احتمالا اپل از قبل تراشه هایی را بر اساس فرآیند ۲ نانومتری TSMC طراحی کرده است

بر اساس اطلاعاتی که گفته می شود از یکی از کارمندان اپل در لینکدین به دست آمده است، اپل در حال طراحی تراشه هایی است که از فرآیند ساخت ۲ نانومتری نسل بعدی TSMC استفاده می کند.

احتمالا اپل از قبل تراشه هایی را بر اساس فرآیند ۲ نانومتری TSMC طراحی کرده است
در اصل توسط وب سایت کره ای گرفته شده است gamma0burst و در X (تویتر) توسط افشاگر به اشتراک گذاشته شد ریوگنوس (@Tech_Reve)، این اطلاعات در یک اسلاید به شدت ویرایش شده ظاهر می شود که گفته می شود کارهای کارمند در پروژه های گذشته و فعلی اپل را فهرست می کند.

بخشی از اسلاید که ویرایش نشده است، عبارت «TS5nm، TS3nm، کار بر روی TS2nm» را می‌خواند، عباراتی که تصور می‌شود به فرآیندهای ساخت متفاوتی اشاره می‌کنند که اپل برای چیپ‌های گذشته، فعلی و آینده انتخاب کرده است. عباراتی مانند “۳nm” و “۲nm” به قوانین معماری و طراحی خاصی اشاره دارد که TSMC برای خانواده ای از تراشه ها استفاده می کند. کاهش اندازه گره مربوط به اندازه ترانزیستور کوچکتر است، بنابراین ترانزیستورهای بیشتری می توانند روی یک پردازنده قرار بگیرند که منجر به افزایش سرعت و مصرف انرژی کارآمدتر می شود.

شایعات پیشنهاد می دهد که TSMC در حال حاضر کار بر روی تراشه‌های پیشرفته‌تر ۱٫۴ نانومتری را آغاز کرده است، که انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۷ عرضه شوند. گفته می‌شود اپل به دنبال حفظ قابلیت‌های تولید اولیه TSMC برای فناوری‌های ۱٫۴ و ۱ نانومتری است. برای درک مقیاس نانومتری، یک تار موی انسان حدود ۸۰۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰۰ نانومتر عرض دارد.

سال گذشته، اپل تراشه‌های ۳ نانومتری را برای آیفون‌ها و مک‌های خود استفاده کرد که نسبت به حالت قبلی ۵ نانومتری ارتقا یافته بود. سوئیچ به فناوری ۳ نانومتری ۲۰ درصد سرعت GPU سریعتر، ۱۰ درصد سرعت CPU سریعتر و موتور عصبی ۲ برابر سریعتر را برای آیفون به ارمغان آورد و پیشرفتهای مشابهی را در Macها به ارمغان آورد.

اعتقاد بر این است که اپل اولین شرکتی است که این کار را انجام می دهد دریافت تراشه های ساخته شده بر اساس فرآیند ۲ نانومتری آینده TSMCانتظار می رود که در نیمه دوم سال ۲۰۲۵ به تولید برسد. فرآیند ساخت ۲ نانومتری که به سادگی با نام “N2” نیز شناخته می شود، انتظار می رود ۱۰ تا ۱۵ درصد بهبود سرعت را در همان توان یا ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش توان ارائه دهد. در مقایسه با تراشه های ساخته شده با فناوری ۳ نانومتری تامین کننده، سرعت یکسانی دارد.

TSMC در حال ساخت دو تاسیسات جدید برای تطبیق تولید تراشه های ۲ نانومتری است و منتظر تایید سومین تراشه است. غول فاب تایوانی میلیاردها دلار برای این تغییر هزینه کرده است و اپل همچنین باید تغییراتی در طراحی تراشه ایجاد کند تا بتواند فناوری جدید را تطبیق دهد. اپل مشتری اصلی TSMC است و معمولاً اولین کسی است که تراشه های جدید TSMC را دریافت می کند. سیب تمام تراشه های ۳ نانومتری TSMC را به دست آورد برای مثال در سال ۲۰۲۳ برای آیفون، آیپد و مک.


منبع: https://www.macrumors.com/2024/02/28/apple-designing-2nm-silicon-chips/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *