کاوشگر ماه ژاپنی SLIM بیش از یک هفته پس از فرود وارونه به زندگی باز می گردد

فرودگر ماه ژاپنی پس از ۹ روز کامل از فرود بر سطح ماه، قدرت خود را به دست آورد. تقریبا وارونه و متعاقباً خاموش شد، JAXA (سازمان اکتشافات هوافضای ژاپن) اعلام کرد. تغییر در موقعیت خورشید به پانل های خورشیدی اجازه می دهد تا نور دریافت کنند و باتری کاوشگر را شارژ کنند و به JAXA امکان برقراری مجدد ارتباط را داد.

مدت کوتاهی پس از سقوط SLIM (کاوشگر هوشمند برای بررسی ماه) اوضاع وخیم به نظر می رسید. آژانس بلافاصله متوجه مشکلی در تولید برق شد، اما توانست یک جفت کاوشگر را روی سطح ماه پرتاب کند. Lunar Excursion Vehicle 2 (LEV-2) عکسی باورنکردنی از SLIM گرفت که نشان می‌دهد آن را وارونه نشان می‌دهد و پانل‌هایش به دور از خورشید هستند. علت آن خرابی موتور اصلی بوده است.

JAXA فکر می‌کرد که این احتمال وجود دارد که کاوشگر بتواند زمانی که پرتوهای خورشید بیشتر به سمت پنل‌های خورشیدی حرکت کند، بازیابی شود و این دقیقاً همان چیزی است که اتفاق افتاد. مدت کوتاهی پس از به دست آوردن قدرت، تصویر دیگری از یک صخره که قبلاً تصویربرداری شده بود به نام "پودل اسباب بازی" با استفاده از دوربین طیفی چند باندی این تیم همچنین چندین صخره دیگر را با نام‌هایی با مضمون سگ‌ها از جمله هدف قرار می‌دهد "سنت برنارد" "بولداگ" و "شیباینو."

فرود وارونه ممکن است مانند یک خطای غیرقابل جبران به نظر برسد، اما به نظر می رسد که اکنون ماموریت می تواند کمابیش طبق برنامه پیش برود. در حالی که LEV-2 به اندازه بیسبال سطح را کاوش می کند (ارسال داده ها از طریق کاوشگر LEV-1 که دو دوربین نیز دارد)، SLIM هر علمی را که می تواند به دست می آورد.

در هر صورت، این مأموریت قبلاً موفقیت آمیز تلقی می شد، زیرا هدف اولیه فرود دقیق بود. دقیقاً این کار را انجام داد و به نقطه ای در ۵۵ متری (۱۸۰ فوت) هدف خود برخورد کرد. مشخص نیست که SLIM چقدر بیشتر می تواند کار کند، زیرا هرگز برای زنده ماندن در یک شب خورشیدی طراحی نشده است و شب بعدی در روز پنجشنبه اتفاق می افتد.

این مقاله ابتدا در Engadget در https://www.engadget.com/japans-slim-lunar-probe-returns-to-life-more-than-a-week-after-landing-upside-down-124507467.html منتشر شد. ?src=rss


منبع: https://www.engadget.com/japans-slim-lunar-probe-returns-to-life-more-than-a-week-after-landing-upside-down-124507467.html?src=rss

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *