دولت آمریکا: هوش مصنوعی «مخترع» نیست

اداره‌ی ثبت اختراع و علائم تجاری ایالات‌ متحده (USPTO) می‌گوید که نمی‌توان سیستم‌های هوش مصنوعی را مخترع نامید؛ اما انسان‌ها می‌توانند از ابزارهای مبتنی‌بر این فناوری در اختراعات خود استفاده کنند و در چنین شرایطی باید حتماً به استفاده از هوش مصنوعی در اختراع اشاره شود.

جدیدترین رهنمود اداره‌ی ثبت اختراع ایالات‌ متحده برای دریافت بازخوردهای عمومی منتشر شده است. طبق این سند، نمی‌توان سیستم‌های هوش مصنوعی را مخترع درنظر گرفت اما استفاده از این فناوری مانع واجدشرایط‌بودن اشخاص حقیقی به‌عنوان مخترع نخواهد شد. افرادی که قصد ثبت اختراع دارند باید اعلام کنند آیا از ابزارهای هوش مصنوعی در اختراع خود استفاده کرده‌اند یا خیر.

برای ثبت پتنتی در ایالات‌ متحده که در آن از هوش مصنوعی استفاده شده است، شخص مورد نظر باید بخش مهمی از مفهوم اختراع را خودش انجام داده باشد. اینکه هوش مصنوعی چیزی را ایجاد کند و شخص موردنظر فقط روی این فرایند نظارت داشته باشد، او را مخترع نخواهد کرد.

اداره‌ی ثبت اختراع ایالات‌ متحده می‌گوید شخصی که مسئله‌ای را به‌عنوان ورودی به هوش مصنوعی ارائه می‌دهد و خروجی دریافت می‌کند، نباید برای ثبت آن اختراع، ادعایی داشته باشد.

USPTO می‌گوید: «روشی که یک شخص برای حل مشکل خاصی با کمک هوش مصنوعی توسعه می‌دهد، نقش مهم او را در اختراع مذکور نشان خواهد داد.» از نظر این اداره، صرفاً با نظارت بر کار هوش مصنوعی، به‌عنوان مخترع شناخته نخواهید شد.

اداره‌ی ثبت اختراع آمریکا در سال ۲۰۲۰ حکم داد که فقط انسان‌ها می‌توانند برای ثبت گواهی اختراعات درخواست دهند و یکی از دادگاه‌های آمریکا نیز تصمیم USPTO را تأیید کرد. طبق حکم یکی دیگر از دادگاه‌های فدرال، نمی‌توان به سیستم‌های هوش مصنوعی، حق کپی‌رایت اعطا کرد.


منبع: https://www.zoomit.ir/ai-articles/416668-ai-patent-us-office-guidance/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *