کاوشگر ماه پرگرین و محموله آن احتمالاً در جو زمین خواهند سوخت

به نظر می رسد مکان استراحت نهایی فرودگر قمری Peregrine به خانه ای باز می گردد که از آنجا شروع شده است. فضاپیمای محکوم به فنا، که مدت کوتاهی پس از پرتاب دچار یک ناهنجاری شد و از آن زمان تاکنون پیشران نشت می کند، انتظار می رود در جو زمین بسوزد، نجومی این آخر هفته در یک به روز رسانی در X نوشت. این شرکت قصد دارد یک کنفرانس مطبوعاتی با ناسا در روز پنجشنبه ۱۸ ژانویه در ساعت ۱۲ بعد از ظهر به وقت شرقی برگزار کند تا درباره سرنوشت فرودگر گفتگو کند.

Peregrine پس از اولین بار در ۸ ژانویه شناسایی شد و Astrobotic به‌روزرسانی‌های وضعیت شبانه‌روزی را منتشر کرده است. این شرکت روزها پیش فرود نرم روی سطح ماه را رد کرد، اما در مورد اینکه دقیقا به کجا ختم خواهد شد، تردیدهایی وجود دارد. پرگرین موفق شد به فاصله قمری برسد – رسیدن ۲۳۸۰۰۰ مایل از زمین در روز جمعه و سپس ۲۴۲۰۰۰ تا از شنبه – اما به دلیل جایی که ماه در حال حاضر در مدار خود قرار دارد، چیزی برای دیدار با آن وجود نداشت.

اگر همه چیز طبق برنامه پیش می رفت، پرگرین حدود ۱۵ روز پس از پرتاب با ماه ملاقات می کرد و در آن نقطه می توانست انتقال از مدار زمین به مدار ماه را آغاز کند. تنها شش روز از آن زمان می گذرد، و عرضه سوخت رو به کاهش Peregrine به احتمال زیاد آن را برای ۹ بار دیگر حمل نمی کند. Astrobotic در آخرین به‌روزرسانی خود در روز شنبه نوشت: «تلاش‌های تحلیلی ما به دلیل نشت پیشران چالش‌برانگیز بوده است، که عدم قطعیت را به پیش‌بینی‌های مسیر خودرو اضافه می‌کند». آخرین ارزیابی ما اکنون نشان می دهد که فضاپیما در مسیری به سمت زمین قرار دارد، جایی که احتمالاً در جو زمین می سوزد.

همیشه یک ریسک شناخته شده بود که Peregrine Mission One ممکن است اینگونه به پایان برسد; فرود روی ماه بسیار دشوار است. این ماموریت تجاری اولین مورد از مواردی بود که تحت برنامه خدمات باربری ماه تجاری ناسا (CLPS) قرارداد بسته شد، و کریس کولبرت، مدیر برنامه CLPS ناسا، در یک جلسه توجیهی قبل از پرتاب هفته گذشته گفت: “ما متوجه هستیم که موفقیت نمی تواند تضمین شود.”

این مقاله در ابتدا در Engadget در https://www.engadget.com/peregrine-moon-lander-and-its-cargo-will-likely-burn-up-in-earths-atmosphere-204002942.html?src=rss منتشر شد.


منبع: https://www.engadget.com/peregrine-moon-lander-and-its-cargo-will-likely-burn-up-in-earths-atmosphere-204002942.html?src=rss

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *