"ما با اطمینان نمی دانیم که چگونه این کار را انجام می دهد" – هوش مصنوعی با اختصاص صحیح اثر انگشت به یک فرد، دانشمندان را گیج می کند، اما آنها مشخص نیستند که واقعا چگونه کار می کند.

"ما با اطمینان نمی دانیم که چگونه این کار را انجام می دهد" – هوش مصنوعی با اختصاص صحیح اثر انگشت به یک فرد، دانشمندان را گیج می کند، اما آنها مشخص نیستند که واقعا چگونه کار می کند.

یک مطالعه پیشگامانه در دانشگاه کلمبیا این باور قدیمی را به چالش می کشد که هر اثر انگشت روی دست یک فرد کاملاً منحصر به فرد است.

بر اساس بی بی سیتیم تحقیقاتی یک ابزار هوش مصنوعی قادر به تجزیه و تحلیل اثر انگشت انسان برای تعیین اینکه آیا آنها متعلق به یک فرد هستند یا خیر.

محققان گزارش می دهند که این فناوری توانست با دقت بین ۷۵ تا ۹۰ درصد تشخیص دهد که آیا اثر انگشتان مختلف از یک شخص منشا گرفته است یا خیر. با این حال، عملکرد دقیق چگونگی دستیابی به این هدف توسط هوش مصنوعی همچنان یک راز باقی مانده است.

کمک به حل جرایم

پروفسور هاد لیپسون، روباتیک دانشگاه کلمبیا که بر این مطالعه نظارت داشت، اعتراف کرد: ما به طور قطع نمی دانیم هوش مصنوعی چگونه این کار را انجام می دهد. برای اطمینان از درست بودن آن، تیم این فرآیند را بارها و بارها تکرار کرد و هر بار نتایج یکسانی به دست آورد.

نظریه محققان این است که این ابزار اثر انگشت را – که در بدو تولد ایجاد می شود – به روشی متفاوت از روش سنتی تجزیه و تحلیل می کند و بیشتر بر جهت گیری برجستگی ها در مرکز انگشت تمرکز می کند تا الگو. که در آن برآمدگی‌های منفرد به پایان می‌رسند و منشعب می‌شوند که به عنوان minutiae شناخته می‌شوند.

علیرغم نتایج امیدوارکننده، تیم دانشگاه کلمبیا اذعان دارد که تحقیقات بیشتر ضروری است. ابزار هوش مصنوعی بر روی مجموعه داده بزرگی از ۶۰۰۰۰ اثر انگشت آموزش داده شده است، اما تعداد قابل توجهی از جمله چاپ های جزئی و با کیفیت پایین برای اصلاح بیشتر این فناوری مورد نیاز است.

یافته های این مطالعه که مورد بررسی همتایان قرار گرفته و در مجله منتشر خواهد شد پیشرفت علم، می تواند به طور قابل توجهی بر علم بیومتریک و پزشکی قانونی تأثیر بگذارد. همانطور که بی بی سی گزارش می دهد، اگر یک اثر انگشت ناشناس در یک صحنه جرم و یک اثر انگشت اشاره ناشناس در صحنه دیگر کشف شود، ابزار هوش مصنوعی می تواند به طور بالقوه این دو اثر را به یک فرد مرتبط کند. این در حال حاضر به اندازه کافی برای حل جرایم به تنهایی خوب نیست، اما می تواند به پلیس در تحقیقات خود کمک کند.

افشای اینکه اثر انگشت ممکن است برای هر فردی منحصر به فرد نباشد، برای همه تعجب آور نبوده است. گراهام ویلیامز، استاد علوم پزشکی قانونی در دانشگاه هال، اعتراف کرد: “ما در واقع نمی دانیم که اثر انگشت منحصر به فرد است. تنها چیزی که می توانیم بگوییم این است که تا آنجا که ما آگاه هستیم، هنوز هیچ دو نفر اثر انگشت یکسانی را نشان نداده اند. “

بیشتر از TechRadar Pro


منبع: https://www.techradar.com/pro/we-dont-know-for-sure-how-it-does-it-ai-baffles-scientists-by-correctly-assigning-individual-fingerprints-to-one-person-but-they-are-unclear-how-it-actually-works

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *