ASML با وجود تحریم‌های جهانی فناوری شاهد افزایش شدید سفارش‌ها به‌ویژه از چین است

ASML Holding NV، شرکت فناوری پیشرو در اروپا، افزایش قابل توجهی در سفارشات در سه ماهه گذشته، به ویژه از چین گزارش کرد. این نشانه یک بهبود بالقوه در صنعت نیمه هادی است.

این شرکت فاش کرد که رزرو سفارش برای سه ماهه چهارم به ۹٫۱۹ میلیارد یورو یا حدود ۹٫۹۸ میلیارد دلار رسیده است که بیش از سه برابر ۲٫۶ میلیارد یورو ثبت شده در سه ماه گذشته است. تحلیلگرانی که توسط بلومبرگ مورد بررسی قرار گرفتند، به طور متوسط ​​​​۳٫۶ میلیارد یورو تخمین زدند.

بخش قابل توجهی از سفارش‌ها، به مبلغ ۵٫۶ میلیارد یورو، به دستگاه‌های لیتوگرافی فرابنفش شدید ASML نسبت داده شد. این افزایش تقاضا حاکی از تغییر مثبت در بازار نیمه هادی ها است.

در حالی که ASML قبل از محدودیت‌های جدید مجوزهایی برای ماشین‌های خاصی داشت، این شرکت پیش‌بینی می‌کند که تا ۱۵ درصد از فروش آن در چین در سال ۲۰۲۴ تحت تأثیر آخرین اقدامات کنترل صادرات قرار گیرد.

اگرچه ASML مجاز به فروش جدیدترین دستگاه‌های لیتوگرافی خود به چین نیست، اما به دلیل تحریم‌های فناوری تحمیل‌شده توسط ایالات متحده، چین همچنان می‌تواند سخت‌افزار هوش مصنوعی را خریداری کند که بالاترین سطح خط نیست و جدید نیست. چین از همین تاکتیک با NVIDIA استفاده کرده است.

به‌جای خرید پردازنده‌های گرافیکی پیشرفته NVIDIA H200 و H100 AI، کسب‌وکارهای فناوری چینی به دنبال پردازنده‌های گرافیکی سری NVIDIA RTX 4000 هستند که عمدتاً برای بازی استفاده می‌شوند، اما همچنان عملکرد هوش مصنوعی مناسبی دارند.

راجر داسن، مدیر ارشد مالی ASML، در مورد بهبود سطح موجودی در بازارهای پایانی اظهار نظر کرد و به روند مطلوبی نسبت به سه ماهه قبل اشاره کرد.

ASML جایگاه مهمی در صنعت دارد و تنها تولید کننده تجهیزات مورد نیاز برای تولید نیمه هادی های پیشرفته است. عملکرد شرکت اغلب به عنوان یک شاخص کلیدی از سلامت کلی بخش نیمه هادی در نظر گرفته می شود.

در اواخر سال ۲۰۲۳، ASML محموله‌های قطعات اصلی را برای آخرین دستگاه تراشه‌سازی خود به اینتل آغاز کرد و تقاضای قوی برای محصولاتش را تأیید کرد.

این شرکت همچنین افزایش تقاضای چین را در سال گذشته تجربه کرد، که ناشی از عجله سازندگان تراشه چینی برای خرید ماشین‌های لیتوگرافی قبل از اینکه مقررات صادرات هلند بر جاه‌طلبی‌های نیمه‌رسانای پکن تأثیر بگذارد، بود.

علیرغم مواجهه با چالش های ناشی از کندی صنعت تراشه جهانی، فروش ASML در سه ماهه چهارم به ۷٫۲۴ میلیارد یورو افزایش یافت، در حالی که در سه ماهه قبل ۶٫۶۷ میلیارد یورو بود. چین ۳۹ درصد از فروش ASML را در این دوره به خود اختصاص داد که نسبت به ۴۶ درصد در سه ماهه قبل کاهش داشت، اما به طور قابل توجهی بیشتر از ۸ درصد ثبت شده در ژانویه تا مارس بود.

مدیر مالی، تجارت قوی با چین را در سال ۲۰۲۳ تأیید کرد، و فروش خالص از تقاضای قوی سود برد. با این حال، ASML تحت تأثیر تلاش های دولت ایالات متحده برای محدود کردن صادرات فناوری پیشرفته به چین قرار گرفته است، بازاری بسیار مهم برای این شرکت.

سال گذشته، دولت بایدن از دولت هلند خواست تا از ارسال برخی از ماشین‌های لیتوگرافی بدون مجوز ASML به چین جلوگیری کند.

(با ورودی های نمایندگی ها)


منبع: https://www.firstpost.com/tech/asml-sees-massive-surge-in-orders-especially-from-china-despite-global-tech-sanctions-13655202.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *