردن تفاوت های ظریف واقعاً سخت است [the situation]”، اما اضافه کرد: “هر روز سر کار می آمد و وقتی از خواب بلند می شوید احساس خستگی می کنید. این فقط فرسودگی نیست، استرس است. این مردم احساس می کنند که حمایت نمی شوند.”

این فقط فرسودگی شغلی نیست، استرس است. مردم احساس می‌کنند که حمایت نمی‌شوند.»

بررسی‌های عملکرد کارکنان با پایان پروژه Horizon همراه بود، اما به دلیل ترک تعداد زیادی از کارکنان، بسیاری از آن‌هایی که باقی مانده بودند، بدون بازبینی یا تعدیل حقوق از سوی مدیران خط باقی ماندند. یکی از منابع توضیح داد که باید بدون بازخورد مدیر قبلی یا هدایت منابع انسانی، یک بررسی عملکرد را به شخصی که مدیریت نکرده بودند ارائه دهد. آنها گفتند: «این یک مدیریت بد است. منبع دیگری Firesprite را احساس “سرخوردگی و ناامیدی” کرد و استودیو را به عنوان “کشتی در حال غرق شدن” توصیف کرد.

بنابراین، برای آینده، منابع به رهبری پیشنهاد می کنند که اصول استودیو را مجدداً بررسی کنند، به کارکنان آن گوش دهند و تصمیم بگیرند که فرهنگ چگونه خواهد بود. علاوه بر این، Firesprite باید به دنبال راه‌های تازه برای تفکر و رهبری خارج از سونی باشد.

یک منبع با اشاره به وضعیت Firesprite گفت: “صنعت در حال حاضر واقعاً آسیب می بیند.” اخراج کارکنان در کل صنعتو چگونه این ممکن است بر شهرت بلندمدت استودیو و خود پلی استیشن تأثیر بگذارد. “تلفات زیادی وجود دارد، اما این چیزها اتفاق می افتد. مردم خاطرات طولانی در مورد جایی که تجربه های بدی داشته اند دارند و این خاطرات طولانی به این معنی است که افرادی هستند که می گویند “من نمی خواهم برگردم و برای Firesprite کار کنم. “، یا حتی “من نمی خواهم در سونی کار کنم”.

«همیشه دنبال پول بر سر مشاغل و بازی‌هایی که مردم روی آن‌ها کار کرده‌اند و تعادل بهتری در آنجا ایجاد می‌کنید، به‌ویژه زمانی که می‌بینید شرکت‌هایی پول هنگفتی به دست می‌آورند، اما همچنان تعدیل‌های هنگفتی ایجاد می‌کنند.

من فکر می‌کنم باز بودن، شفاف بودن و حمایت کردن است… گوش دادن به زمانی که مردم پرچم را تکان می‌دهند و چیزی اشتباه می‌گویند.»

Eurogamer برای اظهار نظر در مورد این گزارش با سونی تماس گرفت اما هنوز پاسخی دریافت نکرده است.


منبع: https://www.eurogamer.net/sony-studio-firesprite-has-been-shedding-talent-amidst-accusations-of-toxic-culture-staff-say?utm_source=feed&utm_medium=rss&utm_campaign=feed

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *