گروک چیست؟ رقیب جنجالی ChatGPT ایلان ماسک توضیح داد

گروک! ممکن است اینطوری از زبان بیرون نیاید ChatGPT یا Windows Copilot، اما این یک ربات چت مدل زبان بزرگ است. Grok که توسط xAI، شاخه ای از برنامه نویسانی که پس از خرید ایلان ماسک X (که قبلاً توییتر نامیده می شد) به کار خود ادامه دادند، برای رقابت مستقیم با مدل های GPT-4 OpenAI طراحی شده است. بارد گوگلو طیف وسیعی از چت ربات های عمومی دیگر.

Grok که در نوامبر ۲۰۲۳ راه اندازی شد، به گونه ای طراحی شده است که یک ربات چت با فیلتر کمتری نسبت به سایر هوش مصنوعی ها باشد. گفته می‌شود که «کمی شوخ‌طبعی دارد و رگه‌ای سرکش دارد».

این فقط برای کاربران X Premium است

گروک چیست؟  رقیب جنجالی ChatGPT ایلان ماسک توضیح داد
جان مارتیندیل/DigitalTrends

آیا می خواهید خودتان با گروک بازی کنید؟ شما می توانید، اگر شما یک مشترک X Premium+ و همچنین در ایالات متحده اقامت داشته باشید (r استفاده از a VPN). با این حال، یک لیست انتظار برای آزمایش نمونه اولیه وجود دارد، بنابراین هیچ تضمینی وجود ندارد که وارد آن شوید.

در حالی که ممکن است انتظار داشته باشید که وقتی از نسخه بتا خارج می شود، برای مخاطبان گسترده تری باز شود، ماسک پیشنهاد کرده است که Grok برای آینده قابل پیش بینی یک ویژگی انحصاری برای مشترکین Premium + X باقی خواهد ماند.

این یک چت بات است

فقط چند هفته پس از بحث در مورد چگونگی مشک خطرناک او فکر کرد که پیشرفت های اخیر در هوش مصنوعی بوده است، Grok را به صورت بتا راه اندازی کرد. اگرچه او ادعا کرد که در سبک ارتباطی خود بازتر خواهد بود، با فیلتر موضوعی کمتر، در نهایت یک ربات چت مانند بقیه است.

به این دلیل که تقریباً به همین روش ساخته شده است. این یک هوش مصنوعی مدل زبان بزرگ است، به این معنی که با استفاده از داده های آموزشی زیادی ساخته شده است، برخی از X، برخی از وب به طور گسترده. به ما گفته شده است که آن را بر روی مدل زبان بزرگ Grok-1 (LLM) با حدود ۳۳ میلیارد پارامتر اجرا می کند. این امر آن را پشت سر LLaMa متا و OpenAI قرار می دهد GPT-4، که به ترتیب دارای ۷۰ میلیارد و ۱٫۷۶ تریلیون پارامتر هستند. همچنین تنها برای چند ماه آموزش داده شد، در حالی که سایر مدل ها سال ها طول کشیده تا کنار هم قرار گیرند.

شاید به همین دلیل است که به نظر می رسد Grok به همان اندازه (اگر نه بیشتر) به توهمات حساس است مانند سایر هوش مصنوعی ها مانند ChatGPT. هنگامی که از آنها برای پاسخ واقعی خواسته می شود، اغلب حقایق را می سازد یا به منابع ناموجود استناد می کند.

از داده های X استفاده می کند

یکی از نقاط قوت فروش Grok این است که داده‌های زنده را از X به ارمغان می‌آورد. در جایی که سایر مدل‌های زبان ممکن است از Google یا Bing برای یافتن اطلاعات به‌روز برای تقویت پاسخ‌های خود به درخواست‌های کاربر استفاده کنند، Grok می‌تواند پاسخ‌های خود را بر اساس بالا تنظیم کند. اطلاعات به روز از X. این به آن امکان دسترسی به اطلاعاتی را می دهد که چت ربات های دیگر ندارند، اما همچنین به این معنی است که به طور بالقوه بیشتر مستعد ابتلا به اطلاعات نادرست به دلیل گسترش گسترده آن در X از زمان تصاحب ماسک است.

اما این بدان معناست که به حساب X ماسک دسترسی دارد. که به معنی آن است همیشه با او موافق نیست.

قرار است ضد بیدار باشد، اما اینطور نیست

یکی از دلایل اصلی تصاحب X توسط ماسک و راه اندازی Grok، تلاش او برای مقابله با چیزی است که او آن را “بیداری” می داند. قرار بود گروک یک هوش مصنوعی باشد که از ادب اجتماعی به نفع یک برند خاص طنز، و همچنین تمایل به تکیه بر تعصبات سیاسی خود اجتناب می‌کرد. با این حال، معلوم نشد که اینطور باشد. در واقع، بسیاری از طرفداران اولیه ماسک و گروک اکنون از وجود هوش مصنوعی شکایت دارند توسط “برنامه نویسان بیدار” گرفته شده است.

آیا گروک توسط برنامه نویسان بیدار دستگیر شده است؟

من در اینجا به شدت نگران هستم. ???? https://t.co/lrlOJ79Mzz

— نقره ای وال استریت (@WallStreetSilv) 8 دسامبر ۲۰۲۳

در واقعیت، داده‌های آموزشی Grok بر اساس داده‌های مشابه هر هوش مصنوعی دیگری بود: انسان‌هایی که به صورت آنلاین با یکدیگر تعامل دارند. بنابراین، گروک احتمالاً فارغ‌التحصیل می‌شود تا شبیه سایر هوش مصنوعی‌های موجود در جهان باشد.

در حالت پیش‌فرض، اکثر محققان دریافتند که Grok با آن پاسخ می‌دهد یک پاسخ آشکارا خنثی اگر در مورد موضوعاتی که توسط مفسران راست‌گرا بحث‌برانگیز دیده می‌شود، سؤال شود، مانند کنترل اسلحه، تغییرات آب و هوا، یا تئوری‌های توطئه ابطال‌شده. با این حال، اگر از حالت استاندارد “سرگرم کننده” به حالت عادی آن تغییر دهید، پاسخ های مستدل تری ارائه می دهد.

از ChatGPT وام گرفته است

پیدا شده است که Grok به گونه ای پاسخ می دهد که گویی گاهی اوقات ChatGPT است. این به این دلیل نیست که بر اساس فناوری مشابه ChatGPT ساخته شده است، بلکه به این دلیل است که از زمان انتشار ChatGPT در وب آموزش داده شده است. این باعث شد تا محتوای نوشته شده با هوش مصنوعی را بالا ببرد و در یک نمونه، یک سیاست حفظ حریم خصوصی OpenAIکه به کاربرانش بازخورد داد که انگار آن را نوشته است.

این مشکلی است که توسط تعدادی از کارشناسان ذکر شده است و در صورت عدم رسیدگی ممکن است با تمام هوش مصنوعی های LLM بدتر شود. در دنیایی که هوش مصنوعی می‌تواند و هر روز کوه‌هایی از محتوای بازیافتی ایجاد می‌کند، توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی به راهی برای تمایز بین هوش مصنوعی و محتوای انسانی نیاز دارند تا مدل‌های آینده خود را فقط بر روی محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی آموزش ندهند.

این نام برگرفته از یک رمان هاینلین است

اگر تعجب می کنید که نام عجیب و غریب از کجا آمده است، “گروک” یک نئولوژیسم از رمان رابرت هاینلین است. غریبه در سرزمین غریب. معنای اصلی این بود که “به طور شهودی یا از طریق همدلی، برقراری ارتباط با آنها” درک شود. به نظر می رسد هدفی عالی برای هوش مصنوعی باشد، اما به احتمال زیاد در اینجا به روشی به کار گرفته شده است که در دهه های پس از کار هاینلین توسط جامعه برنامه نویسی شناخته شده است: درک چیزی به قدری کامل، که بخشی از کار شما باشد. هویت.

قرار است گروک به خوبی ما را درک کند است ما ما فکر نمی کنیم هنوز کاملاً وجود داشته باشد.

توصیه های سردبیران







آیا می خواهید خودتان با گروک بازی کنید؟ شما می توانید، اگر شما یک مشترک X Premium+ و همچنین در ایالات متحده اقامت داشته باشید (r استفاده از a VPN). با این حال، یک لیست انتظار برای آزمایش نمونه اولیه وجود دارد، بنابراین هیچ تضمینی وجود ندارد که وارد آن شوید.


منبع: https://www.digitaltrends.com/computing/what-is-grok/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *