Visions of Mana به ریشه های سری بازمی گردد، اما هنوز به یک تجربه واقعاً اصلی شکوفا نشده است

من خاطرات کاملاً مشخصی از SNES کلاسیک Secret of Mana دارم، علیرغم اینکه زیاد آن را بازی نکردم. این تصاویری است که در ذهن من می ماند: سبزهای روشن محیط های جنگلی آن، زرد و صورتی برقی گیاهان ناز و دشمنان حشرات آن، و البته درخت عظیم و ریشه های درهم پیچیده اش که در اثر هنری جعبه نمادین بازی.

همه این‌ها وقتی دموی Visions of Mana، بازی بعدی این سری طولانی‌مدت را بازی می‌کردم، دوباره به ذهنم آمد. اثر هنری کلیدی آن به تنهایی بازگشت به اصل است، قهرمانان آن به درخت غول پیکر دیگری که خورشید غروب می کند نگاه می کنند و رشدهای پاییزی آن را در نوری گرم غوطه ور می کنند. و این قبل از اینکه وارد دنیای باز بازی شوید.

به نظر می رسد، این تماس هنری عمدی است. “هنر کلیدی [of Secret of Mana]، یا هنر بسته بندی، توسط هنرمندی به نام Hirō ماسورا اویامادا تهیه کننده سریال به من گفت ایسونو. [in Visions of Mana] ما واقعاً می‌خواستیم بتوانیم یک طرح میدانی ایجاد کنیم که درخت مانا را که در اثر هنری به تصویر کشیده شده است، به تصویر بکشد. با پیشرفت‌هایی که در پلتفرم‌های مدرن ایجاد شده است، امکان پایبندی به این مؤلفه‌های کلیدی همچنان کمک می‌کند تا احساس مانا بودن این بازی حفظ شود، حتی وقتی همه چیز در حال مدرن شدن است.»

پس واضح است که Visions of Mana چیزی شبیه به تنظیم مجدد سریال است. ریمسترها و بازسازی‌های مختلفی از بازی‌های قدیمی‌تر در سال‌های اخیر منتشر شده‌اند که در Trials of Mana در سال ۲۰۲۰ به اوج خود رسیده‌اند. با این حال، Visions of Mana اولین بازی کاملاً جدید این سری برای بیش از ۱۵ سال است که هم به گذشته بازمی گردد و هم برای سیستم های جدید مدرن می شود.

تریلر Visions of Mana Announcementدر یوتیوب تماشا کنید

برای بازگرداندن شما به عقب، مجموعه Mana زندگی خود را به عنوان یک اسپین آف اکشن-RPG از Final Fantasy آغاز کرد. اولین مورد Seiken Densetsu (1991) برای Game Boy بود که به عنوان Final Fantasy Adventure در آمریکای شمالی و Mystic Quest در اروپا شناخته می شود. با این حال، Secret of Mana (1993) بود که واقعاً نام Mana را شروع کرد، که به زودی با Trials of Mana (1995) در SNES و Legend of Mana (1999) در PS1 دنبال شد. این بازی‌ها هسته اصلی این سری را تشکیل می‌دهند، اگرچه بازی‌های جدید و بازسازی‌های مختلفی از آن زمان منتشر شده‌اند. Heroes of Mana در سال ۲۰۰۷ آخرین ورودی خط اصلی بود.


Visions of Mana به ریشه های سری بازمی گردد، اما هنوز به یک تجربه واقعاً اصلی شکوفا نشده است


تصاویری از شخصیت‌های انیمه Mana که به یک درخت رنگارنگ بزرگ با غروب آفتاب نگاه می‌کنند

اثر هنری راز مانا و چشم انداز مانا | اعتبار تصویر: اسکوئر انیکس

پس چرا سریال در حال بازگشت است؟ در حالی که یک بازی جدید از قبل در نظر گرفته شده بود، موفقیت بازسازی‌های مختلف به متقاعد کردن اسکوئر انیکس کمک کرد، همانطور که نظرسنجی انجام شده توسط ناشر نشان می‌دهد که بازیکنان Trials of Mana در سال ۲۰۲۰ «علاقه زیادی به عنوان جدیدی ابراز می‌کنند».

اویامادا می‌گوید: «زمانی که در سال ۲۰۱۴ به‌عنوان تهیه‌کننده سریال برگزیده شدم، در واقع هفت سال از پخش قسمت اصلی قبلی می‌گذشت. “کار به جایی رسیده بود که بسیاری از بازی های کلاسیک Mana دیگر با سخت افزار موجود قابل بازی نبودند. در نهایت، من واقعاً می خواستم مطمئن شوم که واقعاً روی بازسازی و بازسازی سری تمرکز می کنم تا مردم بتوانند به خاطر بیاورند و به گذشته فکر کنند. در مورد سریال هم

از طریق ایجاد تمام این بازسازی‌های مختلف، ما قبلاً کمی فکر می‌کردیم و ایده یک قسمت جدید را بررسی می‌کردیم، اما با انتشار Trials of Mana در سال ۲۰۲۰، دیدیم که بازی واقعاً چگونه مورد استقبال طرفداران قرار گرفت. تعیین لحظه ای که تصمیم گرفتیم زمان مناسبی برای ایجاد یک نسخه جدید باشد.”

مطمئناً جالب است که Final Fantasy در سال‌های اخیر بیشتر اکشن‌محور شده است و شاید سری Mana را کنار بزند. بازگشت دومی اکنون حال و هوای یکپارچهسازی با سیستمعامل دلپذیری را به دور از اسراف پر زرق و برق به ارمغان می آورد، اگرچه ممکن است مدرن سازی آن برای جذب بازیکنان جدید کافی نباشد.

من دو بخش از Visions of Mana را بازی کردم: یک منطقه علفزار باز وسیع به نام Fallow Steppe، و یک منطقه خطی تر Mt. Gala که به سمت یک رئیس منتهی می شد. در سرتاسر هر دو می‌توانستم بین سه شخصیت در مهمانی جابه‌جا شوم: شخصیت اصلی و استاد شمشیر، وال، که موهای قهوه‌ای کرکی و لباس صورتی‌اش یادآور قهرمان ناشناس در Secret of Mana است. بادگیر Careena که توسط بچه جانور پرنده Ramcoh همراهی می شود. و مورلی پسر گربه ی بداخلاق. فضای باز به من اجازه می‌دهد سوار پیکول شوم: موجودات ژولیده‌ای شبیه تریر که به عنوان مانت استفاده می‌شوند.


تصویری از قهرمان داستان Visions of Mana که روی صخره سنگی در منطقه کوهستانی ایستاده است


قهرمان داستان Visions of Mana سوار بر موجودی سیاه مانند تریر در یک چمنزار سبز گسترده است.

منطقه خطی کوه گالا و کوه پیکول شایان ستایش | اعتبار تصویر: اسکوئر انیکس

و مانت در جهان باز مورد نیاز است. وسیع و زیبا است: تپه‌ها و جنگل‌های سرسبز و سرسبز، با همان گیاهان رنگارنگی که من از بازی‌های پیکسلی گذشته به یاد دارم. همراه با موسیقی ارکستر شده و ملودی‌های سوت حلبی، جهان جذابیت بوکولیک بت‌وار به سه‌بعدی گسترش یافته است. در واقع، ارائه جایی است که بازی با طراحی های پیچیده شخصیت هایش برتری می یابد.

“این بازی تا به امروز دارای بزرگترین و گسترده ترین زمینه در مجموعه است، و بنابراین می تواند آن را زنده کند، و همچنین طراحی های هیولایی خالق اصلی سری کویچی ایشی، [which are] دوست داشتنی، منحصر به فرد و جذاب، قطعا بخشی است [of modernisation]اویامادا گفت: “همچنین با توجه به طراحی شخصیت های HACCAN و سبک هنری منحصر به فرد و متمایز او و طراحی شخصیت، اینها نیز بخش های اصلی هویت بصری بازی هستند.”

دنیای باز علاوه بر گپ زدن، کارهای زیادی برای انجام دادن دارد، خواه مبارزه با موجوداتی که ظاهری آشنا دارند، پیدا کردن صندوقچه های گنج یا تکمیل ماموریت های جانبی ساده. منطقه کوهستانی خطی تر نیز با استفاده از کشتی های عنصری، مقداری سکوی سبک و گیج کننده را معرفی کرد. اویامادا گفت که قدرت های عنصری جزء اصلی سری Mana در کنار طراحی های هیولایی آن هستند. در اینجا، Elemental Vessels گسترشی از ارواح عنصری است که به بازیکنان اجازه می دهد تا به آرامی محیط را تحت تأثیر قرار دهند. به عنوان مثال، بومرنگ تندباد را می توان در نقاط تعیین شده برای احضار جریان های صعودی باد استفاده کرد که می توانند سکوها را برای مسیرهای جدید بالا ببرند یا مستقیماً برای پرواز به سمت بالا به مناطق جدید پرش شوند. همه اینها بدون آزادی واقعی کمی مکانیکی است، اما حداقل کمی کاوش را متزلزل می کند.

اویامادا از Elemental Vessels می گوید: «توانایی درک احساسات آن ارواح که در این دنیا زندگی می کنند برای ما مهم بود. همانطور که شما به این ماجراجویی می‌روید، ما می‌خواستیم بازی را طوری طراحی کنیم که بتوانید زندگی این ارواح را که در این دنیا در حال حرکت هستند احساس کنید… و مطمئن شدیم که این بازی در خود سیستم بازی نیز پیاده‌سازی شده است.


Visions of Mana قهرمان داستان به ارواح می رسد که در انرژی باد سبز می چرخند
دست درازی به ارواح باد | اعتبار تصویر: اسکوئر انیکس

قدرت های عنصری نیز بر مبارزات، هسته اصلی بازی تأثیر می گذارد. شخصیت ها دارای حملات اساسی و جاخالی هستند و همچنین حملات ویژه مختلفی که بر اساس میل عنصری تغییر می کنند. با گذشت زمان، شخصیت‌ها می‌توانند حملات عجیب و غریبی مانند گردبادهای قابل احضار و غیره را انجام دهند. علاوه بر این، طلسم‌های متعددی را می‌توان روی یک چرخ توانایی که در سپر شانه سمت راست قابل دسترسی است، تنظیم کرد که باز هم بسته به کاراکتر متفاوت است. وابستگی عنصری همچنین کلاس هر شخصیت را تغییر می دهد، که به نوبه خود سلاح اصلی آنها را تغییر می دهد. برای مثال، با وابستگی به باد، وال با یک شمشیر بزرگ به یک شوالیه رون تبدیل می‌شود، در حالی که تغییر به قرابت ماه، او را به یک اگیس نیزه‌دار تبدیل می‌کند.

من نتوانستم با ساخت‌ها آزمایش کنم، اما فضای زیادی برای سفارشی‌سازی وجود دارد – و این در بالای هر شخصیتی است که به طور پیش‌فرض کمی متفاوت بازی می‌کند. وال به طور کلی یک شخصیت قدرتمند با ضربه های آهسته شمشیر به نظر می رسید، در حالی که هر دو Careena و Morley ترکیب های سریع تری داشتند. بخش Mt. Gala با نبردی با یک رئیس آخوندک غول پیکر با چندین قسمت از بدن به پایان رسید، و در حالی که شخصیت ها به تنهایی بر این اساس عمل می کردند، جابجایی بین آنها برای آزمایش توانایی های مختلف لذت بخش بود.

با این حال، مهم نیست که کدام شخصیت یا کلاس را انتخاب کنم، مبارزه در کل سخت و سخت بود. حملات Melee کمی کند هستند، سرعت حرکت نیز کم است، و دوربین قفل پر پیچ و خم که نمی تواند کاملاً با اکشن هماهنگی داشته باشد، کمکی به آن نمی کند. بازی‌های Mana هرگز اکشن کامل نبوده‌اند، اما زمانی که بازی‌هایی مانند Final Fantasy 16 و Final Fantasy 7 Rebirth هر دو استاندارد مبارزات اکشن-RPG را با رویارویی‌های سریع و پاسخ‌گوی خود بالا برده‌اند، Visions of Mana احساس می‌کند که خواهر یا برادر کوچک‌تر خود را ترک کرده‌اند. پشت در غبار


سه شخصیت از Visions of Mana: موجودی شبیه اژدها در حال پرواز، پسر گربه‌ای با موهای بلوند و دختر جوان جادویی با موهای بلوند بلند.
طراحی شخصیت‌ها دوست‌داشتنی هستند و به پیکسل‌های اصلی برمی‌گردند اعتبار تصویر: اسکوئر انیکس

اویامادا اعتراف کرد که دیدن سری فاینال فانتزی به سمت مبارزات اکشن «تقریباً نوعی غافلگیرکننده» بود، اما با توجه به پیشرفت‌های فناوری، «یک اتفاق بسیار طبیعی است». و در حالی که شباهت هایی در این دو سریال وجود دارد، آنها جدا باقی می مانند.

اویامادا می‌گوید: «از لحاظ موضوعی، هر دو با شخصیت‌هایی برخورد می‌کنند که سعی می‌کنند از طرق مختلف در برابر سرنوشت خود مقاومت کنند. این چیزی است که در هر دو فرنچایز مشترک است، اما وقتی صحبت از فاینال فانتزی به میان می‌آید، من همیشه احساس می‌کردم که آن‌ها بیشتر خود را به عنوان سریال‌های جذاب‌تر، شیک‌تر و شیک‌تر قرار می‌دهند، در حالی که مانا همیشه توجه بیشتری به نمایش گرمای طبیعی و تابش یک احساس داشته است. از مهربانی شخصیت ها.”

اویامادا نمی خواهد به فاینال فانتزی “ببازد” و مشتاق است که تفاوت های بین این دو را برجسته کند. او گفت که یکی از نقاط قوت اصلی سری Mana در دسترس بودن آن است: “تا زمانی که برای ساختن شخصیت خود زمان، تلاش و دقت صرف کنید، هر کسی می تواند بازی را پاک کرده و شکست دهد.”

به این ترتیب، Visions of Mana قصد دارد برای بازیکنان جدید شهودی و روان باشد به طوری که “پس از انتخاب [it] بالا، می‌توانید فوراً متوجه شوید که سریال Mana در مورد چیست.» به طور همزمان، اویامادا قول داد که بازی‌های قبلی این سری را برای کهنه‌کاران پیدا کنند و از آن لذت ببرند.

بنابراین، قدیمی و جدید را متعادل می کند، و نوعی از سادگی یکپارچهسازی با سیستمعامل را در بر می گیرد. هر چند که دلپذیر است، اما تا کنون در مقایسه با سایر سبک‌های سنگین، کمی سطحی به نظر می‌رسد. Visions of Mana علیرغم حرکت به دنیای باز و ارائه مجلل، به گذشته می چسبد و ایده های واقعا تازه خود را ندارد. این یک بازگشت خوش‌آمد و تجربه‌ای سرگرم‌کننده، حباب‌انگیز و بیهوده است، اما به نظر می‌رسد سری Mana فعلاً در سایه فرنچایزهای اسکوئر انیکس باقی بماند.


منبع: https://www.eurogamer.net/visions-of-mana-returns-to-series-roots-but-is-yet-to-flower-into-a-truly-original-experience?utm_source=feed&utm_medium=rss&utm_campaign=feed

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *