دولت آمریکا خودروهای چینی را تهدیدی برای امنیت ملی می‌داند

دولت آمریکا تحقیقاتی را در مورد فناوری‌ خودروهای هوشمند تولیدشده در چین و خطرات احتمالی آن‌ها برای امنیت ملی آغاز کرده است.

وزارت بازرگانی ایالات متحده تحقیقات خود را روی وسایل نقلیه‌ی متصل‌به‌اینترنت و فناوری‌هایی از جمله دوربین‌ها، حسگرها و کامپیوترهای داخلی خودرو که ممکن است برای جمع‌آوری داده‌های حساس در مورد شهروندان و زیرساخت‌های کشور مورد سوءاستفاده قرار بگیرند، متمرکز خواهد کرد.

جینا ریماندو، وزیر بازرگانی ایالات متحده، روز چهارشنبه طی تماسی با خبرنگاران گفت که تحقیقات پیش از این‌که خودروهای چینی به‌طور گسترده در ایالات متحده دردسترس قرار بگیرند، آغاز شده است.

ریماندو گفت: «تصور کنید هزاران خودرو چینی در جاده‌های آمریکا وجود داشته باشند که شخصی در پکن بتواند فوراً آن‌ها را غیرفعال کند. این اطلاعات در چنین مقیاسی می‌تواند خطری جدی برای امنیت ملی و حریم خصوصی شهروندان ایالات متحده ایجاد کند.»

جو بایدن در بیانیه‌ای جداگانه خودروهای مدرن را «گوشی‌های هوشمند چرخ‌دار» خطاب کرد و چین را متهم کرد که از شیوه‌های تجاری ناعادلانه مانند یارانه‌های دولتی برای خودروهای الکتریکی ساخت چین استفاده می‌کند و اتحادیه‌ی اروپا درحال بررسی آن‌ها است.

بایدن گفت: «چین محدودیت‌هایی را برای خودروهای آمریکایی و سایر خودروهای خارجی که در آنجا فعالیت می‌کنند اعمال کرده است. چرا باید خودروهای متصل چینی اجازه داشته باشند در کشور ما بدون اقدامات ایمنی فعالیت کنند؟»

درحالی که هنوز هیچ محدودیت فوری‌ای اعمال نشده است، مقامات دولت به خبرنگاران گفتند که این تحقیقات ممکن است منجر به اعمال قوانین جدیدی شود که می‌تواند استفاده از قطعات خاص خودرو را در ایالات متحده محدود یا ممنوع کند.

چنین اقداماتی منعکس‌کننده‌ی محدودیت‌های تجاری اعمال‌شده برای شرکت‌هایی از جمله هواوی است. برخی از سیاست‌مداران ایالات متحده همچنین تلاش کرده‌اند تا تیک‌تاک، نرم‌افزار ویدیویی متعلق به شرکت چینی بایت‌دنس را به‌دلیل نگرانی‌های مشابه، محدود یا ممنوع کنند.

مقاله‌های مرتبط

چین قبلاً ایالات متحده را به سوءاستفاده‌ی مکرر از مفهوم امنیت ملی برای آزار و اذیت شرکت‌های چینی و منع آن‌ها از رقابت در بازارهای جهانی متهم کرده است. درهمین‌حال، تسلا در چین به‌دلیل نگرانی از این‌که ایالات متحده می‌تواند از این خودروهای الکتریکی برای جاسوسی در چین استفاده کند، با محدودیت‌‌ مکان‌های قابل‌ تردد و نظارت مشابهی مواجه است.

چند سال پیش، چین به‌عنوان بزرگترین بازار خودرو جهان از ایالات متحده پیشی گرفت. با این حال، به‌ دلایل مختلف خودروهای ساخت چین در ایالات متحده فروخته نمی‌شوند. برخی از خودروسازان چینی درحال بررسی برای افتتاح کارخانه‌هایی در مکزیک هستند که نگرانی‌هایی نسبت به واردات مدل‌های ارزان‌تر به این کشور را در میان خودروسازان آمریکایی ایجاد می‌کند.


منبع: https://www.zoomit.ir/car/417503-us-biden-investigation-chinese-vehicles-security/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *