FTC استفاده از بندهای عدم رقابت در قرارداد کارمندان را ممنوع کرد

کمیسیون تجارت فدرال (FTC) به دستوری رأی مثبت داده که به موجب آن، استفاده از تبصره‌های عدم رقابت (Non-Compete) در قرارداد کارمندان توسط کارفرمایان ممنوع می‌شود.

استفاده از توافق‌نامه‌های عدم رقابت که با آن‌ها تلاش می‌شود از فعالیت یا حرکت کارمندان به سمت کسب‌و‌کارهای رقیب جلوگیری شود، به‌ویژه در صنعت فناوری بسیار رایج است و شرکت‌هایی مانند آمازون در قرارداد کارمندان بخش انبار خود از چنین بندهایی استفاده می‌کنند. ایسر نیز ازجمله شرکت‌هایی است که از مدیرعامل سابق خود پس از تبدیل‌شدن به مشاور لنوو، به اتهام نقض سیاست عدم رقابت شکایت کرده بود.

FTC استفاده از بندهای عدم رقابت در قرارداد کارمندان را ممنوع کرد

با دستور جدید FTC، شرکت‌ها مجبور هستند تا توافق‌های عدم رقابت موجود در قرارداد کارمندان خود را لغو کنند و آن‌ها را از این موضوع مطلع کنند. البته توافق‌های فعلی مدیران ارشد می‌توانند حفظ شوند، اما شرکت‌ها نمی‌توانند توافق‌های جدیدی را به قرارداد آن‌ها وارد کنند. FTC از کارمندانی به عنوان مدیر ارشد یاد می‌کند که در تصمیمات مربوط به «سیاست‌گذاری» شرکت نقش دارند و سالانه بیش از ۱۵۱۱۶۴ دلار درآمد دریافت می‌کنند.

تأثیرات ممنوعیت استفاده از بندهای عدم رقابت

کمیسیون تجارت فدرال به چند بند دیگر ازجمله «قوانین اسرار تجاری» و «قراردادهای عدم افشا» به‌عنوان جایگزینی برای قراردادهای عدم رقابت اشاره می‌کند. «لینا خان»، رئیس FTC در بیانیه آن می‌گوید:

«بندهای عدم رقابت دستمزدها را پایین نگه می‌دارند، ایده‌های جدید را سرکوب می‌کنند، و پویایی اقتصاد آمریکا را از بین می‌برند. قانون نهایی FTC برای ممنوعیت استفاده از بندهای عدم رقابت تضمین می‌کند که آمریکایی‌ها این آزادی را دارند تا شغلی جدید را دنبال کنند، یک کسب‌وکار جدید راه‌اندازی کنند یا ایده‌های جدیدی را به بازار ارائه کنند.»

لینا خان، رئیس FTC

FTC اولین‌بار در ژانویه سال گذشته چنین ممنوعیتی را پیشنهاد کرده بود و تخمین زد که در‌حال‌حاضر در قرارداد حدود ۳۰ میلیون کارگر از بندهای عدم رقابت استفاده می‌شود.

اکنون این آژانس می‌گوید که ممنوعیت استفاده از بندهای عدم رقابت منجر به ایجاد بیش از ۸۵۰۰ کسب‌و‌کار در سال می‌شود و همچنین هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی را کاهش می‌دهد و درآمد کارگران را بیشتر می‌کند. قانون جدید ۱۲۰ روز پس از انتشار آن در «فدرال رجیستر» (روزنامه رسمی دولت فدرال ایالات متحده آمریکا) اعمال خواهد شد.


منبع: https://digiato.com/growth-hacking/ftc-noncompete-agreement-ban

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *