Bluesky لیست انتظار خود را کنار می گذارد و به روی همه باز می شود

Bluesky، جایگزین متن باز توییتر، در حال خلاص شدن از لیست انتظار خود است و پلتفرم غیرمتمرکز خود را برای همه باز می کند. این سرویس که بهار گذشته در نسخه بتا افتتاح شد، در حال حاضر کمی بیشتر شده است کاربران، اگرچه اکنون که کاربران بالقوه برای پیوستن نیازی به دعوت نامه ندارند، این تعداد می تواند به سرعت افزایش یابد.

این یک لحظه مهم برای Bluesky است که به عنوان یک پروژه داخلی در توییتر جک دورسی آغاز شد (Bluesky پس از تصاحب ایلان ماسک به همکاری خود با نهادی که اکنون به عنوان X شناخته می شود پایان داد، اگرچه دورسی در هیئت مدیره Bluesky است.) این شرکت بخشی از یک جنبش رو به رشد است. برای طرفداران می‌گویند که می‌تواند بسیاری از کاستی‌های پلتفرم‌های تحت کنترل مرکزی مانند فیس‌بوک، X و TikTok را برطرف کند.

جی گرابر، مدیرعامل Bluesky به Engadget می گوید: «ما واقعاً معتقدیم که آینده اجتماعی باز و غیرمتمرکز است و باید باشد. “این چیزی است که ما فکر می کنیم به طور کلی برای گفتگوی عمومی خوب است.”

برای کسانی که اولین بار Bluesky را از دست دادند بهار گذشته، این سرویس از نظر عملکردی مشابه X و Threads است. پست‌های آن – که برخی از کاربران اولیه با عشق از آنها به عنوان “اسکیت” یاد می‌کنند – به‌طور پیش‌فرض به یک جدول زمانی زمانی اشاره می‌کنند، اگرچه کاربران می‌توانند تعداد زیادی پست دیگر را نیز دنبال کنند. ایجاد شده توسط کاربران دیگر به زودی، این شرکت رویکرد مشابهی را برای تعدیل محتوا اتخاذ خواهد کرد و به اشخاص ثالث اجازه می‌دهد تا «سرویس‌های برچسب‌گذاری» خود را برای محتوای Bluesky ایجاد کنند.

این سرویس هنوز هم بسیار کوچکتر از بسیاری از همتایان خود است و هنوز قابلیت پیام رسانی مستقیم ندارد. اما به پناهگاهی برای تعدادی از کاربران مشهور توییتر و دیگرانی تبدیل شده است که به دنبال موارد بیشتر هستند vibes و کمتر ایلان ماسک.

شبیه به اینکه Mastodon و سایر سرویس‌ها در فدیورس بر اساس پروتکل ActivityPub ساخته می‌شوند، Bluesky نیز بر اساس استاندارد منبع باز خود به نام AT Protocol اجرا می‌شود. در حال حاضر، تنها Bluesky نسخه سرویس ایجاد شده توسط شرکت Bluesky است. اما این به زودی تغییر خواهد کرد، زیرا این شرکت قصد دارد آزمایش فدراسیون را آغاز کند، که به توسعه دهندگان و گروه های دیگر اجازه می دهد تا نمونه های خود را از Bluesky ایجاد کنند.

گرابر می گوید: «پروتکل مانند یک API است که برای همیشه باز است. و این بدان معناست که خلاقیت توسعه‌دهندگان می‌تواند به نوعی از بین برود.

البته دنیای از زمانی که Bluesky برای اولین بار راه اندازی شد، به طور قابل توجهی متفاوت به نظر می رسد. برنامه Threads متا رشد کرده است کاربران از تابستان گذشته. متا همچنین شروع به در دسترس قرار دادن برخی پست‌های Threads در Mastodon کرده است که اولین گام برای سازگاری آن با بقیه fediverse است.

اما گرابر استدلال می‌کند در حالی که ممکن است Threads تا حدودی از پروتکل‌های منبع باز پشتیبانی کند، این با تمرکززدایی یکسان نیست. “اگر آنها با ActivityPub ادغام شوند، شما همچنان در یک برنامه متعلق به فیس بوک با این پنجره کوچک به دنیای بازتر خواهید بود، و خروج از آن به این آسانی نخواهد بود. ما امیدواریم که جهان پروتکل AT به مردم اجازه دهد تا در این بین وارد شوند. برنامه های مختلف، خدمات مختلف بسیار آسان تر است.”

این مقاله در ابتدا در Engadget در https://www.engadget.com/bluesky-is-ditching-its-waitlist-and-opening-to-everyone-140026198.html?src=rss ظاهر شد


منبع: https://www.engadget.com/bluesky-is-ditching-its-waitlist-and-opening-to-everyone-140026198.html?src=rss

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *