گوگل به ماموریت نقشه برداری انتشار گاز متان جهانی از فضا می پیوندد

گوگل در حال پیوستن به یک ابتکار بزرگ برای ردیابی انتشار گاز متان از فضا است.

گوگل اعلام کرد یک مشارکت با صندوق غیرانتفاعی دفاع از محیط زیست (EDF) امروز برای نقشه‌برداری از آلودگی متان و زیرساخت‌های نفت و گاز از فضا.

گوگل و EDF امیدوارند بتوانند به طور دقیق مشخص کنند که بسیاری از این گازهای متان از کجا نشت می کنند – که شاید بتواند به رفع این نشت ها کمک کند. ماه آینده، EDF قصد دارد ماهواره MethaneSAT خود را پرتاب کند، ماهواره ای که انتشار گاز متان را که گاز گلخانه ای قوی تر از دی اکسید کربن است، ردیابی می کند. در همین حال، گوگل از هوش مصنوعی برای ترسیم زیرساخت های نفت و گاز استفاده می کند تا نقشه ای جهانی از منابع آلودگی ایجاد کند.

جلوگیری از آلودگی متان می تواند تأثیر زیادی و فوری بر تغییرات آب و هوا داشته باشد

ییل مگوایر، معاون رئیس جمهور و مدیر کل، “زیرساخت به سرعت تغییر می کند و به روز نگه داشتن نقشه ای مانند این نیاز به ورودی مداوم دارد. از تیم Geo Sustainability گوگل در یک تماس مطبوعاتی گفت. ما فکر می‌کنیم این اطلاعات برای شرکت‌های انرژی، محققان و بخش عمومی برای پیش‌بینی و کاهش انتشار متان بسیار ارزشمند است.»

در حالی که بسیاری از تعهدات دولت و شرکت ها برای مقابله با تغییرات آب و هوایی بر دی اکسید کربن ناشی از سوزاندن سوخت های فسیلی تمرکز دارند، متان مسئول حدود ۳۰ درصد گرمایش زمین که تاکنون صورت گرفته است. متان جزء اصلی به اصطلاح گاز طبیعی است و به طور معمول در طول زنجیره تامین از چاه ها به خطوط لوله و وسایل گاز نشت می کند. محل های دفن زباله و دام ها نیز منابع بزرگ آلودگی متان هستند.

در ۲۰ سال اول پس از ورود به جو، متان ۸۰ برابر قدرتمندتر از CO2 در گرم کردن سیاره است. خوشبختانه، عمر متان بسیار کوتاهتر از دی اکسید کربن است که می تواند صدها سال بیشتر در جو باقی بماند. از آنجایی که این یک آلاینده آب و هوایی قدرتمند اما کوتاه مدت است، جلوگیری از آلودگی متان می تواند تأثیر زیادی و فوری بر تغییرات آب و هوا داشته باشد.

یک نقشه حرارتی از انتشار گاز متان در بالای تصویر ماهواره‌ای بخشی از زمین قرار گرفته است.  افسانه ای روی نقشه نشان می دهد که بنفش غلظت کمتر متان را نشان می دهد در حالی که رنگ های گرم تر غلظت های بالاتر را نشان می دهد.  نقاط زرد منابع آلودگی با انتشار بالا را نشان می دهند.
داده‌های هوایی EDF که در Earth Engine موجود است، منابع آلودگی متان با انتشار بالا را به صورت نقاط زرد و منابع پراکنده را به صورت یک نقشه حرارتی بنفش و زرد نشان می‌دهد. MethaneSAT این داده ها را با همان فناوری در مقیاس جهانی و با فرکانس بیشتر جمع آوری خواهد کرد.
تصویر: گوگل

استیون هامبورگ، دانشمند ارشد EDF، در تماس مطبوعاتی گوگل گفت: «متان بر آنچه در آینده نزدیک اتفاق می افتد تسلط دارد. “زمان بندی واقعاً مهم است. زیرا اگر این کار را واقعاً سریع انجام دهیم و به طور چشمگیری انتشار متان را کاهش دهیم، می توانیم به طور قابل توجهی این میزان گرمایش را در دهه های آینده کاهش دهیم.”

آرتحقیق توسط EDF و سایر گروه ها نشان داده است بسیاری از کشورهااز جمله ایالات متحده، احتمالاً میزان نشت متان از زیرساخت های نفت و گاز را بسیار کم شمارش می کنند. به عنوان یک راه حل، EDF روی MethaneSAT کار کرد، که اکنون یک ابتکار بزرگ با تعداد زیادی از حامیان نام های بزرگ است. این شرکت با آژانس فضایی نیوزلند همکاری می کند و MethaneSAT را می سازد اولین ماموریت فضایی کشور با بودجه دولتی. در سال ۲۰۲۰، صندوق زمین بزوس هدیه EDF 100 میلیون دلار برای پشتیبانی از MethaneSAT. انتظار می رود این ماهواره ماه آینده با موشک فالکون ۹ اسپیس ایکس پرتاب شود.

MethaneSAT که هر روز ۱۵ بار به دور زمین می چرخد، سطوح متان را در برترین مناطق تولید کننده نفت و گاز جهان بررسی می کند. الگوریتم های ارائه شده توسط Google Cloud به EDF اجازه می دهد تا میزان متان منتشر شده را در طول زمان ردیابی کند. EDF همچنین در این ابتکار با دانشمندان دانشگاه هاروارد و اسمیتسونیان و مرکز مشترک آنها برای اخترفیزیک کار می کند. EDF همچنین در گذشته با گوگل کار کرده است. این شرکت به EDF اجازه داد تا خودروهای Street View خود را تجهیز کند با حسگرهایی برای ترسیم نشت متان در سال ۲۰۱۳٫

در یک تصویر ماهواره‌ای از تکه‌ای از زمین، پدهای چاه به رنگ زرد، جک‌های پمپ روغن با رنگ قرمز و مخازن ذخیره‌سازی با رنگ آبی نشان داده شده‌اند.
گوگل از هوش مصنوعی برای شناسایی زیرساخت های نفت و گاز در تصاویر ماهواره ای استفاده می کند.
تصویر: گوگل

اکنون، گوگل برای ایجاد یکی از دقیق ترین نقشه ها از آلودگی متان و زیرساخت های نفت و گاز وارد عمل شده است. اساساً از همان روش‌هایی برای شناسایی پیاده‌روها و علائم خیابان در تصاویر ماهواره‌ای استفاده می‌کند که برای به‌روز نگه داشتن نقشه‌های گوگل استفاده می‌شود. این فقط به آموزش هوش مصنوعی می‌پردازد که به جای آن پدهای چاه، جک‌های پمپ، مخازن ذخیره‌سازی و سایر زیرساخت‌های سوخت فسیلی را شناسایی کند. می‌تواند با داده‌های انتشار گازهای گلخانه‌ای MethaneSAT جفت شود تا تصویری از جایی که این همه آلودگی از آن سرچشمه می‌گیرد و به طور بالقوه از برخی از آن جلوگیری کند. نشت گاز به تنهایی برای ایالات متحده، بزرگترین تولید کننده گاز در جهان، هزینه تمام شد ۱ درصد از تولید گاز سالانه آن – ۶٫۵ میلیون تن متریک متان در حال نشت در سال.

هنوز آن نشتی ها را وصل می کند به اندازه کافی برای رسیدن به اهداف آب و هوایی جهانی پیش نمی رود، اگر چه. تنها گذار به انرژی پاک می تواند تغییرات آب و هوایی را در مسیر خود متوقف کند. گوگل متعهد به ترک ساخت سفارشی ابزارهای هوش مصنوعی که به شرکت های سوخت فسیلی کمک می کند نفت و گاز بیشتری استخراج کنند در سال ۲۰۲۰، اما حامیان محیط زیست همچنان شرکت را تحت فشار قرار داده اند تا هرگونه قرارداد موجود با شرکت های سوخت فسیلی را کنار بگذارد.

جزئیات دقیق راه اندازی MethaneSAT هنوز اعلام نشده است. EDF می‌گوید که باید بتواند در اواخر امسال به اشتراک‌گذاری برخی از داده‌های ماهواره را آغاز کند و انتظار می‌رود تصویر بسیار کامل‌تری در سال آینده ارائه شود. هامبورگ می گوید: «تا پایان سال ۲۰۲۵، ما باید تصویر بسیار روشنی در مقیاس جهانی از تمام حوضه های نفت و گاز بزرگ در سراسر جهان داشته باشیم.

داده ها از طریق در اختیار محققان و سیاست گذاران قرار خواهد گرفت وب سایت MethaneSAT و موتور Google Earthپلت فرم داده های جغرافیایی مبتنی بر ابر شرکت.


منبع: https://www.theverge.com/2024/2/14/24071100/google-methane-satellite-ai-map-climate-change

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *