RCS چیست و چه تفاوتی با SMS و iMessage دارد؟

در یک تغییر چشمگیر، اپل این هفته اعلام کرد که ارائه خواهد کرد پشتیبانی RCS از سال ۲۰۲۴ شروع می شود. این تصمیم عملاً به یکی از طولانی ترین و گیج کننده ترین درگیری ها بین iOS و Android پایان می دهد. اگر مطمئن نیستید که چه معنایی دارد، نگران نباشید: ما در شرف ارائه تغییراتی هستیم که با پذیرش پروتکل پیام‌رسانی نسل بعدی GSMA توسط اپل می‌تواند تغییر کند.

پیامک چیست؟

سرویس پیام کوتاه (SMS) یکی از فراگیرترین پروتکل های پیام رسانی در جهان است. قدمت آن به روزهای اولیه فناوری موبایل برمی گردد. در دسامبر ۱۹۹۲، نیل پاپورث، در آن زمان مهندس وودافون، اولین پیامک را ارسال کرد وقتی به رئیسش «کریسمس مبارک» می‌گفت. در آغاز سال ۲۰۱۱، تقریباً ۸۰ درصد از کل کاربران تلفن همراه در سراسر جهان – تقریباً ۳٫۵ میلیارد نفر – هر ماه پیامک ارسال می کردند.

با این حال، در سال ۲۰۲۳، این استاندارد دارای اشکالات قابل توجهی است. پیام‌های SMS محدود به ۱۶۰ کاراکتر هستند و متن‌هایی که ارسال می‌کنید نمی‌توانند شامل عکس، ویدیو، صدا یا GIF باشند. برای آن، تلفن‌های همراه مدت‌هاست به یک پروتکل پشتیبانی معروف به سرویس پیام‌رسانی چندرسانه‌ای (MMS) روی آورده‌اند، اما این پروتکل نیز دارای محدودیت‌های فنی است، از جمله محدودیت‌های تاسف‌آور اندازه پیام. پیامک همچنین از رمزگذاری انتها به انتها پشتیبانی نمی کند.

اما با وجود تمام روش‌هایی که SMS در دورانی که تحت سلطه پلتفرم‌های پیام‌رسانی فوری است، یک مزیت تعیین‌کننده دارد: پیام‌های SMS از طریق شبکه تلفن همراه شرکت مخابراتی شما هدایت می‌شوند، به این معنی که برای استفاده از این فناوری نیازی به برنامه داده نیست. این واقعیت به این معنی است که SMS اغلب به عنوان یک بازگشت برای پروتکل های پیشرفته تر، از جمله iMessage عمل می کند.

RCS چیست؟

RCS مخفف Rich Communication Services است، اگرچه گاهی اوقات به عنوان “پیام های پیشرفته” نیز به بازار عرضه می شود. در هر صورت، اغلب به عنوان یک جایگزین نسل بعدی برای SMS و MMS قرار می گیرد. RCS به کاربران این امکان را می دهد که از بسیاری از ویژگی هایی استفاده کنند که قبلاً منحصر به پلتفرم های پیام رسانی برتر مانند WhatsApp بود.

به عنوان مثال، نمایه جهانی RCS شامل پشتیبانی کامل برای خواندن رسیدها و نشانگرهای تایپ است. همچنین می تواند چت های گروهی مناسب را تسهیل کند و به کاربران امکان ارسال تصاویر با وضوح بالا، کلیپ های ویدیویی و صوتی را بدهد. از اوایل سال جاری، پیاده‌سازی RCS توسط گوگل به‌طور پیش‌فرض رمزگذاری سرتاسر (E2EE) را برای هر دو ارائه می‌دهد. یک به یک و چت های گروهی.

برخلاف پیامک‌های پیامکی، پیام‌های RCS از طریق اتصال داده تلفن همراه یا پیوند Wi-Fi هدایت می‌شوند و پیامک به‌عنوان بازگشتی عمل می‌کند. به همین دلیل، پروتکل قدیمی‌تر احتمالاً به این زودی‌ها به جایی نمی‌رسد.

نکته ای که در مورد RCS مهم است به خاطر بسپارید این است که به عنوان جایگزین یا رقیبی برای برنامه های پیام رسانی فوری تصور نشده است و هرگز در نظر گرفته نشده است. RCS در قلب خود یک پروتکل ارتباطی بین اپراتورهای تلفن همراه و بین تلفن و اپراتور است. استفاده از RCS نیازی به ثبت نام برای یک سرویس جدید ندارد. تا زمانی که تلفن و اپراتور شما از RCS پشتیبانی می کنند و از برنامه سازگاری مانند این استفاده می کنید پیام های گوگلشما می توانید از همه چیزهایی که پروتکل ارائه می دهد استفاده کنید – البته به شرطی که شخص یا افرادی که در حال ارسال پیام هستید همان شرایط را داشته باشند.

iMessage چگونه در همه اینها قرار می گیرد؟

اپل iMessage را در ژوئن ۲۰۱۱، چند ماه قبل از مرگ استیو جابز در همان سال معرفی کرد. برخلاف RCS، iMessage یک پروتکل پیام رسانی اختصاصی است که منحصراً توسط اپل کنترل می شود و در دسترس است (جلوگیری از برخی راه حل های غیر رسمی) فقط در دستگاه های iPhone، iPad، Apple Watch و Mac. از سال ۲۰۲۴، اپل قصد دارد پشتیبانی از RCS را در iMessage یکپارچه کند. با این حال، در حال حاضر این دو پروتکل با یکدیگر ارتباط برقرار نمی کنند. به این ترتیب، برنامه پیام‌های اپل زمانی که کاربران تلاش می‌کنند متن و فایل‌های رسانه‌ای را برای شخصی با تلفن اندرویدی ارسال کنند، به صورت پیش‌فرض SMS/MMS خواهد بود.

از منظر یک کاربر iMessage، می‌توان احساس کرد که کاربران اندروید در یک دوره پیام‌رسانی گذشته گیر کرده‌اند – حتی اگر دومی برای این وضعیت مقصر نباشد. به دلیل اتکای iMessage به SMS/MMS برای ارتباطات اندروید، فایل‌های رسانه‌ای در نهایت پیکسلی می‌شوند، هیچ رسید خواندن یا نشانگر تایپ وجود ندارد و تلاش برای درگیر کردن چندین کاربر iPhone و Android در یک چت گروهی را فراموش کنید.

چگونه به اینجا رسیدیم؟

اگرچه کار بر روی RCS قبل از اینکه اپل iMessage را معرفی کرد آغاز شد، این پروتکل یک نقطه ضعف بزرگ داشت که آن را محکوم به عرضه کند کرد. RCS یک پروژه چند سهامدار است که شامل مشارکت GSMA، یک نهاد تجاری است که منافع صنعت ارتباطات سیار را به طور کلی نمایندگی می کند. در سال ۲۰۱۵، گوگل نقش فعال تری در گسترش RCS داشت Jibe Mobile را به دست آورد. با فناوری Jibe به عنوان پایه، در واقع این گوگل است که چسبی را فراهم می کند که اکوسیستم RCS را به هم متصل می کند، اما برای مدت طولانی، این شرکت کار ضعیفی در همسو کردن همه افراد درگیر در RCS به سمت یک هدف مشترک انجام داد.

در واقع، روزهای اولیه RCS با شروع های نادرست مشخص شد، با برخی از حامل ها، از جمله گروهی متشکل از AT&T، T-Mobile و Verizon تشکیل یک سرمایه گذاری مشترک کوتاه مدت قبل از اینکه در نهایت خود را با گوگل هماهنگ کنند، پروتکل را به جلو پیش ببرند. حتی سامسونگ برای مدتی کار خود را انجام داد تا اینکه سرانجام موافقت کرد که پیام‌های Google را بسازد برنامه پیام رسانی پیش فرض در ایالات متحده روی تلفن ها ارسال می شود.

به همین دلیل، اپل دلیل کمی برای پذیرش RCS داشته است. به هر حال، چرا به یک رقیب دمدمی مزاج می دهد؟ و همین اواخر در سال گذشته، به نظر می‌رسید که هیچ شانسی وجود ندارد که وضعیت به زودی تغییر کند. "من نمی شنوم که کاربران ما بخواهند انرژی زیادی برای آن صرف کنیم،" مدیر عامل اپل، تیم کوک، در کنفرانس کد در سال ۲۰۲۲ هنگامی که از او در مورد پیام‌رسانی RCS سؤال شد، گفت. “برای مادرت آیفون بخرآخرین حرف او در این مورد بود.

اما سال گذشته بود که اتحادیه اروپا آن را تصویب کرد قانون شاخص بازارهای دیجیتال و خدمات (DMA). این قانون از “دروازه بانان” می خواهد که از سیستم های خود حمایت نکنند یا اشخاص ثالث را از همکاری با آنها محدود نکنند. دروازه بان ها هر شرکتی هستند که واجد شرایط مالی و استفاده خاص هستند. اپل طبق قانون یکی از این شرکت هاست.

در ابتدای نوامبر، گوگل ارسال شده توسط کمیسیون اروپا با این استدلال که iMessage DMA را نقض می کند. احتمالاً تصادفی نیست که اعلام RCS اپل با ضرب‌الاجل شرکت‌ها برای ارائه اعتراض به DMA در دادگاه عمومی اتحادیه اروپا همزمان شده است. روز جمعه، اتحادیه اروپا اعلام کرد که اپل است به چالش کشیدن تکالیف DMA خود. جزئیات شکایات این شرکت عمومی نیست، اما بلومبرگ هفته گذشته گزارش شد که اپل در حال برنامه ریزی برای به چالش کشیدن نام های دروازه بان هر دو iMessage و App Store بود.

آیا پشتیبانی اپل از RCS به معنای پایان حباب های متن سبز در آیفون است؟

برای گفتن خیلی زود است. روز پنجشنبه، اپل جزئیات کمی در مورد نحوه نمایش و رفتار با پیام های RCS در iMessage ارائه کرد. علاوه بر این، این شرکت خاطرنشان کرد که برنامه چت خود “به بهترین و ایمن ترین تجربه پیام رسانی برای کاربران اپل ادامه خواهد داد.” با این حال، حتی اگر این عبارت را به این معنا در نظر بگیرید که iMessage به نمایش متن‌های دستگاه‌های غیر اپل متفاوت از متون ارسالی از iPhone، iPad یا Mac ادامه می‌دهد، پذیرش اپل از RCS منجر به تجربه کاربری بهتری برای iOS و Android خواهد شد. . کاربران

باز هم، اپل نیاز به ارائه جزئیات دارد، اما به راحتی می توان آینده ای را متصور شد که در آن iMessage، به لطف RCS، به درستی تصاویر و ویدیوهای ارسال شده از گوشی های اندرویدی را با وضوح بالا نمایش می دهد و به کاربران iOS و Android اجازه می دهد بدون هیچ چیزی در چت های گروهی شرکت کنند. شکستن روز پنجشنبه، اپل همچنین گفت که با اعضای GSMA برای بهبود پروتکل نمایه جهانی موجود، با تمرکز بر افزودن رمزگذاری سرتاسر به استاندارد، همکاری خواهد کرد.

البته پاسخ دادن به اینکه آیا این قابلیت همکاری به انگ حباب‌های سبز پایان می‌دهد یا نه، سخت‌تر است.

این مقاله در ابتدا در Engadget در https://www.engadget.com/what-is-rcs-and-how-is-it-different-from-sms-and-imessage-202334057.html?src=rss ظاهر شد


منبع: https://www.engadget.com/what-is-rcs-and-how-is-it-different-from-sms-and-imessage-202334057.html?src=rss

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *