۸ تا از بهترین جت هایی که لاکهید مارتین تا به حال ساخته است

۸ تا از بهترین جت هایی که لاکهید مارتین تا به حال ساخته است

اولین هواپیمای جنگنده رادارگریز تمام تولید لاکهید، لاکهید مارتین اف-۲۲ رپتور، در اواخر دهه ۹۰ ظاهر شد. F-22 که در سال ۲۰۰۳ وارد خدمت شد، امروز به عنوان پیشرفته ترین جت جنگنده حمله مستقیم هوایی در ناوگان ایالات متحده به خدمت خود ادامه می دهد. یک جفت موتور توربوفن پرات و ویتنی که هواپیما را تا ۲ ماخ نیرو می‌دهند، به پرواز مافوق صوت بدون پس‌سوز کمک می‌کنند، به لطف سوپرکروز، روشی کم‌مصرف برای پرواز با سرعت بالا که پرواز پایدار ۱٫۵۸ ماخ را تسهیل می‌کند. . بیش از بیشتر، اگر نه همه، هواپیماهای مشابه. علاوه بر این، موتورهای جت دوگانه از نازل‌های بردار رانش برای کمک به چرخش استفاده می‌کنند و رپتور را در میان چابک‌ترین هواپیماهای آسمان قرار می‌دهند.

هنگامی که F-22 وارد خدمت شد، از هواپیماهای رادارگریز F-117 Nighthawk و S-2 Spirit پیروی کرد، اما اولین جنگنده چندمنظوره بود که با بدنه هواپیمای سنتی‌تر و سازگار با فناوری رادارگریز طراحی شد. رقبای خارجی اصلی آن Su-57 Felon روسی و Chengdu J-20 چینی هستند، با این حال، سطح مقطع راداری F-22 تا ۸۰۰ برابر کوچکتر از دومی و شرم آور (برای روسیه) ۵۰۰۰ برابر کوچکتر از اولی است. . بسیاری F-22 Raptor را بهترین جنگنده پرنده در جهان می دانند که امروزه رقیبی معادل آن در خدمت نیست. در حالی که ممکن بود، تولید آن در سال ۲۰۰۹ پس از ساخت تنها چند صد دستگاه لغو شد. بیشتر توسط F-35 جایگزین شده است.

در حالی که قابلیت‌های جنگی هوایی F-22 از F-35 فراتر می‌رود، سایر قابلیت‌های این هواپیما، مانند ارتباطات، باعث می‌شود هواپیمای با تطبیق‌پذیری بیشتر برای برنامه‌های بلندمدت وزارت دفاع (DoD) مناسب‌تر باشد. با این وجود، آن دسته از رپتورهایی که در حال حاضر در خدمت هستند، سال ها با بازنشستگی فاصله دارند و تا زمانی که برای ارتش آمریکا مفید باشند، در نیروهای رزمی برتر هوایی باقی خواهند ماند.


منبع: https://www.slashgear.com/1488063/best-lockheed-martin-jets/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *