اسپیس ایکس با موفقیت اودیسه را در تلاش برای بازگرداندن ایالات متحده به سطح ماه پرتاب کرد

فرودگر Nova-C بر فراز موشک فالکون ۹ به فضا رفت و اکنون در حال انجام سفر دو هفته ای خود به قطب جنوب ماه است.

یک فرودگر رباتیک ماه که توسط شرکت خصوصی هوافضای Intuitive Machines ساخته شده بود، روز پنجشنبه با موفقیت توسط SpaceX به فضا پرتاب شد، با این امید که اولین فضاپیمای آمریکایی باشد که از زمان ماموریت آپولو ۱۷ در سال ۱۹۷۲ با موفقیت بر سطح ماه فرود آمد. فرودگر Nova-C به نام “اودیسه” توسط موشک فالکون ۹ اسپیس ایکس به مدار منتقل شد. در ساعت ۱:۰۵ صبح به وقت شرقی از کیپ کاناورال پرتاب شد در ۱۵ فوریه

این پرتاب در ابتدا قرار بود روز چهارشنبه انجام شود، اما به دلیل نگرانی ها در مورد دمای سوخت متان این موشک به تعویق افتاد. اندکی پس از بلند شدن، اسپیس ایکس تایید کرد که فرودگر اودیسه ماموریت IM-1 با موفقیت مستقر شده بود و اولین مرحله راکت فالکون ۹ که آن را به فضا رسانده بود فرود آمد بازگشت به کیپ کاناورال. اودیسه اکنون در حال حرکت به سمت قطب جنوبی ماه است – منطقه ای که به دلیل وقوع یخ آب – جایی که انتظار می رود در ۲۲ فوریه سقوط کند.

فضاپیمای Nova-C دارای جرم پرتاب ۱۹۰۸ کیلوگرم (۴۲۰۶ پوند) و چهار متر ارتفاع (حدود ۱۴ فوت) و ۱٫۵۷ متر عرض (پنج فوت) است. توصیف شده توسط ناسا به عنوان یک “سیلندر شش ضلعی” روی شش پایه فرود. Intuitive Machines انتظار دارد فرودگر به مدت ۱۴ روز زمینی فعال باشد و پس از آن شب قمری احتمالاً آن را مجبور به خاموش شدن خواهد کرد زیرا اودیسه برای مقاومت در برابر چنین دوره سرمای شدید طراحی نشده است.

فرود موفقیت‌آمیز ادیسه روی ماه نه تنها بازگشت ایالات متحده به ماه را برای اولین بار در بیش از ۵۰ سال نشان می‌دهد، بلکه اولین فضاپیمای خصوصی است که چنین کاری انجام می‌دهد. را فرودگر Astrobotic Peregrine پرتاب شده توسط United Launch Alliance در ماه گذشته نیز یکی از رقبای این دستاورد بود، قبل از اینکه یک نقص در سیستم پیشرانه فرودگر باعث شود که آن قادر به رسیدن به ماه نباشد. ماموریت خصوصی Hakuto-R ژاپن در آوریل گذشته شاهد شکست مشابهی بودیم، زمانی که تماس لحظاتی قبل از فرود آمدن بر روی ماه قطع شد، همانطور که انجام شد. فرودگر اسرائیلی Beresheet که در سال ۲۰۱۹ سقوط کرد.

مانند Peregrine، ماموریت IM-1 چندین محموله علمی و تحقیقاتی را برای برنامه خدمات بار تجاری ماه (CLPS) ناسا حمل می کند، از جمله یک آرایه بازتابنده لیزری (LRA) برای کمک به فضاپیماهای آینده برای فرودهای دقیق، و چراغ ناوبری رادیویی LN-1 که می تواند داده های دقیق موقعیت جغرافیایی را برای فرودگرها، مریخ نوردها و فضانوردان فراهم کند. این ابزارها برای جمع آوری داده های کلیدی در مورد سطح ماه پیش رو طراحی شده اند برنامه آرتمیس ناساکه امیدوار است سال آینده انسان ها را به ماه بازگرداند.

Odysseus همچنین محموله هایی را از سایر مشتریان از جمله مشتریان حمل می کند سیستم دوربین CubeSat “EagleCam”. توسط دانشجویان دانشگاه هوانوردی Embry-Riddle در Daytona Beach، فلوریدا ساخته شده است که برای تجزیه و تحلیل ستون های گرد و غبار طراحی شده است. فازهای ماه – یک پروژه هنری توسط جف کونز متشکل از ۱۲۵ مجسمه مینیاتوری ماه – نیز روی آن قرار دارد، که هنرمند ادعا می کند “اولین اثر هنری مجاز روی ماه” خواهد بود.

در حالی که پرتاب موفقیت آمیز بود، اودیسه هنوز باید بر مانع فرود آمدن بر یکی از دشوارترین مناطق ماه برای فرود آمدن غلبه کند. قطب جنوبی ماه به طور دائم در سایه است – برای یخ عالی است، اما کمتر از حد ایده آل برای حرکت در یک فرودگر. هند چهارمین کشور شد برای رسیدن به فرود نرم در نزدیکی منطقه در ماه اوت سال گذشته. در اینجا امیدواریم که اودیسه بتواند از همین روش پیروی کند و با موفقیت به زمین بازی خود برسد.


منبع: https://www.theverge.com/2024/2/15/24073690/spacex-intuitive-machines-odysseus-novac-lunar-lander-moon-mission

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *