کاوش در دنیای جدید بازی های FMV چینی

در ژانویه ۲۰۱۹، نگهبان نامرئی (یا به زبان چینی 龙形守护者)، یک بازی ویدئویی تمام حرکتی تاریخی و غنی از داستان، یا FMV، در صفحات استیم چینی، هنگ کنگ و تایوانی و همچنین WeGame منتشر شد. علیرغم اینکه تبلیغات زیادی دریافت نکرد، به موفقیت بزرگی تبدیل شد. امتیاز ۹/۱۰ در Steam با بیش از ۴۸۰۰۰ نقد و ۹٫۶/۱۰ در Douban (در اصل معادل چینی IMDB برای بازی ها، فیلم ها، کتاب ها و سایر رسانه ها) با حدود ۳۲۰۰۰ نقد حفظ شد. علاوه بر این، جایزه BAFTA Breakthrough China را به دست آورد و جایگاه خود را به عنوان یکی از تحسین‌شده‌ترین و پرفروش‌ترین بازی‌های سال‌های اخیر تثبیت کرد.

خط داستانی ظریف و شخصیت های چند لایه آن کسانی که در ابتدا فکر می کردند این بازی یک درام جنگی معمولی ضد ژاپنی است، به طرز خوشایندی شگفت زده شد. این حتی انتظارات کسانی را که معتقد بودند ممکن است تقلید ارزانی از بازی ماجراجویی محبوب ژاپنی، ۴۲۸: Shibuya Scramble باشد، از بین برد.

از کجا آمده؟ در سال ۲۰۱۵، گروهی متشکل از شش نفر که علاقه زیادی به فیلمسازی تعاملی داشتند، آزمایش هایی را با قالب های مختلف طراحی بازی آغاز کردند. آنها همچنین از دانش آموزان دعوت کردند تا فیلمنامه های خود را اجرا کنند. یکی از پروژه های اولیه آنها The Secret Life of the Empress Dowager Cixi بود، یک بازی رمانتیک تعاملی (که اغلب “رمان تصویری” نامیده می شود) با بازیگران لایو اکشن. این روایت به بررسی سفر واقعی زندگی صیغه‌ای می‌پردازد که به رتبه‌ها صعود کرد تا ملکه چین شود.

در طول تحقیقات خود، توسعه دهندگان خود را در بازی های مشابهی مانند Heavy Rain غرق کردند. کاوش آنها آنها را به یک مکاشفه مهم سوق داد: سناریوی ایده آل برای یک بازی ماجراجویی انتخاب کنید، یک داستان جاسوسی است که در زمان آشفتگی سیاسی اتفاق می افتد. در چنین شرایطی، بازیکنان نه تنها با تصمیمات دشوار برای زنده ماندن در شرایط وخیم دست و پنجه نرم می کنند، بلکه باید انگیزه های پنهان افراد را نیز کشف کنند.


کاوش در دنیای جدید بازی های FMV چینی
شیو موتو، یک سیاستمدار ژاپنی در منچوری اشغالی، با دقت صداگذاری می‌شود تا کسی را به تصویر بکشد که لهجه ژاپنی ملایمی دارد اما می‌تواند چینی را روان صحبت کند. جزئیات چیزی است که محافظ نامرئی را خاص می کند. | اعتبار تصویر: New One Studio

در حالی که بازی هایی مانند Heavy Rain منبع الهام بودند، تولید The Invisible Guardian به روند توسعه سنتی اکثر بازی ها پایبند نبود. مردم به هر نحوی که می توانستند در پروژه مشارکت داشتند و اکثریت فاقد تجربه قبلی در نقش های مربوطه بودند. به عنوان مثال، لباس دوزها، هنرمندان گریم و متخصصان لوازم جانبی باید دقیقاً در میانه تیراندازی دوره های تحقیقاتی و آموزشی را برگزار می کردند. سیلویا، طراح اصلی داستان، می‌گوید: «هر روز چالش‌های غیرمنتظره‌ای وجود داشت، و ما مجبور بودیم با موانع جدیدی که پیش می‌آمدند سازگار شویم.» آنها حتی مجبور شدند برای پرداخت پول به استودیوهای موسیقی حرفه ای در جیب خود فرو بروند. با وجود برنامه تولید تصادفی، The Invisible Guardian یک بازی استثنایی است که چالش های توسعه آن را منعکس نمی کند.

چیزی که The Invisible Guardian را خاص می کند فقط خود بازی نیست، بلکه چیزی است که شعله ور شده است. دینگ لیانگ، تهیه‌کننده شرکت فناوری Tianjin Yunyun، نمونه بارز یک طراح بازی با تجربه است که از The Invisible Guardian برای ایجاد FMV تعاملی خود الهام گرفته است. او می‌گوید: «وقتی The Invisible Guardian را بازی کردم، من را به یاد بازی‌های نوولایی دیگری مانند Ace Attorney انداخت. “من فکر کردم، به جای کلیک کردن روی دیالوگ ها برای تعامل با جن های نیمه بیکار در پس زمینه، چقدر هیجان انگیز است که سکانس های لایو اکشن با کیفیت فیلم را روایت کنیم؟” این الهام منجر به تشکیل شرکت فناوری Tianjin Yunyun و ایجاد یک عنوان کارآگاهی FMV به نام Underdog Detective (یا 神都生生探 به زبان چینی) شد، که به دنبال بازی‌های ماجراجویی نقطه و کلیک، اما شامل شاخه‌های مختلف شد. سبک روایت نگهبان نامرئی، و در زمان سلسله تانگ.

برخلاف The Invisible Guardian یا ۴۲۸: Shibuya Scramble، یک بازی ماجراجویی ژاپنی که از بازیگران لایو اکشن استفاده می کرد و منبع الهام The Invisible Guardian بود، Underdog Detective کاملاً لایو اکشن است و تصاویر بیکار را حذف نمی کند. این بازی دارای مکانیک های مختلف جذاب از ژانرهای مختلف است، مانند بررسی صحنه های جرم با کلیک بر روی نقاط مورد علاقه و انتخاب فرد مناسب برای متهم کردن با استفاده از روتوسکوپی.

دینگ لیانگ توضیح می‌دهد که تولید فوق‌العاده چالش برانگیز بود، بیش از هر بازی دیگری که قبلاً روی آن کار کرده بود. استدلال او در ماهیت منحصر به فرد توسعه FMV نهفته است. در این قالب، ایجاد تغییرات، برخلاف بازی‌های دیجیتال سنتی، بسیار دشوار است. اگر همه چیز از همان ابتدا فیلمبرداری و تولید نشود، جمع آوری بازیگران و تیم سازنده، به خصوص با بودجه محدود، برای فیلمبرداری مجدد صحنه ها تقریبا غیرممکن می شود. علاوه بر این، لیانگ اشاره کرد که ارزش تولید اغلب با درام های چینی برابری می کند و ممکن است یکی از دلایل موفقیت آنها در کشور باشد. بسیاری از بازیگران FMV در درام های چینی نیز بازی می کنند که به جذب افراد بیشتر کمک می کند.


سه مرد در این صفحه از کارآگاه Underdog، جلوی میز غرق در فکر ایستاده اند.
Underdog Detective راه اندازی سختی داشت زیرا سازندگان تصمیم گرفتند علیرغم کامل شدن بازی در زمان عرضه، آن را در دو قسمت منتشر کنند. | اعتبار تصویر: Tianjin Yunyun Technology Co., Ltd.

به گفته لیانگ، ساخت یک بازی FMV شبیه ساختن یک فیلم است، اما با بودجه بسیار محدود، جدول زمانی تولید بسیار طولانی‌تر، و بسیاری از موانع چالش برانگیز که در نهایت می‌توانند شما را خسته کنند. در واقع، این دقیقاً همان چیزی است که بسیاری از تولیدات FMV در چین با آن روبرو هستند. لیانگ همچنین اشاره می‌کند که پروژه‌های متعددی پس از موفقیت فوق‌العاده The Invisible Guardian آغاز شد، اما به اندازه Underdog Detective خوش شانس نبودند.

یکی از ویژگی های متمایز Underdog Detective در مقایسه با The Invisible Guardian این است که سازندگان آن بازی را به زبان های انگلیسی، ژاپنی و کره ای بومی سازی کردند. در حالی که کیفیت بومی‌سازی اغلب فضایی را برای بهبود می‌گذارد، اما هنوز گامی در جهت درست بود.

با این حال، بازی‌های FMV، مانند اکثر بازی‌های چینی، همچنان با چیزی که فقط می‌توان آن را «نفرین انحصار چینی» توصیف کرد، دست و پنجه نرم می‌کند. بسیاری از بازی‌ها یا فاقد هرگونه بومی‌سازی هستند یا از تلاش‌های ترجمه ناکافی رنج می‌برند. Ruyou Wen، محقق مطالعات بازی در دانشگاه کانتربری، پیشنهاد می‌کند که این ممکن است به دلیل این فرض باشد که FMV‌های چینی در خارج از کشور محبوب نیستند و فروش آن پول و تلاش لازم برای بومی‌سازی با کیفیت را جبران نمی‌کند.

برای قرار دادن این وضعیت، می توان آن را به روزهای اولیه بازی های ژاپنی تشبیه کرد، زمانی که تنها تعداد کمی از آنها به بازار غرب راه یافتند. ایده بومی سازی یک بازی مانند Shin-Chan: My Summer Vacation بی سابقه بود و حتی عناوین معتبری مانند سری Final Fantasy نیز بومی سازی های مشکوکی دریافت کردند.

در ژانویه ۲۰۲۳، Breakout 13 در Steam منتشر شد، عنوانی که در سطح بین‌المللی مورد استقبال قرار گرفت و به موضوع «درمان پزشکی اعتیاد به بازی‌های ویدیویی» در سرزمین اصلی چین می‌پردازد. الهام گرفته از یک داستان واقعی Breakout 13 که شامل یک اردوگاه توانبخشی است که از درمان شوک الکتریکی و شیوه های غیرانسانی برای “درمان” اعتیاد به بازی های ویدئویی و اینترنت کودکان استفاده می کند، داستانی قدرتمند و در عین حال شوخ را روایت می کند که توجه قابل توجهی را به خود جلب کرد.

این بازی نه تنها به دلیل کیفیت و مضامین آن استثنایی است، بلکه به این دلیل که ترجمه انگلیسی تقریباً بی عیب و نقصی دارد و آن را از ترجمه های اغلب ناشیانه ای که در بسیاری از عناوین چینی قبلاً ذکر شد متمایز می کند. این بازی بودجه قابل توجهی داشت و بخش قابل توجهی به ساخت یک خط انگلیسی صیقلی و باکیفیت اختصاص داشت.

Shurui Zhang، طراح بازی در Gamera Games، شرکتی با حضور جهانی موفق، پیشنهاد می کند که موفقیت Breakout 13 شاید بتواند راه را برای سرمایه گذاری بیشتر در بومی سازی چنین عناوینی هموار کند. ژانگ، و همچنین لیانگ، اشاره کردند که حضور بی‌نظیر C-Dramas و تأثیر آن‌ها به پرورش مخاطبان زیادی برای FMV‌ها که اساساً «C-Dramaهای تعاملی» هستند، کمک کرده است.

با توجه به علاقه روزافزون به بازی‌های FMV یا نوولا در میان توسعه‌دهندگان و گیمرهای غربی، به نظر می‌رسد که ممکن است پتانسیلی برای این شهرت فرهنگی وجود داشته باشد تا به رسمیت شناخته شود. عناوینی مانند Late Shift، Her Story و As Dusk Falls پایگاه‌های طرفدارانی را برای رمان‌های تخیلی FMV/تصویری ایجاد کرده‌اند. و در حالی که FMV ها در غرب جایگاه ویژه ای دارند، لزومی ندارد که اینطور بماند.


منبع: https://www.eurogamer.net/exploring-the-new-world-of-chinese-fmv-games?utm_source=feed&utm_medium=rss&utm_campaign=feed

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *