یک ماموریت با پشتیبانی فناوری برای نظارت بر آلودگی متان امروز راه اندازی شد

نشت متان سال‌هاست که از نظارت قانون‌گذاران دور مانده است. آیا ردیابی ماهواره ای می تواند آن را تغییر دهد؟

ماموریتی برای نقشه برداری و ردیابی آلودگی جهانی متان، یک گاز گلخانه ای قدرتمند، قرار است امروز پس از سال ها همکاری بین برخی از بزرگ ترین نام های فناوری، راه اندازی شود. این ماهواره MethaneSAT نام دارد، ماهواره ای که از جف بزوس، گوگل و اسپیس ایکس کمک مالی و پشتیبانی دریافت کرده است.

انتظار می رود MethaneSAT امروز از پایگاه نیروی فضایی وندنبرگ در کالیفرنیا با موشک فالکون ۹ اسپیس ایکس در ساعت ۲:۰۵ بعد از ظهر به وقت محلی پرتاب شود. لیفت آف خواهد بود پخش زنده در وب سایت SpaceX و در نمایه X شرکت. صندوق غیرانتفاعی دفاع از محیط زیست که MethaneSAT را توسعه داده است نیز امیدوار کننده است برنامه ویژه از ساعت ۱:۴۰ بعد از ظهر به وقت محلی با کارشناسان کلیدی و “حامیان” برای صحبت در مورد این ماموریت.

آلودگی متان مسئول محیط زیست است ۳۰ درصد گرمایش زمین که سطح دریاها را بالا می برد و باعث بلایای شدید آب و هوایی می شود. این گاز از تجزیه زباله ها در محل های دفن زباله، میکروب های متان ساطع کننده در شالیزارها و بدنام از آروغ و مدفوع دام. همچنین به طور معمول از میادین نفت و گاز، خطوط لوله و حتی فرار می کند لوازم خانگی. به هر حال، به اصطلاح گاز طبیعی بیشتر فقط متان است.

با چرخش به دور زمین در ۹۵ دقیقه، میادین نفت و گاز را که تقریباً ۸۰ درصد تولید جهانی را تشکیل می دهند، خواهد دید.

این همه گاز نشتی است که صندوق دفاع از محیط زیست (EDF) قصد دارد با MethaneSAT مقابله کند. این گروه قبلاً مقادیر زیادی از نشت متان را ثبت کرده است. بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸، مشخص شد که انتشار متان در ایالات متحده در واقع ۶۰ درصد بالاتر بیش از برآوردهای سازمان حفاظت محیط زیست

این گروه در کنار ۴۰ موسسه تحقیقاتی و ۵۰ شرکت کار کردند تا تصویر جامع تری از انتشار گاز متان ارائه دهند. انجام اندازه‌گیری‌های روی زمین به‌طور مستقیم از منابع آلودگی، که با خوانش‌های هوایی توسط هواپیما تکمیل می‌شد، کار پر زحمتی بود.

MethaneSAT می تواند زمین های بیشتری را بسیار سریعتر پوشش دهد. طبق گفته EDF، بررسی همان منطقه ای که یک هواپیما دو ساعت طول می کشد، باید حدود ۲۰ ثانیه طول بکشد. با گردش به دور زمین در ۹۵ دقیقه، میادین نفت و گاز را که بیش از ۸۰ درصد تولید جهانی را تشکیل می دهند، خواهد دید.

هدف این است که به سرعت ببینیم چه مقدار متان و از کجا فرار می‌کند تا اقداماتی برای جلوگیری از نشت تمام این نشت‌ها انجام شود. وقتی صحبت از گرم کردن سیاره به میان می‌آید، متان ۸۰ برابر دی‌اکسید کربن ناشی از سوختن سوخت‌های فسیلی قوی‌تر است – اما تنها در ۲۰ سال اول ورود به جو، و سپس قدرت آن کاهش می‌یابد.

از سوی دیگر، دی اکسید کربن در جو باقی می ماند و گرما را برای قرن ها به دام می اندازد. از آنجایی که متان یک گاز گلخانه ای قدرتمند اما نسبتاً کوتاه مدت است، جلوگیری از نشت آن به عنوان یک راه سریع برای تأثیر فوری و قابل توجه بر تغییرات آب و هوایی تلقی می شود.

گوگل اعلام کرد همکاری با EDF در ماه گذشته برای ایجاد یک نقشه جهانی از آلودگی متان ناشی از زیرساخت های نفت و گاز. این شرکت در حال آموزش هوش مصنوعی برای شناسایی پدهای چاه، جک‌های پمپ و مخازن ذخیره‌سازی در تصاویر ماهواره‌ای است که مشابه نحوه شناسایی پیاده‌روها و علائم خیابان‌ها برای Google Maps است. تطبیق این زیرساخت با داده‌های انتشار گازهای گلخانه‌ای MethaneSAT ممکن است بتواند به تنظیم‌کننده‌ها کمک کند تا مکان‌هایی که نشت وجود دارد را مشخص کنند.

رندری که منابع پرتاب کننده آلودگی متان را به صورت نقاط زرد و منابع پراکنده را به صورت یک نقشه حرارتی بنفش و زرد در برابر تصاویر ماهواره ای زمین به تصویر می کشد.
نمونه ای از اینکه داده های MethaneSAT در Google Earth چگونه خواهند بود. منابع پرانتشار آلودگی متان را به صورت نقاط زرد رنگ و یک ستون متان پراکنده را به صورت یک نقشه حرارتی بنفش و زرد نشان می دهد.
موتور Google Earth از طریق EDF

اگر این ماموریت موفقیت آمیز باشد، می تواند با اجازه دادن به سیاست گذاران برای ارزیابی میزان پیشرفت آنها در اقدامات اقلیمی بر اساس معیارهای دنیای واقعی آلودگی به جای برآوردهای مبتنی بر گزارش شرکت ها، تغییری در بازی ایجاد کند.

«آنچه در طول دهه انجام اندازه‌گیری‌های میدانی آموخته‌ایم این است که در واقع، زمانی که شما میزان انتشار واقعی را در میدان اندازه‌گیری می‌کنید، معلوم می‌شود که کل میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای که از صنعت می‌آید بسیار بیشتر از آن چیزی است که توسط آنها با استفاده از مهندسی گزارش می‌شود. مارک براونشتاین، معاون ارشد انتقال انرژی EDF، در یک نشست مطبوعاتی در روز جمعه گفت.

بر اساس گزارش EDF، ساخت و پرتاب این ماهواره ۸۸ میلیون دلار هزینه داشته است. صندوق زمین بزوس به EDF یک ۱۰۰ میلیون دلار کمک مالی در سال ۲۰۲۰ برای کمک به خروج MethaneSAT از زمین و آن را به یکی از بزرگترین تامین کنندگان مالی پروژه تبدیل می کند. MethaneSAT همچنین آژانس فضایی نیوزلند را نشان می دهد اولین ماموریت فضایی با بودجه دولت.

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، MethaneSAT باید تا اوایل تابستان شروع به انتشار عمومی برخی از داده ها کند. EDF می گوید که داده های EDF در دسترس خواهد بود تا قبل از سال ۲۰۲۵ تصویر کاملی از حوضه های نفت و گاز بزرگ در سراسر جهان انتظار نمی رود. وب سایت MethaneSAT و موتور Google Earth.


منبع: https://www.theverge.com/2024/3/4/24090025/methanesat-satellite-launch-spacex-bezos-fund-google-map-methane-edf

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *