۱۰ بازی ترسناک فراموش‌نشدنی از دهه ۹۰ میلادی

بازی‌های ترسناک و عناوین ژانر وحشت همیشه جزو بهترین بازی‌ها در میان عناوین ویدئویی شناخته می‌شدند. چندان جای تعجبی ندارد که بگویم دنیای این بازی‌ها بسیار وسیع‌تر از آن‌چیزی است که بنظر می‌رسد و امروزه بازی‌های ترسناک، طرفداران بسیار زیادی دارند. بطوری که می‌توان بازی‌های خلاقانه ترسناک بسیاری را پیدا کرد که دنیای خارق‌العاده‌ای را به تصویر کشیده‌اند. از سری رزیدنت اویل بگیرید، تا سایلنت هیل؛ همگی دست به دست هم داده‌اند تا نمایشی عالی برای گیمرها داشته باشند.

منتهی با این‌حال چیزی که بسیاری از گیمرهای امروزی نمی‌دانند، اهمیت بالا و تاریخچه بازی‌های ترسناک است. این بازی‌ها راه صد ساله را یک شبه طی نکردند و برای تبدیل شدن به چیزی که باید، مسیر پر فراز و نشیبی را پیش‌رو داشتند. بطوری که تاریخچه این بازی‌ها به دهه‌ها قبل باز می‌گردد و ما نیز در این مقاله از ویجیاتو قرار است که نگاهی به ۱۰ مورد از ترسناک‌ترین و فراموش‌نشدنی‌ترین عناوین ژانر وحشت داشته باشیم که در دهه ۹۰ میلادی منتشر شدند.

The House of the Dead 2


  • سال انتشار: ۱۹۹۸
  • استودیوی سازنده بازی: Sega ، Activision

هرچند که هنوز هم می‌توان از نسخه اول فرنچایز The House of the Dead به عنوان یکی از بهترین بازی‌های ترسناک آن دوره یاد کرد، اما نسخه دوم این بازی یا همان بازی The House of the Dead 2 به سبب طراحی بهتر؛ مراحل‌ متنوع‌تر و المان‌های ترسناک‌تری که داشت، ارزش تجربه بیشتری نیز دارد. اما این صرفا تمام ماجرا نیست. یکی از برترین دلایلی که سبب جذابیت این بازی شده، صداگذاری فوق‌العاده The House of the Dead 2 است. بطوری که به جرئت می‌توان از این بازی به عنوان بهترین بازی در طول دهه ۹۰ میلادی از نظر صداگذاری و جلوه‌های صوتی یاد کرد.


مطلب پیشنهادی:بهترین فیلم های ترسناک جنگی که شما را شوکه خواهند کردترکیب جهنمی جنگ و وحشت
بهترین فیلم های ترسناک جنگی که شما را شوکه خواهند کرد

از طرفی نسخه دوم این سری برخلاف نسخه اول The House of the Dead حالا این‌بار بر روی پلتفرم‌های مختلفی منتشر شده بود. این بازی نه‌تنها روی کنسول Sega Dreamcast در دسترس بود؛ بلکه پورت پی‌سی آن نیز منتشر شد و همین موضوع باعث شد تا گیمرهای بیشتری به سراغ این بازی ترسناک فراموش‌نشدنی بروند.

Blood


  • سال انتشار: ۱۹۹۷
  • استودیوی سازنده بازی: Monolith Productions

راستش را بخواهید، دهه ۹۰ میلادی دوران طلایی بازی‌های شوتر – ترسناک بود. از سری شناخته‌شده Doom بگیرید، تا عناوین مستقل! همچنین در آن دوره موتور بازی‌سازی Build بسیار مورد توجه بازی‌سازها قرار گرفته بود و بسیاری از فرنچایز‌های بزرگ مانند Duke Nukem؛ سری Shadow Warrior و از همه مهم‌تر Blood؛ از این موتور بازی‌سازی استفاده کرده بودند. Duke Nukem ترکیبی از دنیای بازی‌های اکشن بود و Shadow Warrior دنیای سینمایی آسیای شرقی را به تصویر می‌کشید. اما این سری Blood بود که تبدیل به نماینده‌ای عالی برای ژانر وحشت شده بود.

مبارزات، گیم‌پلی و به صورت کلی دنیای این بازی؛ به طرز قابل توجهی دوست داشتنی بودند. شما باید در مقابل انبوهی از هیولاها، زامبی‌ها و حتی شیاطین مبارزه می‌کردید. لول‌دیزاین این بازی فوق‌العاده بود و همه‌چیز دست به دست هم داد تا Blood با امتیاز متا کریتیک ۸۲ به مسیرش پایان دهد.

Resident Evil 2


  • سال انتشار: ۱۹۹۸
  • استودیوی سازنده بازی: Capcom

غیرممکن است که صحبت از ترسناک‌ترین بازی‌های ویدئویی دهه ۹۰ باشد و حرفی از سری رزیدنت اویل به میدان نیاید. حتی تا به امروز نیز بسیاری از طرفداران این سری؛ از نسخه کلاسیک Resident Evil 2 به عنوان بهترین بازی در کل این سری یاد می‌کنند. این بازی دنباله‌ای عالی برای نسخه اول بود که در سال ۱۹۹۸ منتشر شد. نسخه دوم نسبت به نسخه اول؛ بهبودهای بسیاری داشت. تنوع دشمنان بیشتر شده بود و حالا رزیدنت اویل ۲ نه‌تنها ترسناک‌تر شده بود؛ بلکه دشمنان و مراحل سخت‌تری نیز داشت.


مطلب پیشنهادی:راهنمای خرید کامپیوتر گیمینگ بالا رده | دی ۱۴۰۲آموزش خرید و اسمبل سیستم مناسب گیم با بودجه بالا
راهنمای خرید کامپیوتر گیمینگ بالا رده | دی ۱۴۰۲

همه‌چیز دست به دست هم داده بود تا استودیوی کپ‌کام با این بازی تاریخ‌سازی کند. صداگذاری؛ گرافیک، گیم‌پلی و نهایتا هرچیزی که فکرش را بکنید، در این بازی به بهترین شکل طراحی شده بود. Resident Evil 2 یک بازی دوست داشتنی که حتی با وجود نسخه ریمیک آن؛ هنوز هم ارزش تجربه کردن را دارد.

Alone in the Dark


  • سال انتشار: ۱۹۹۲
  • استودیوی سازنده بازی: Atari

فکر می‌کنم که شاید زمان آن رسیده باشد که بگویم؛ نسخه اول فرنچایز Alone in the Dark یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین بازی‌های ترسناک تاریخ است که بنیان‌گذار بازی‌های ترسناک امروزی نیز به شمار می‌رود. درواقع Alone in the Dark جزو اولین بازی‌هایی بود که از المان‌های سبک بقا استفاده می‌کرد. این بازی ترسناک که در سال ۱۹۹۲ منتشر شد، ساخته استودیوی آتاری بود و از سوی منتقدان بسیاری ستایش شد.

با این‌حال Alone in the Dark بیش از آن‌که یک بازی ترسناک باشد، یک عنوان ماجراجویی با المان‌های سبک بقاست. هرچند که در سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۸؛ دو فیلم سینمایی نیز با اقتباس از این بازی ساخته شدند و حتی زمینه توسعه نسخه دوم و سوم این بازی نیز وجود داشت، اما متاسفانه امروزه Alone in the Dark تبدیل به یک فرنچایز درحال فراموشی شده که بسیاری از گیمرها دیگر آن را نمی‌شناسند.

Splatterhouse 2


  • سال انتشار: ۱۹۹۲
  • استودیوی سازنده بازی: Now Production ، Namco

بازی Splatterhouse 2 که در ابتدا برای کنسول پلی‌استیشن ۱ ساخته شود و بعدها برای کنسول سگا جنسیس نیز توسعه پیدا کرد، یکی از اولین بازی‌های ویدئویی با موضوع ترس و وحشت است. درواقع این بازی تا تاثیر زیادی بر روی عناوین آینده نیز داشت. برای مثال بازی محبوب Zombies Ate My Neighbors که در سال ۱۹۹۳ منتشر شده بود؛ از Splatterhouse 2 الهام گرفته بود.


مطلب پیشنهادی:۱۰ کمیک بتمن با چاشنی وحشتماجراهای ترسناک شوالیه‌ی تاریکی
۱۰ کمیک بتمن با چاشنی وحشت

درواقع باید گفت که Splatterhouse 2 تا حد بسیار زیادی یک بازی دوست داشتنی و سرگرم‌کننده است. اما درست مانند بسیاری از بازی‌های ترسناک آن دوره، مکانیزم‌های سختی دارد و ممکن است برای بسیاری از گیمرها چالش‌برانگیز باشد.

Resident Evil 3: Nemesis


  • سال انتشار: ۱۹۹۹
  • استودیوی سازنده بازی: Capcam

اورجینال بازی جذاب رزیدنت اویل ۳ یا همان بازی Resident Evil 3: Nemesis؛ جزو آن دسته از بازی‌هایی بود که در زمان انتشارش سر و صدای چندانی نداشت، اما به مرور گیمرها متوجه کیفیت خوب این بازی شدند و فرصتی به آن دادند. همچنین چیزی‌که نسخه سوم این فرنچایز را نسبت به سایر بازی‌های رزیدنت اویل خاص می‌کرد، گیم‌پلی تصادفی و پازل‌های متنوع آن بود. بطوری که پازل‌ها و معماها در Resident Evil 3: Nemesis بقدری جذاب طراحی شده بودند که هر گیمری عاشقشان می‌شد.

منتهی این تمام ماجرا نبود. همچنین حال دست کپ‌کام نیز بازتر شده بود و بازی Resident Evil 3: Nemesis نسبت به نسخه دوم حالا جهش گرافیکی بهتری نیز داشت. خوشبختانه این بازی در دقیقه ۹۰ کنسول‌های نسل پنجمی منتشر شد و افرادی که کنسول‌های Game Cube از نینتندو و پلی‌استیشن ۱ از سونی را داشتند، می‌توانستند این بازی را تجربه کنند.

Enemy Zero


  • سال انتشار: ۱۹۹۶
  • استودیوی سازنده بازی: Warp

کنسول سگا Saturn و سگا جنسیس جزو کنسول‌های محبوب سگا در دهه ۹۰ میلادی بودند که در میان گیمرهای ایرانی نیز از جایگاه بالایی برخوردار بودند. منتهی بازی Enemy Zero یکی از بهترین بازی‌های انحصاری کنسول سگا Saturn بود که در آن زمان به شدت ترسناک بود. چیزی‌که این بازی نسبت به سایر بازی‌های این لیست خاص می‌کرد، گیم‌پلی Enemy Zero بود. دشمن‌ها در این بازی نامرئی بودند و شما باید با گوش کردن صداها بازی؛ آن‌ها را پیدا می‌کردید.


مطلب پیشنهادی:۱۵ فیلم ترسناک کیهانی یا لاوکرافت که باید تماشا کنیدیک وحشت متفاوت
۱۵ فیلم ترسناک کیهانی یا لاوکرافت که باید تماشا کنید

Enemy Zero در سال ۱۹۹۶ ساخته شد از سوی منتقدان نیز ستایش شد. اما با فراموش‌شدن سگا و کنسول‌های آن؛ این بازی جذاب نیز به تدریج به دست فراموشی‌سپرده شد و دیگر کسی از آن یاد نمی‌کند. عنوانی ترسناک که در آن زمان حرف برای گفتن داشت و واقعا یک بازی خلاقانه بود.

Parasite Eve


  • سال انتشار: ۱۹۹۸
  • استودیوی سازنده بازی: Square Enix

متاسفانه چند سالی می‌شود که فرنچایز Parasite Eve به حال خودش رها شده. اما این بازی زمانی ترسناک‌ترین و محبوب‌ترین بازی روی کنسول پلی‌استیشن ۱ بود که هر گیمری را تا سر حد مرگ می‌ترساند. این بازی براساس یک رمان ژاپنی به همین نام توسط استودیوی اسکوئر انیکس در سال ۱۹۹۸ ساخته شد. اما در کمال تعجب، Parasite Eve یک دنباله برای آن رمان بود، نه یک اقتباس ویدئویی!

بازی Parasite Eve ترکیبی از یک بازی سبک ترسناک و المان‌های نقش آفرینی است. موضوعی که این بازی آن را به بهترین شکل ممکن به تصویر کشیده و نمی‌توان به Parasite Eve ایرادی گرفت. همچنین این بازی داستان زنی را روایت می‌کند که باید شما همراه او شوید و هیولاهایی که تمام شهر نیویورک را گرفته‌اند، بکشید.

Dino Crisis


  • سال انتشار: ۱۹۹۹
  • استودیوی سازنده بازی: Capcom

جالب است بدانید که بازی Dino Crisis؛ توسط Shinji Mikami؛ یکی از خالقان اصلی سری رزیدنت اویل ساخته شده. منتهی با این‌حال شما در دنیای این بازی به جای سر و کله زدن با زامبی‌ها، باید با دایناسورهای خون‌خوار مقابله کنید. همچنین Dino Crisis در مقایسه با بازی رزیدنت اویل؛ آزادی عمل بیشتری را به گیمرها می‌دهد و شما به مراتب گزینه‌های بیشتری را در سناریوهای مختلف خواهید داشت.


مطلب پیشنهادی:۱۵ هیولای لاوکرفتی وحشتناککابوس‌های کیهانی
۱۵ هیولای لاوکرفتی وحشتناک

همچنین در بخش گیم‌پلی این بازی؛ این پازل‌ها، معماها و لول‌دیزاین خوب بازی Dino Crisis است که حرف برای گفتن دارد. در نهایت باید گفت که این بازی در سال ۱۹۹۹ منتشر شد و با امتیاز متاکریتیک ۷۴؛ به ماجراجویی ترسناک خودش پایان داد.

Silent Hill


  • سال انتشار: ۱۹۹۹
  • استودیوی سازنده بازی: Konami Computer Entertainment

در نهایت، نوبتی هم که باشد نوبت به بازی سایلنت هیل می‌رسد. اولین نسخه از این بازی در سال ۱۹۹۹ منتشر شد و در ابتدا قرار بود که این بازی صرفا یک اقتباس ویدئویی از فیلم سینمایی The Mist باشد و با همین نام نیز عرضه شود. اما در زمان ساخت این بازی، استودیوی کونامی متوجه پتانسیل‌های Silent Hill شد و این‌گونه بود که یکی از بهترین فرنچایزهای ترسناک تاریخ متولد شد.

اولین بازی از این فرنچایز هنوز هم به سبب صداگذاری شاهکاری که دارد، شناخته می‌شود. همچنین این بازی برای کنسول پلی استیشن ۱ منتشر شده و اگر به دنبال یکی از ترسناک‌ترین بازی‌های دهه ۹۰ میلادی هستید، باید به سراغ Silent Hill بروید.


منبع: https://digiato.com/game/%D9%88%DB%8C%D8%AC%DB%8C%D8%A7%D8%AA%D9%88-%DB%B1%DB%B0-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%AA%D8%B1%D8%B3%D9%86%D8%A7%DA%A9-%D9%81%D8%B1%D8%A7%D9%85%D9%88%D8%B4%D9%86%D8%B4%D8%AF%D9%86%DB%8C

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *