مطالعات نشان می دهد که فقط یک نوشیدنی انرژی زا در ماه می تواند زمان خواب را کوتاه کند و احتمال بی خوابی را افزایش دهد

مملو از کافئین و اغلب مملو از شکر، وقتی به دنبال تقویت آن هستیم، به نوشیدنی های انرژی زا روی می آوریم. با این حال، آن روز بعد از ظهر می‌تواند به یک اختلال خواب در اواخر شب تبدیل شود، زیرا مطالعات نشان می‌دهد که وزوز نوشیدنی انرژی‌زا می‌تواند مدت‌ها قبل از خواب باقی بماند. و تحقیقات جدید نشان داده است که فقط کسانی نیستند که به طور منظم از نوشیدنی های انرژی زا لذت می برند، این اثر را احساس می کنند: حتی مصرف کنندگان معمولی نیز ممکن است متوجه شوند که نوشیدنی های انرژی زا باعث از دست دادن خواب آنها می شود.

کارشناسان گروهی متشکل از ۵۳۲۶۶ دانش آموز ۱۸ تا ۳۵ ساله را در مورد مصرف نوشیدنی انرژی زا و عادات خواب مورد بررسی قرار دادند. این مطالعه، منتشر شده در BMJ Open Journal، دریافت که مصرف روزانه نوشیدنی های انرژی زا با ۳۳ دقیقه بعد از خواب، ۲۵ دقیقه بعد از بیدار شدن، کاهش مدت زمان خواب، افزایش زمان لازم برای به خواب رفتن و احتمال بالاتر ابتلا به بی خوابی مرتبط است. این اساساً همه چیز است، از زمانی که در شب به رختخواب می روید تا زمانی که صبح روز بعد خود را بیرون می کشید.

چند نوشیدنی انرژی زا می تواند تفاوت ایجاد کند؟

اگرچه ممکن است تعجب آور نباشد که مصرف منظم نوشیدنی های انرژی زا می تواند خواب را مختل کند، اما این تحقیق همچنین ارتباطی بین مصرف گاه به گاه نوشیدنی انرژی زا و مشکلات خواب را نشان داد. کسانی که کمتر از یک تا سه نوشیدنی انرژی زا در ماه مصرف می کردند نسبت به کسانی که هرگز آن را ننوشیده بودند، خواب بدتری داشتند.

به طور مشخص، ۳۲٫۷ درصد از زنانی که به ندرت نوشیدنی های انرژی زا مصرف می کردند، بی خوابی را گزارش کردند. این میزان در میان زنانی که یک تا سه بار در ماه نوشابه های انرژی زا مصرف می کردند به ۴۰٫۶ درصد افزایش یافت. علاوه بر این، مردانی که هرگز یا به ندرت نوشیدنی انرژی زا ننوشیده اند، زمان افزایش را ۸:۰۳ گزارش کرده اند که در میان افرادی که هر ماه فقط چند نوشیدنی انرژی زا می نوشند به ۸:۱۰ افزایش یافته است.

با این حال، هر چه نوشیدنی های انرژی زا بیشتر مصرف شود، تأثیر آن بر خواب بیشتر می شود. شرکت‌کنندگانی که حداقل یک نوشیدنی انرژی‌زا در روز می‌نوشیدند، ۳۰ دقیقه خواب کمتری نسبت به افرادی که به ندرت آن را می‌نوشیدند، گزارش کردند. بی خوابی نیز به طور قابل توجهی افزایش یافته است (از ۳۲٫۷ درصد در زنان به ۵۰٫۶ درصد و از ۲۱٫۸ درصد در مردان به ۳۶٫۶ درصد) و مردان نیز تأخیر زمان خواب خود را از ۲۳:۳۲ تا ۰۰:۰۵ گزارش کرده اند.

مطالعات نشان می دهد که فقط یک نوشیدنی انرژی زا در ماه می تواند زمان خواب را کوتاه کند و احتمال بی خوابی را افزایش دهد

(اعتبار تصویر: گتی ایماژ)

در حالی که این مطالعه یک همبستگی را نشان داد، اما نمی‌توانست مستقیماً ارتباط بین مصرف نوشیدنی انرژی‌زا و خواب ضعیف را تأیید کند. همچنین نمی تواند تأثیر معکوس را توضیح دهد: کسانی که در ابتدا بدتر می خوابند ممکن است بیشتر به نوشیدنی های انرژی زا روی بیاورند تا در طول روز به آنها کمک کند.

با این حال، در حالی که این تحقیق بدون نقص نیست، نتایج تایید می کنند مشابه مطالعات که دارند ثبت شده ارتباط بین خواب کم کیفیت و مصرف نوشیدنی های انرژی زا

آیا این بدان معناست که شما باید نوشیدنی های انرژی زا را به طور کامل ترک کنید؟ دیدن به عنوان خواب خوب با افزایش طول عمر مرتبط است، شاید ارزش فکر کردن را داشته باشد. اما قبل از این کار، دقیقاً در نظر بگیرید که به جای آن چه چیزی می نوشید. نوشیدنی های انرژی زا به طور معمول حاوی سطوح بالایی از کافئین هستند و بسیاری از آنها نیز مملو از قند هستند. اگر نوشیدنی انرژی زا صبحگاهی خود را با یک قهوه با سه قند جایگزین کنید، ممکن است متوجه شوید که مشکلات خواب شما همچنان ادامه دارد.


منبع: https://www.techradar.com/health-fitness/mattresses/just-one-energy-drink-a-month-can-shorten-sleep-time-and-increase-likelihood-of-insomnia-study-shows

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *