RIP به Apple Car، ما به سختی شما را می شناختیم

تصمیم اپل برای کشتن پروژه خودروی مخفی خود بازتابی از واقعیت سختی است که با خودروهای برقی و خودران در سراسر جهان مواجه است.

در سال ۲۰۱۷، تیم کوک، مدیر عامل اپل، چیزی را تایید کرد که صنعت خودروی جهانی مدت ها از آن می ترسید: غول فناوری در حال کار بر روی یک خودروی بدون راننده بود.

کوک در مصاحبه ای گفت: “ما روی سیستم های خودران تمرکز می کنیم. و واضح است که یکی از اهداف سیستم های خودران، خودروهای خودران هستند.” بلومبرگ. و ما به نوعی آن را مادر تمام پروژه‌های هوش مصنوعی می‌دانیم. این احتمالاً یکی از دشوارترین پروژه‌های هوش مصنوعی است که می‌توان روی آن کار کرد و بنابراین خودمختاری چیزی است که برای ما فوق‌العاده هیجان‌انگیز است، اما خواهیم دید که ما را به کجا می‌برد.»

جایی که اپل گرفت اساساً جایی نبود. در روز سه شنبه بلومبرگمارک گورمن تایید کرد که اپل بود پروژه ماشین مخفی خود را زیر پا می گذارد، اکثر کارگران تیم به سمت ابتکارات هوش مصنوعی مولد می روند. دیگران احتمالاً اخراج خواهند شد. احتمالاً این خودرو در کنار سایر محصولاتی که هرگز ساخته نمی شوند مانند Apple TV و Paladin قرار خواهد گرفت.

ما به نوعی آن را مادر تمام پروژه‌های هوش مصنوعی می‌دانیم.»

تقریباً یک دهه پس از اولین راه‌اندازی پروژه تایتان، اپل به همان جایی که شروع کرده بود بازگشته است. این یک شیء مبهم و مرموز تا پایان تلخ باقی می ماند و هرگز واقعاً فراتر از آن شکل نمی گیرد تصورات خشن و شرم آور از فداکارترین طرفداران این شرکت است. و در حالی که به نظر می رسد این یک تلاش بیشتر بیهوده بوده است، تصمیم برای کشیدن دوشاخه توسط رقبای بالقوه و مهمتر از همه، سرمایه گذاران مورد تمجید قرار گرفته است.

وال استریت همیشه نسبت به حرکات خودرویی اپل شک داشت و آن را به عنوان یک حواس پرتی گران قیمت با مشکلات بیشتر از نکات مثبت تلقی می کرد. دن ایوز از Wedbush به اپل به دلیل “پاره کردن چسب زخم” تبریک گفت و استدلال کرد که “به وضوح حرکت درستی برای Cook & Co بود.” حرکت رو به جلو تحلیلگران مورگان استنلی این شرکت را به دلیل “تمرکز بر آنچه مهم است” و “نظارت هزینه ها” تحسین کردند.

این یک شیء مبهم و مرموز تا پایان تلخ باقی می ماند

مفهوم این نیست که یک خودروی اپل در طرح بزرگ کارها اهمیتی ندارد، بلکه فقط این است که این شرکت بهتر است روی پروژه‌های پر جنب و جوش بیشتر تمرکز کند. مانند هوش مصنوعی.

تعجب آور نیست که سقوط خودروی اپل همزمان با چشم انداز تیره تر برای وسایل نقلیه الکتریکی و خودران باشد. پس از سال‌ها قول دادن به اینکه وسایل نقلیه بدون راننده و باتری‌دار به زودی بر حمل و نقل شخصی تسلط پیدا خواهند کرد، این صنعت با دردسرهای رو به رشد جدی روبه‌رو می‌شود. سرمایه‌گذاری‌ها مهار می‌شوند، کارخانه‌ها متوقف می‌شوند و خط تولید مدل‌ها لغو می‌شوند. بازی‌های Pure EV مانند Rivian و Lucid، شرکت‌هایی که منحصراً وسایل نقلیه پلاگین می‌سازند، هستند در تلاش برای یافتن مشتری از آنجایی که اکثر مردم به دنبال چیزی مقرون به صرفه تر هستند – یا شرط های خود را با ترکیبی پوشش می دهند.

Sam Abuelsamid، تحلیلگر اصلی در Guidehouse Insights گفت: اگر اپل به طور ناگهانی با چتر نجات وارد این مرحله شود، غول فناوری احتمالاً با بادهای مخالف مشابهی روبرو خواهد شد.

او گفت: «قیمت مقرون به صرفه یک مشکل فزاینده است و از آنجایی که اپل نمی‌خواهد خودروهای برقی سطح پایه را بفروشد، این امر باعث می‌شود بازار پریمیوم فزاینده‌ای برای آن‌ها تنگ شود. اگر لوسید و ریوین نتوانند راهی برای فروش خودروهای برقی گران قیمت با محصولاتی به خوبی که دارند پیدا کنند، برای تازه وارد دیگری مانند اپل سخت خواهد بود.

یک وسیله نقلیه کاملاً خودمختار اگر نه بیشتر، به همان اندازه دشوار بود. فقط به افزایش نگاه کنید ماجراهای طاقت فرسا از شرکت های مختلف روباتاکسی در کالیفرنیا، جایی که اتومبیل‌ها با تعداد زیادی از عابران پیاده، اتوبوس‌ها و دوچرخه‌سواران تصادف می‌کنند. اپل که همیشه به طرز باورنکردنی هوشیار است، بهترین کار را می کند تا از عناوین مشابه اجتناب کند.

تعجب آور نیست که سقوط خودروی اپل همزمان با چشم انداز تیره تر برای وسایل نقلیه الکتریکی و خودران باشد.

مطمئناً، توسعه مجموعه‌ای از سخت‌افزار و نرم‌افزار مورد نیاز برای اینکه ماشین بتواند خودش را رانندگی کند، همیشه بیشتر از ساخت یک ماشین لعنتی از ابتدا با قابلیت‌های اپل همسوتر به نظر می‌رسید. و این شرکت به وضوح پیشرفت هایی را در آنجا انجام داد و ناوگان متوسطی از وسایل نقلیه را در کالیفرنیا راه اندازی کرد و حتی یک گزارش ایمنی خنده دار پراکنده و هفت صفحه ای به تنظیم کننده های فدرال

اما اپل هرگز واقعاً به رقبای خود که مدت طولانی‌تری روی این مشکل کار می‌کردند و منابع بیشتری برای خرج کردن داشتند، نرسید. این شرکت هرگز مجوزی از رگولاتورهای کالیفرنیا دریافت نکرد تا وسایل نقلیه خود را بدون راننده ایمنی در صندلی جلو اداره کند. و اندازه ناوگان این شرکت نسبتاً ثابت ماند. اما اپل به آن پایبند بود. سال گذشته، این شرکت از Waymo و Cruise در میزان افزایش مایل‌های پیموده شده توسط وسایل نقلیه خودران، برتری داشت. این واشنگتن پست گزارش شده است.

مطمئناً، اپل می‌تواند چندین خودرو را با سنسورها و نرم‌افزار بازسازی کند و آنها را وادار کند که خودشان رانندگی کنند. بسیاری از شرکت ها می توانند این کار را انجام دهند. بیش از سه دوجین شرکت خودروهای خودران در جاده های کالیفرنیا دارند. پیدا کردن یک سری تویوتا هایلندر و چسباندن چند دوربین و لیدار روی آن ها چندان سخت نیست.

اپل هرگز واقعاً به رقبای خود نمی رسد

اما این مرحله بعدی است و مرحله بعد از آن بسیار دلهره آور بود. با توجه به کنترل عجیب شرکت، تنها راهی که اپل توانست این کار را انجام دهد احتمالاً به عنوان یک اکوسیستم روباتاکسی بسته، شاید به عنوان یک سرویس اشتراک ماهانه بود. اما این یک مدل تجاری است که هنوز ثابت نشده است. به نظر می رسد حتی ایلان ماسک هم نمی تواند ریاضیات – یا فناوری – را عملی کند.

هیچ یک از معاملات شایعه شده آن هرگز به نتیجه نرسید. قرار بود شریک بشه با BMW. نه صبر کن، همین است فولکس واگن. آه، در واقع چطور؟ هیوندای? یا نیسان? زمانی که هیچ یک از خودروسازان معتبر برای ساخت خودروی اپل ثبت نام نکردند، تصمیم گرفت به سمت نرم افزار حرکت کند. این شرکت Drive.AI را فقط چند روز قبل از تمام شدن نقدینگی راه‌اندازی خریداری کرد، تیم کوچک مهندسین AV شرکت کوچک را به دست آورد. و هرگز نتوانست تصمیم بگیرد دقیقا چه کسی باید مسئول باشد از کل این عملیات

سرانجام، در ماه ژانویه، مدیران ارشد به پروژه تایتان دستور دادند: دست به کار شوید یا ببندید. بلومبرگ گزارش داد که اتومبیل‌های خودران خارج شده‌اند، و سطح ۲+ ADAS – فکر کنید تسلا کامل خودران یا سوپر کروز جنرال موتورز – وارد شده است. تاریخ عرضه به سال ۲۰۲۸ موکول شد.

فقط اینطور نبود. چند هفته بعد، دوشاخه کشیده شد. ماشین اپل نان تست بود. ما هرگز نمی دانیم چه چیزی را از دست داده ایم.


منبع: https://www.theverge.com/24085629/apple-car-dead-project-titan-ev-driverless-robotaxi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *