هوش مصنوعی به دانشمندان کمک می کند تا ماده جدیدی را کشف کنند که می تواند استفاده از لیتیوم در باتری ها را کاهش دهد

هوش مصنوعی به دانشمندان کمک می کند تا ماده جدیدی را کشف کنند که می تواند استفاده از لیتیوم در باتری ها را کاهش دهد

با همکاری مایکروسافت و آزمایشگاه ملی شمال غرب اقیانوس آرام (PNNL)، بخشی از وزارت انرژی ایالات متحده، یک ماده پیشگامانه که به طور بالقوه مصرف لیتیوم در باتری ها را تا ۷۰ درصد کاهش می دهد، کشف شده است.

محققان مایکروسافت با استفاده از هوش مصنوعی و ابررایانه، ۳۲ میلیون ماده معدنی را در کمتر از یک هفته به ۱۸ نامزد امیدوارکننده محدود کردند، فرآیندی که به طور سنتی ممکن است بیش از دو دهه طول بکشد.

ماده تازه یافت شده که در حال حاضر N2116 نام دارد، یک الکترولیت حالت جامد است که با موفقیت در تامین انرژی یک لامپ آزمایش شده است و پتانسیل ذخیره انرژی پایدار را دارد.

هوش مصنوعی مایکروسافت که بر روی داده های مولکولی آموزش دیده بود، نقشی اساسی در تسریع روند کشف مواد داشت.

این فناوری که بر پایگاه‌های اطلاعاتی و ویژگی‌های علمی متمرکز بود، محققان را راهنمایی کرد تا امیدوارکننده‌ترین ماده را برای آزمایش‌های آزمایشگاهی بیشتر انتخاب کنند.

کل سفر، از کشف مواد تا توسعه یک نمونه اولیه باتری در حال کار، کمتر از نه ماه طول کشید و کارایی هوش مصنوعی و محاسبات با کارایی بالا را در چرخه نوآوری علمی به نمایش گذاشت.

این کشف برای رسیدگی به تقاضای فزاینده برای لیتیوم، که اغلب به عنوان طلای سفید شناخته می‌شود، حیاتی است، یک جزء کلیدی در باتری‌های لیتیوم یونی که وسایل نقلیه الکتریکی و گوشی‌های هوشمند را تامین می‌کند.

نگرانی‌های کمبود مواد، همراه با اثرات زیست‌محیطی مرتبط با استخراج لیتیوم، بر اهمیت یافتن مواد جایگزین با محتوای لیتیوم کاهش یافته و قابلیت‌های ذخیره انرژی قوی تأکید می‌کند.

محققان بر این باورند که هوش مصنوعی و ابر محاسبات نقش اساسی در پیش‌بینی و توسعه مواد با کارایی بالا در چشم‌انداز در حال تکامل فناوری باتری دارند.


منبع: https://www.firstpost.com/tech/ai-helps-scientists-discover-new-substance-which-could-reduce-lithium-use-in-batteries-13598132.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *