استارتاپی که در جستجوی «جام مقدس» رمزگذاری است ۷۳ میلیون دلار جمع آوری می کند

استارت‌آپ فرانسوی Zama 73 میلیون دلار برای تجاری‌سازی «جام مقدس» رمزنگاری جمع‌آوری کرده است: رمزگذاری کاملاً همومورفیک (FHE).

از نظر مفهومی ساده اما از نظر عملی پیچیده، FHE محاسبات روی رمزگذاری شده را فعال می کند داده ها بدون اینکه ابتدا آن را رمزگشایی کنید.

در نتیجه شرکت ها می توانند بدون دیدن اطلاعات مشتریان خود خدمات ارائه دهند. در عین حال، کاربران هیچ تفاوتی در عملکرد مشاهده نخواهند کرد.

برای تجسم فرآیند، داده های رمزگذاری شده را به عنوان یک جعبه قفل شده تصور کنید محاسبات به عنوان رنگ با رنگ آمیزی روی جعبه، می توانید روی داده های داخل نیز نقاشی کنید. اما تغییرات داخل جعبه از چشمان کنجکاو پنهان می ماند.

رند هندی، مدیرعامل این شرکت می‌گوید: «این بدان معناست که اطلاعات حساس حتی در حین پردازش می‌توانند امن و خصوصی باقی بمانند زاما به TNW گفت.

“این امر به ویژه انقلابی است زیرا حریم خصوصی و امنیت داده ها را قادر می سازد تا با ابزار همزیستی داشته باشند و امکان تجزیه و تحلیل اطلاعات محرمانه را بدون افشای داده های اساسی فراهم می کند.”

ترکیب گریزان آن از امنیت و دسترسی به FHE وضعیتی تقریباً افسانه ای بخشیده است. از این رو مقایسه های مکرر جام مقدس.

با این حال، برخلاف جام مقدس واقعی، FHE قبلاً کشف شده است. چالش در حال حاضر تجاری سازی فناوری است – جایی که Zama وارد می شود.

تلاش زاما برای رمزگذاری کاملا هممورفیک

زاما قبلا ساخته شده است سوئیت کتابخانه های رمزنگاری منبع باز برای توسعه FHE با بودجه جدید، استارت آپ قصد دارد کلاس جدیدی از برنامه های کاربردی رمزگذاری کاملا هممورفیک ایجاد کند.

مطابق با هندی، این برنامه ها می توانند تقریباً بی پایان باشند. او پیش‌بینی می‌کند که بیمارستان‌ها به‌طور ایمن داده‌های بیماران را با محققان پزشکی به اشتراک بگذارند، بانک‌ها تراکنش‌ها را رمزگذاری کنند در حالی که هنوز از تجزیه و تحلیل تقلب استفاده می‌کنند، و سیستم‌های رأی‌دهی رای‌ها را بدون افشای آن‌ها شمارش می‌کنند.

رایانش ابری یکی دیگر از حوزه های تمرکز است. با استفاده از FHE، کسب‌وکارها می‌توانند به‌طور ایمن وظایف محاسباتی را در محیط‌های ابری بدون خطر کردن بارگذاری کنند حریم خصوصی از داده های آنها برای مثال، درخواست‌های جستجو خصوصی باقی می‌مانند و داده‌های رمزگذاری‌شده می‌توانند به طور ایمن تجزیه و تحلیل شوند.

قراردادهای هوشمند FHE نیز در دست توسعه هستند. رمزگذاری هممورفیک می تواند حفظ شود شرایط و داده های کاربر که بدون ایجاد مانع در اجرای قراردادها پنهان شده است.

این قابلیت ها در حال حاضر در بازار وجود دارد. جدیدترین راه حل Zama، fhEVMبه عنوان اولین پروتکل قرارداد هوشمند محرمانه برای بلاک چین های EVM تبلیغ می شود.

برای سایر کاربردها، هنوز موانعی برای غلبه بر وجود دارد. کار بیشتر در مورد انطباق با مقررات، بهبود کارایی، و استانداردسازی شیوه ها و پروتکل ها مورد نیاز است. اما جام مقدس رمزنگاری در حال حاضر از اساطیر به واقعیت در حال حرکت است.


منبع: https://thenextweb.com/news/zama-holy-grail-cryptography-fully-homomorphic-encryption

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *