کهکشان UHZ1 به همراه سیاه‌چاله

خوشه‌ کهکشانی عظیم آبل ۲۷۴۴ (Abell 2744) که تحت تأثیر ماده تاریک است، با نام خوشه‌ پاندورا شناخته می‌شود. این خوشه در فاصله ۳٫۵ میلیارد سال نوری از ما در صورت فلکی سنگ‌تراش (Sculptor) قرار دارد.

در تصویر امروز ناسا چه می‌بینیم؟

اخترشناسان از جرم عظیم خوشه کهکشانی به عنوان یک عدسی گرانشی به منظور پیچ‌وتاب فضا-زمان و بزرگ‌نمایی اجرام دورتر که درست در پشت آن قرار دارند استفاده کرده و یک کهکشان پس‌زمینه به نام UHZ1 را با انتقال به سرخ Z = 10.1 کشف کردند. انتقال به سرخ قابل‌توجه UHZ1، این کهکشان را بسیار دورتر از آبل ۲۷۴۴، در فاصله ۱۳٫۲ میلیارد سال نوری نشان می‌دهد. این زمانی است که کیهان ما ۳ درصد سن فعلی خود را داشت.

کهکشان UHZ1 به همراه سیاه‌چاله

این تصویر، ترکیبی از تصاویر پرتو ایکس «رصدخانه پرتو ایکس فضایی چاندرا» (رنگ ارغوانی) و طیف فروسرخ تلسکوپ فضایی جیمز وب است. UHZ1 در عکس‌های الحاقی کوچک این تصویر مشخص شده است. تابش پرتو ایکس UHZ1 که در داده‌های چاندرا پیدا شده، اثری از یک سیاه‌چاله اَبَرپرجرم درحال رشد در مرکز این کهکشان نشان می‌دهد.

بنابر این دستاورد، سیاه‌چاله‌ درحال رشد UHZ1 به دورترین سیاه‌چاله‌ای تبدیل می‌شود که توسط پرتو ایکس کشف شده است؛ کشفی که اکنون به چگونگی و زمان تشکیل اولین سیاه‌چاله‌های ابرپرجرم در کیهان اشاره می‌کند.


منبع: https://digiato.com/astronomy/uhz1-distant-galaxy-and-black-hole-apod

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *